Přesně 508 tun soli a 1913 tun štěrku. Takové množství posypového materiálu zasypalo táborské chodníky a silnice v období mezi říjnem a únorem.
Není to však jen posyp, který zima spolykala. Jsou to i miliony korun. Do ledna jich technické služby za zimní údržbu vydaly bezmála sedm. „Účet za únor se předpokládá na jeden a půl milionu,“ upřesnil náklady tajemník radnice Lubomír Šrámek.

Štěrk z chodníků a ulic už postupně mizí. Začalo se ručním zametáním chodníků v ulici 9. května. Kde to jde, pomůže i technika.

,,Od začátku března je v provozu jeden silniční a jeden chodníkový samosběr. Tato technika je jednoúčelová, a naši lidé ji proto nemusejí v závislosti na sezoně přestavovat. Od patnáctého začnou s úklidem pomáhat další dva samosběry, které do té doby budou sloužit jako sypače,“ dodává k technické pomoci šéf zimní údržby Zdeněk Vrtiška. Dodal, že zároveň se jiné sypače přestaví na kropicí vozy, které se ihned zapojí do jarního čištění.

V dubnu pak především řidiče čeká neoblíbené blokové čištění silnic. „To víte, na sídlišti máme takhle problém s parkováním, a když pak nastane čištění, místa chybí. Horší je, že člověk večer zapomene, že ráno už nesmí na těch místech stát,“ říká o situaci na sídlišti Nad Lužnicí Vladimír Kodada.
Na takové případy je připravená i městská policie a odtahová služba. „Právě na sídlišti Nad Lužnicí bývá odtahů víc, tak kolem deseti až patnácti. V centru města je jich minimálně,“ říká velitel strážníků Petr Svoboda.

S jarním úklidem ve všech ulicích bude v Táboře hotovo do konce května. Letos s úklidem pomáhá i vysavač drobného odpadu, především psích exkrementů.

Od června do listopadu pak technické služby zajistí běžné čištění ulic. To se provádí postupně, jak dovolí zaparkovaná auta.

Košťat se chopilo na deset lidí

Táborsko – Do jarního úklidu se v Bechyni pustili s předstihem již minulý týden. Technika v počtu pěti kusů ale musela zůstat zaparkovaná v garáži. Vlivem mrazivého počasí jí totiž zamrzaly trysky. Ve městě proto museli přistoupit na ruční způsob úklidu. Košťata vzalo do ruky na deset lidí.
„Začali jsme s chodníky v centru a na hlavní třídě. Odtud postupujeme dál. Zameteno máme tak z devadesáti procent,“ uvedl jednatel Bytenesu Miroslav Král.

Pokud jim bude i nadále přát počasí, chtěli by mít uklizený veškerý posyp z 23,8 kilometru silnic a 32 kilometrů chodníků včetně parkovišť do čtrnácti dnů. Již jednou použitá drť vniveč nepřijde.
„Využijeme ji na vysypání výmolů a výtluků na nezpevněných cestách a před garážemi. Lesy s ní spravují lesní cesty,“ zmínil Král ekonomické využití materiálu.

To v Plané nad Lužnicí vyjedou do ulic zlikvidovat zimní posyp až zimě úplně odzvoní. Tím je pro ně datum 31. března. „Je zbytečné uklízet dopředu. Může se stát, že ještě napadne sníh, a přijde tak nazmar práce i peníze,“ míní Miloš Tošenovský z plánských technických služeb.
Na posypání chodníků ve městě spotřebovali Plánští přes 216 tun materiálu a najezdili 1802 kilometrů. Při prohrnování místních komunikací najezdili traktory 461 kilometrů.

Celkové náklady na zimní údržbu za období od 1. listopadu roku 2010 do 4. března 2011 ztenčily plánskou kasu o 9,86 milionu.
Za pár dní se do očisty ulic pustí také v Soběslavi. Na komunikace o délce 40 kilometrů a dvaceti kilometrů chodníků padlo na 110 tun inertního posypového materiálu. Během zhruba pětadvaceti výjezdů urazila technika po Soběslavi více než dva tisíce kilometrů.
„Když nám to dovolí počasí, začneme uklízet po patnáctém březnu. Smetený inertní materiál již ale dále nepoužíváme. Skončí na skládce Rumpoldu,“ uvedl včera ředitel Správy města Soběslav Vladimír Falada.Pavlína Macelová