Zima klepe na dveře. Tedy alespoň z hlediska legislativy. Zatímco silničáři začali do skladů navážet sůl a štěrk, řidičům zbývá už jen pár dní na přezutí pneumatik. Na boj se sněhem se chystají také hasiči, kteří musí proti mrazu zabezpečit hlavně techniku.

„Právě teď nám v hasičárně začala údržba před zimou. Vše se musí zabezpečit, aby nás zima nepřekvapila. Zazimují se hadice, do stříkaček se lije nemrznoucí kapalina, promazávají se kohouty a čerpadla se musí odvodnit, aby je voda neponičila," popisuje velitel bechyňských dobrovolných hasičů Luboš Klobása práce, které nyní musí hasiči provést ještě než klesnou teploty pod nulu.
Těch se ale podle Českého hydrometeorologického ústavu v Českých Budějovicích ještě dlouho nedočkáme. „V nejbližších dnech se počasí téměř nezmění. Teploty budou pořád stejné, okolo osmi stupňů Celsia a čekat můžeme inverzí počasí. Pod nulu klesne rtuť teploměru jenom na horách," říká meteorolog František Vavruška.

Protože na Jistebnicku bývá sníh nejdříve v okrese, musí se všechno nachystat i tady. „Postupy jsou obvyklé. Už se naváží posypový materiál a v městské kase je nachystáno 500 tisíc korun na zimní údržbu. Pro příští rok také plánujeme nákup nové techniky, která je velmi drahá," naznačil starosta Jistebnice Vladimír Mašek.

I kdyby na teploměru bylo dvacet stupňů a sluníčko se snažilo sebevíc, první listopad otevře další zimní sezonu. Legislativci ji omezili 1. listopadem a posledním březnem. V pozoru musí být nejen řidiči, ale také správci silnic.

Technika v Táboře• 12 sypačů na vlhčenou sůl

• 17 sypačů na inertní posyp
• 
2 kombinované sypače s radlicí
• 3 sněhové frézy

• 2 šípové pluhy
•
 2 míchače solanky, nakladače

„Ráda bych připomenula, že legislativa definuje zimní údržbu jako zmírňování následků zimních situací. Během uvedené doby jsme tedy povinni mít připravenou příslušnou techniku, materiál a pracovníky. Nemůžeme si dovolit zákon v tomto ohledu porušit, vystavili bychom organizaci sankcím," říká ředitelka Správy a údržby silnic Tábor Radka Pavlíková a odpovídá tím vlastně i na otázku, zda už jsou na zimu připraveni. K postupu jim slouží operační plán zimní údržby.

Pořadí údržby• Do 3 hodin silnice I. třídy
jde o 101,966 kilometru 
• Do 6 hodin silnice II. třídy jde o 261,381 kilometru
• Do 12 hodin silnice III. třídy jde o 561,689 kilometru včetně 51,278 km silnic, které jsou udržovány pouze pluhováním
• Neudržované silnice jde o 26,817 kilometru


„V tomto období tedy finišuje přestavba vozidel z letních užitkových nástaveb do zimních. Probíhá kalibrace dávkování posypu a příprava některých vozidel na STK. Rovněž je prováděno zazimování letní techniky," dodává k technice, bez níž bychom při kalamitách jen stěží mohli vyjet na silnice. A k zimě patří i instalace sněhových tyčí a zásněžek.
Ačkoli správa silnici přechází na jiný režim, stále za létem neudělala tečku a dokončuje některé drobné stavební údržby na některých mostech, čistí odvodnění silnic i příkopy, opravují a doplňují svislé dopravní značení. S nástupem vegetačního klidu čeká silničáře kácení i prořez stromů kolem silnic.

„Tato doba je také vhodná k provedení náhradních výsadeb za stromy odstraněné v minulé zimě a na údržbu již provedených náhradních výsadeb. V současné době také dokončujeme sečení travních porostů," doplňuje ředitelka mozaiku aktuálních činností, k nimž patří i plnění objednaných prací na silnicích první třídy.

Příprava personálu

Každý pracovník, který v zimě bude vyjíždět do terénu, musí být kromě techniky vybaven i znalostmi o bezpečnosti práce, technologiích i o svém svěřeném úseku. I školení jsou tak každoroční přípravou na sníh a náledí.
Do zvládnutí jejich nástrah je nasazena většina stálých pracovníků správy. Pro doplnění směn a posádek vozů na dobu určitou zaměstná pouze šest nových lidí, další pracovníci jsou v dílnách a starají se o stroje. A když nebude sněžit? I v těch případech je na silnicích práce dost.

Sklady posypů:• Tábor
• Dvorce
• Mladá Vožice
• Bechyně
• Chlum u Jistebnice
• Chýnov

Zimní čas ale vstupuje i do kanceláří SÚS, neboť část lidí po skončení své běžné pracovní doby přechází do centra dispečerů. Pod dohledem tady mají i dvě trasy, které pro táborskou SÚS udržují smluvní dodavatelé. Pro případ kalamit jsou v záloze další, včetně techniky, která silničářům schází. Ačkoli v jejich vozovém parku přibyl letos jeden víceúčelově vybavený traktor se sekačkou a čelním nakladačem, a na cestě je ještě jeden nákladní podvozek s posypovou nástavbou, technika Radku Pavlíkovou trápí nejvíc.

Než napadne

Ještě než silnice pokryje sníh a teploty klesnou hluboko bud nulu, čeká na své dokončení ještě několik staveb.
Specializované firmy například pracují na mostě v Nové vsi u Mladé Vožice, opravovat budou silnici třetí třídy mezi obcemi Dědice – Rašovice – Hlasivo, velkoplošné výspravy jsou připravené pro Budějovickou ulici v Táboře, a to v úseku od Černých mostů k finančnímu úřadu.

„Novou vozovku provedeme v krátkém úseku na silnici II/120 v Nemyšli, opravíme část silnice III/1225 mezi Božejovicemi a Drahněticemi, ale tady teprve probíhá výběrové řízení," vyjmenovává Radka Pavlíková některé akce ze seznamu, v němž je připravena ještě stavba několika silničních propustků u Lžína, Bradáčova, Svinek a Vyhnanic. U těchto staveb už stačí jen podepsat smlouvy o dílo.

Autoři: Veronika Gigalová a Alena Šatrová