Chcete mě vyzkoušet? Smůla, mám žolíka. S ním se mohou žáci Základní školy na Školním náměstí v Sezimově Ústí ohánět i při písemce. Co na tom, že si ji pak stejně musí dopsat. A jak lze takového žolíka získat? Třeba za sběr PET lahví.

„Loni na jaře jsme zavedli na naší škole kreditní systém, který funguje jako podpora aktivit mimo školu,“ přiblížil novinku zástupce ředitele Petr Švejda.
Kredity získávají děti za sběr, za aktivitu v hodinách i za účast na olympiádě. Body získali například čtvrťáci, kteří při zápisu dělali Sněhurce trpaslíky. Co je ale nejdůležitější, na své si přijdou i žáci, kterým to ve škole moc nejde.

„Prospěch v tom nehraje žádnou roli. Teď dokonce získal jeden z nejvyšších kreditů žák, který má velké problémy s prospěchem. Možná i to jej motivovalo a požádal o rok navíc, aby si mohl dokončit základní docházku,“ naznačil ředitel Pavel Vaňásek.

Každý učitel má na udělování kreditu jiný systém. Čtvrťáci jej od své paní učitelky mohou získat za to, že vymýšlejí pro ostatní domácí úkoly. Ředitel sám zase rozdává kredity za vzorné zajišťování učebních pomůcek. Body se každý měsíc sečtou a ti nejlepší ze třídy dostanou žolíka. Ten jim platí na celý následující měsíc a mohou se díky němu vyhnout nečekanému zkoušení čí písemce.

„Já už jej jednou použila. Měli jsme psát písemku z informatiky. Učila jsem se na ni, ale když přišel učitel, řekla jsem si, že to dneska nedám. Získala jsem na učení další týden. Pak jsem si ji ale musela samozřejmě dopsat,“ prozradila Karolína Štuková ze Sezimova Ústí. Za vysoký kredit vděčí svým častým vystoupením se školním pěveckým sborem. Jen o svátcích jich ve svém volnu absolvovala šest.

Kromě žolíků se mohou žáci s nejlepším kreditem dostat i do míst, kam by se jinak možná nikdy nepodívali. Jednou za čtvrtletí pro ně škola pořádá takzvaný Den bez školy.

„Už byli v Libíně v lanovém centru, hráli turnaj v Bowlingu a před čtrnácti dny se vrátili z exkurze v České televizi,“ shrnul zástupce.

Odtud děti přijely opravdu nadšené. „Nejvíc mě bavila Kouzelná školka a Hřiště sedm. Bylo to barevné a veselé,“ svěřil se se svými čerstvými zážitky osmák David Hubáček. Vyzkoušel si i jaké je to sedět za pultem ve studiu, odkud se vysílají zprávy a jako památku si z televize odnesl společnou fotografii s Petrem Vichnarem.

David získal kredit hlavně za aktivitu v hodinách. Žolíka na tento měsíc si prozatím ušetřil. Nikdo neví, kdy se mu bude nejvíc hodit.

„Na škole velmi aktivně funguje i školská rada a rodiče se do dění zapojují. Konkrétně exkurze do televize byla iniciativou rodičů. Na jaro už chystáme Den bez školy ve sportovním duchu,“ naznačil ředitel.