Náraz. Leknutí. Na zemi leží mrtvá srna. Těchto případů v zimních měsících přibývá. Mnohdy nejde o život jen sraženému zvířeti.
„Stalo se mi to už několikrát, že jsem náklaďákem srazil srnu. Vím, jaký je to náraz. V osobním autě si dávám opravdu pozor,“ řekl Vítězslav Gigal z Tábora. Za nejhorší úsek považuje silnici z Plané nad Lužnicí do Želče. „Tam se mi to stalo nejčastěji a také tu potkávám nejvíce sražených zvířat,“ dodal.
Zatímco v nákladním autě velké nebezpečí nehrozí, osobní auta jsou na tom podstatně hůř.
„Nejhorší je, když potkáte zvíře právě ve skoku a náraz jde přímo na přední sklo. Jeho roztříštění pak znamená pro řidiče velké riziko poranění,“ upozornil mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek. Jen za poslední týden zaznamenali na silnicích Táborska tři případy srážky se zvířetem. Řidiči by si měli dávat pozor, a to nejen v nočních hodinách.
„Méně zkušeným řidičům chci připomenout, že zejména srnčí zvěř jde většinou ve skupinkách za sebou, tudíž po přeběhnutí několika kusů je nutné se přesvědčit, zda je nebudou následovat i další,“ doporučil Doubek.


Houfně za potravou

Srny se totiž během zimy houfují a kvůli shánění potravy se stahují z lesů do polí.
„Nejnebezpečnější jsou úseky, kde les přímo hraničí s vozovkou,“ informoval předseda Okresního mysliveckého spolku Václav Falada. Obezřetnost je na místě i okolo řepkových polí, která srny rády navštěvují. Zbytky po kukuřici zase náramně chutnají černé zvěři.
Noc je vždy horší kvůli špatné viditelnosti. Osvícené zvíře navíc často zpanikaří a zastaví se uprostřed silnice. Na klakson ale většinou zareaguje a uteče.


Nebezpečná dálnice
Mezi Roudnou a Klenovicemi je k vidění hodně zvířat. Jedná se ale o celkem přehledný úsek, a tak tady k častým srážkám nedochází.
„Nejčastější případy zaznamenáváme na Jistebnicku nebo Bechyňsku,“ poznamenal Doubek.
Velmi nebezpečným místem se ale jeví i nový úsek dálnice mezi Chotovinami a Sudoměřicemi u Tábora.
Podle údajů, které poskytla myslivecká sdružení Chotoviny, Čekanice a Měšice, tu bylo v roce 2006 a 2007 usmrceno 42 srn, 52 zajíců, pět divokých prasat a devět lišek.
„Loňský rok ještě nemáme uzavřen, určitě ale půjde o několik desítek srn i černé zvěře,“ míní Falada.
Podle jeho slov jde na dálnici především o lidské životy. „Řidiči tudy jezdí velmi rychle. Nebezpečí smrtelného úrazu stoupá úměrně s rychlostí aut,“ zhodnotil Falada.


Do kufru ne!
Když už ale ke srážce dojde a jedinou obětí je zvíře, v žádném případě nesmí skončit v kufru automobilu.
„To by mohlo být kvalifikováno dokonce jako pytláctví a řidiči by hrozil postih,“ zdůraznil Falada.
Řidič by měl v podobných případech přivolat policii, která následně kontaktuje mysliveckého hospodáře příslušného mysliveckého spolku a ten uhynulé nebo poraněné zvíře zajistí.
„Zvíře je navíc po nárazu z hlediska konzumace značně znehodnocené. Dochází často k roztržení vnitřních orgánů, ke krvácení, a tím i k znehodnocení zvěřiny,“ vzkázal Falada všem, kteří by si přesto nechtěli nechat na srnčí pečínku zajít chuť.