Filmový architekt a výtvarník Karel Černý žil poslední léta v Táboře. Byl spolupracovníkem Miloše Formana, za jím režírovaný film Amadeus získal v roce 1984 Oscara. Narodil se v Plzni, s filmem se poprvé seznámil 
v jižních Čechách při natáčení romantického Ohnivého léta (1939) s Lídou Baarovou 
a Svatoplukem Benešem. Pracoval na téměř stovce filmů, namátkou například Cesta do pravěku, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Noc na Karlštejně, Pan Tau či Hoří, má panenko. Podílel se na stovce televizních inscenací, 15 seriálech včetně Hříšných lidí města pražského a 60 krátkých snímcích a reklamách. S Karlem Kachyňou se setkal u pěti filmů, v roce 1953 se s Karlem Zemanem podílel na Cestě do pravěku. S Milošem Formanem pracoval počínaje Černým Petrem na všech jeho filmech, natočených 
v Československu.

„U nás bylo v mé generaci tolik mistrů filmařského umění, že se na každého bohužel dostat nemůže. Tak jsem to chápal, když jsem převzal Oscara. Nikdy jsem se například nevyrovnal s tím, že Mirek Ondříček ho nedostal. Jsem si jistý, že by si ho zasloužil za množství skvělých filmů,“ hodnotil loni plzeňský rodák Karel Černý.

S nadhledem vnímal, že v roce 1985, kdy získal Oscara, věnoval komunistický tisk této události jen nepatrnou zprávičku. V Táboře se mu žilo dobře. „Sny jsem si splnil a mohu být spokojený. Před pár lety jsme se přestěhovali z Prahy do Tábora, kde žije i jedna moje dcera,  dvě vnoučata s rodinou a to je také fajn. Druhá dcera žije ve Švýcarsku, ale také mě často navštěvuje, další vnučka je 
v Mexiku a často si telefonujeme,“ vyprávěl loni pro Deník Karel Černý.

Více přinese sobotní Deník a jeho jihočeské mutace