Pamatujete si ještě, jaké bylo v pondělí ráno počasí, když jste šli do práce? Pokud ne, tak vám ho připomeneme: mlha, která by se dala krájet. Za takových okolností šel náš test k ledu.

To ráno jsme s redakční autem chtěli na křižovatce ze Svaté Anny odbočit vlevo. Tedy místem, které je oříškem pro místní obyvatele a je už bohužel poznamenané i vážnými nehodami.

Za takového počasí, kdy byla viditelnost jen několik málo metrů, se nám riskovat nechtělo. Na nebezpečnost této křižovatky již obyvatelé této části Tábora dlouho upozorňují a dovolávají se nějaké změny. Nedávno se při jednání zastupitelů veřejně ozval další z nich. Luděk Šmejkal upozornil na to, že ani odbočení vpravo a tedy napojení se do pruhu, kterým dojedete na kruhovou křižovatku u Mašáta, po kterém projedete a zase se vrátíte, abyste se dostali do směru, kterým jste chtěli původně jet, není tak bezpečné, jak to na první pohled vypadá. „Jezdím s autem, které má obsah větší než tři tisíce kubických centimetrů, a přesto mám okamžitě rozjetá auta na hned zadku,“ říká řidič. Právě proto jsme si s naší fabií v mlze netroufali ani na toto řešení, kterým se vyhnete přejíždění čtyř pruhů E55.

Starosta Jiří Fišer na jeho námitku souhlasně přikyvoval se slovy: „Výjedz ze Svaté Anny je náš úkol. Musíme s tím něco udělat, protože nevěřím, že dálnice frekvenci dopravy tady sníží.“

To předseda Sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert má zcela opačný názor, který dokládá čísly. „Až bude dálnice v provozu, doprava na této silnici klesne o čtyřicet až pětačtyřicet procent. Pak bude výjezd z křižovatky jednodušší,“ tvrdí.

Způsob, jak se autem dostat ze Svaté Anny do Tábora nebo v opačném směru do Chýnova bezpečně, existuje. Za současných podmínek je však velmi nepohodlný a také zdlouhavý.

Jako první se nabízí spojnice ze Svaté Anny na letiště Čápův dvůr u sídliště Nad Lužnicí. Použít ji lze v obou směrech, jenže jde o nezpevněnou cestu plnou výmolů a kamení.

„V létě je ale plná bahna a v zimě zavátá sněhem,“ charakterizuje její stav Luděk Šmejkal.

To by ale mohl být právě ten úkol pro radnici, o kterém mluvil starosta Fišer: cestu zpevnit a v zimě ji udržovat ve sjízdném stavu.

Druhá cesta, ovšem obdobně nevalné kvality jako ta k letišti, vede ze zástavby rodinných domů na Svaté Anně po staré panelové cestě k ulici Nad Sládečkem. Tuto cestu jsme v pondělí nakonec zvolili. Výjezd na hlavní silnici k Intersparu je zcela bezpečný. Jak Šmejkal přiznal, používají ji majitelé aut s menším počtem koní pod kapotou.

„Jenže přímo v té naší křižovatce by šel udělat kruháč. Nechápu, proč se staví druhý u Mašáta, kde bude úplně zbytečný, a neudělá se u nás. Nebo by mohl vzniknout alespoň najížděcí pruh ve směru na Chýnov,“ navrhuje Šmejkal náročnější řešení situace.

Ani v tomto případě Pavel Eybert nemůže souhlasit: žádná druhá kruhová křižovatka se u Mašáta, neboli u hotelu Elzet, v souvislosti s dálnicí D3 nestaví.

S jakýmkoli zásahem do řešení křižovatky by musel souhlasit vlastník komunikace, tedy stát, a další různé instituce včetně policie. A ta nevidí vhodné řešení ani v osazení semaforem.

„Umístěním semaforu na této křižovatce by došlo ke zlepší možnosti vyjet na komunikaci první třídy a tedy i k větší bezpečnosti při vyjíždění z místní komunikace. Jenže plynulost provozu na hlavní silnici by byla narušena a možná by došlo i ke zhoršení bezpečnosti jízdy na ní. Auta by totiž musela brzdit před semaforem a než by si na něj řidiči zvykli, mohlo by docházet k častým dopravním nehodám,“ vysvětluje svůj náhled dopravní inženýr táborské policie Tomáš Cihelna.

Křižovatka je podle něj přehledná, ale vzhledem k velkému provozu na silnici chápe kritiku řidičů. Také on je ale přesvědčený, že lékem na současné komplikace bude dostavba a zprovoznění další části dálnice.