VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnice po sto letech – více cestujících, více vlaků, rychlejší cesta

České Budějovice - Na konci října oslavíme 100. výročí od vzniku republiky. Prakticky ve stejný okamžik vznikly také Československé státní dráhy. Jejich nástupcem v České republice je národní dopravce České dráhy.

17.10.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Čech

Podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se za sto let ukázalo, že Češi železnici mají ve velké oblibě. Už v roce 1921 připadalo na každého Čechoslováka 13 cest podniknutých vlakem a každý na železnici ujel 475 kilometrů. Železnice ale tehdy neměla konkurenci. Auta a autobusy byly vzácností a letecké linky ještě neexistovaly. Ostatně i prezident T. G. Masaryk přijel do nové republiky vlakem a právě přes jižní Čechy. Dodne tuto událost připomíná třeba pamětní deska v Českých Budějovicích.

Podívejme se na to, jak se cestovalo vlaky před téměř 100 lety, když vznikla Československá republika, a dnes.

Přibližně před sto lety, v roce 1921, již byla situace v mladém Československu stabilizována. Železniční doprava tehdy představovala podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jediný moderní obecně dostupný dopravní prostředek. Síť autobusů neexistovala. V provozu bylo jen několik málo začínajících spojů. Vlastní automobil byl nedostižný luxus i pro řadu zámožných osob. V této době bylo v Československu přibližně 3 a půl tisíce osobních vozů. Jeden tak připadal na více než 3 a půl tisíce obyvatel. Ve stejné době zde jezdilo jen něco přes 2 000 nákladních automobilů, přibližně 200 speciálních a kolem 2 000 motocyklů a tříkolek. Dnes je u nás registrováno přes 5,5 milionu osobních automobilů a jeden automobil tak připadá na méně než dva občany. První československá letecká linka byla zavedena až na podzim roku 1923. Železnice tak nesla tíhu prakticky veškerých meziměstských přeprav.

Na trati Praha – České Budějovice jezdily v roce 1921 jen tři dálkové spoje, dnes jich tady jezdí 23 a nesrovnatelná je také rychlost jízdy. V roce 1921 jel rychlík tři a čtvrt hodiny, dnes jsou to u expressu jen dvě hodiny.

Vlakem jezdíme víc a levněji
„V roce 1921 tak využilo služeb železnice 174 milionu lidí, kteří ujeli skoro 6,5 miliardy kilometrů. To představuje přibližně 13 cest na každého občana mladého státu a přibližně 475 kilometrů ujetých vlaky,“ říká Petr Šťáhlavský a dodává, že při srovnání se současností je však třeba vzít v úvahu, že železnice neměla žádnou konkurenci, vzdálenosti napříč Československem byly mnohem větší, ale na druhou stranu představovalo cestování i v „dřevěné“ 3. třídě při běžných platech drahý luxus. Při průměrné mzdě kolem 200 až 300 korun měsíčně, úředník si prý vydělal dokonce 300 až 500 korun měsíčně, stála jízdenka rychlíkem z Prahy do Brna 75 korun. Za průměrnou mzdu tak bylo možné pořídit přibližně jen 3 až 4 cesty, úředník si mohl dovolit dokonce 4 až 6,5 cest mezi oběma městy. Při současné průměrné čisté mzdě 22 až 23 tisíc korun si může občan České republiky pořídit až 100 jízd mezi oběma metropolemi.

„V současnosti přepraví železnice jen na území České republiky 183 milionů osob, které ujedou skoro 9 a půl miliardy kilometrů. To je i navzdory rekordní motorizaci našich domácností přibližně 18 cest na obyvatele a téměř 950 kilometrů na obyvatele, které ve vlaku ujede,“ popisuje současnost Petr Šťáhlavský. Přitom vzdálenosti v rámci České republiky jsou mnohem menší, než tomu bývalo v Československu. Pokud bychom započetli i údaje za Slovensko, byl by počet cestujících přibližně 250 milionů a ti by ujeli vlaky skoro 13 miliard kilometrů.

Rychleji a častěji
Tipněte, o které je to trati? Vyzývá Petr Šťáhlavský a dodává - jezdí na ní jen 3 rychlíky za den a cesta trvá skoro 8 a půl hodiny. Nevíte? Je to spojení Prahy a Bohumína v roce 1921. Do Olomouce nebo Brna to není o mnoho lepší. Prahu a Olomouc za den spojovaly jen 3 páry rychlíků a cesta trvala skoro 6 hodin, mezi Prahou a Brnem jezdily dokonce 4 rychlíky. Cesta mezi oběma městy jim trvala 5 až 5,5 hodiny.

To si dnes asi nikdo nedokáže představit, protože dnes cesta vlaku z Prahy do Olomouce trvá přibližně 2 hodiny (to je přibližně o 3,5 až 4 hodiny méně), do Ostravy méně než 3 hodiny (o více než 5 hodin méně) a do Brna je to 2,5 hodiny (o 2,5 až 3 hodiny méně).

Také četnost spojů je podle Petra Šťáhlavského nesrovnatelná. Z Prahy do Olomouce jezdily krátce po vzniku Československé republiky jen 3 rychlíky denně, zatímco dnes se dostanete jen s Českými drahami 33 vlaky, na Ostravsko jezdily také jen 3 dálkové vlaky, dnes jich je 17 a do Brna lze dnes cestovat dokonce po dvou různých tratích až 32 spoji Českých drah, v roce 1921 tam jezdily jen 4 rychlíky mladičkých ČSD.

Lepší to ale nebylo ani u osobní dopravy. I na dnes frekventovaných tratích v okolí Prahy, kde jezdí zastávkové vlaky každou čtvrthodinu, jezdily osobní vlaky v hodinových i dvouhodinových intervalech. Třeba z Prahy do Kolína jezdilo denně jen 11 osobních vlaků a po jednom vlaku do Jičína, Českého Brodu a po jednom posilovém vlaku v pracovní dny a ve volné dny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem neuvěřitelných 62 zastávkových spojů.

Podobné to bylo i na jiných tratích. Z Prahy do Benešova jezdilo jen 9 osobních vlaků s dřevěnými lavicemi za den a několik posilových víkendových vlaků. Doba jízdy byla 2 hodiny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem 64 regionálních spojů s klimatizovanými vozy, které trať projedou za poloviční čas, za jednu hodinu.

Autor: Edwin Otta

17.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Potravinářství - Potravinářství Pekař 14 500 Kč Pekaři pekařský dělník/ice. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: litý progran - výroba palačinek a lívanců. Pracoviště: Domita a.s., Stránského, č.p. 2291, 390 02 Tábor 2. Informace: Monika Vaverová, +420 724 710 521. Gastronomie - Výrobci sýrů dělník/dělnice potravinářské výroby v 17 000 Kč Výrobci sýrů dělník/dělnice potravinářské výroby v mlékárenství. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Požadavky : SOU, ochota pracovat na směny, manuální zručnost, zkušenosti s obsluhou VZV výhodou, , spolehlivost, samostatnost a zodpovědný přístup k práci., Náplň práce : manipulace s výrobky, koncová výroba, sanitace střediska, Zaměstnanecké výhody: Práce na hlavní pracovní poměr, zázemí stabilní české společnosti s více než 110letou tradicí, měsíční a roční odměny, 5 týdnů dovolené, další zaměstnanecké výhody (závodní stravování, možnost nákupu zboží z produkce Madeta za výhodné ceny, zvýhodněné mobilní tarify atd.), Kontakt: telefonicky, emailem.. Pracoviště: Madeta a.s., závod planá nad lužnicí, Průmyslová, č.p. 575, 391 02 Sezimovo Ústí 2. Informace: Martina Píbilová, +420 381 675 513. Zákaznický servis - Zákaznický servis Pracovníci v zákaznických 20 000 Kč Pracovníci v zákaznických kontaktních centrech Telefonní specialista - nové v centru Tábora. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Rád bys začal nový rok novou prací?, Rád mluvíš s lidmi?, Zvládáš jednoduchou práci na počítači?, Jsi energický a pozitivní?, , Pokud jsou tvoje odpovědi převážně ANO, přidej se k nám!, Hledáme kolegy do naší nové pobočky přímo v centru Tábora., , CO TĚ ČEKÁ:, • Budeš telefonicky komunikovat s klienty na neprodejním projektu, • Informace zapíšeš do počítače, , CO TI NABÍZÍME:, • Vydělat si můžeš až 20 000 Kč, • Zvolíš si délku pracovního úvazku – 8, 7, 6, 5 a 4 hodinový, případně DPP, • Práci vhodnou i pro: maminky s dětmi, OZP, ZTP/P, absolventy, • Práci od PO - PÁ (8:00 - 16:30 – záleží, jakou délku pracovního úvazku si zvolíš), víkendy a svátky máš volno., • Výbornou dostupnost, jsme 5 minut chůze od nádraží – naproti hotelu Palcát., • Nástup možný od 2.1.2019, , BENEFITY:, • Stravenky, • Občerstvení na pracovišti, • „Odchodovka“ – splň svůj denní úkol, po zbytek pracovní doby máš volno a bude ti zaplacen celý den., • Zvýhodněné mobilní tarify pro tebe i tvé okolí. Pracoviště: Atoda tábor, s. r. o. - tábor, Vančurova, č.p. 2904, 390 01 Tábor 1. Informace: Nicola Plánská, +420 380 900 122. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 25 000 Kč Stavební a provozní elektrikáři Elektrikář, montážní pracovník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Ř.P. B. Kontakt: mailem, tel. mezi 8-18, osobně.. Pracoviště: Jana janů s.r.o., Bílkova, č.p. 468, 390 02 Tábor 2. Informace: Jana Janů, +420 602 470 019.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Podpis koaliční smlouvy v Českých Budějovicích.

Budějovickou radnici čeká střídání stráží

Ilustrační foto

Sokolovna ožije Slavnostmi piva

Šéf krumlovských vodních záchranářů dostal medaili za zásluhy

Český Krumlov – Jedna ze stovky medailí a plaket, které udělil Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR) minulý týden při příležitostí výročí Dne vzniku samostatného na zámku Zbiroh v Plzeňském kraji, zamířila i na samý jih Čech.

Ochutnají hmyz i lanýže

České Budějovice - Příští čtvrtek startuje v krajském městě 24. ročník Mezinárodního gastronomického festivalu. 

Již nejsou mezi námi

Táborsko - Přinášíme přehled posledních rozloučení v okrese.

Titul Truhlář roku zůstal v Českém Krumlově

Český Krumlov - Celostátní titul Truhlář roku zůstává na krumlovském odborném učilišti. Loni ho vyhráli Ivan Crkva a Timothy Belcher, letos si ho z Českých Budějovic, ze soutěže na výstavě Vzdělání a řemeslo, přivezli učni třetího ročníku Štěpán Bigas z Černé v Pošumaví a Martin Soběslavský z Českého Krumlova.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT