Jana Svobodová ze Sezimova Ústí již rok může v městských autobusech jezdit zadarmo. Dvakrát až třikrát týdně někam vyrazí, se systémem je spokojená.
„Já jsem velmi spokojená, jen jsem se dozvěděla, že šestnáctka už nebude zajíždět k Tescu, což je škoda. Ale jinak jezdí autobusů dost a včas," zmínila jedinou výhradu.
Kolik, kdo zaplatí:
Tábor: 28, 337 milionu
Tábor: + za vnitroměstskou linku
2, 108 milionu
Sezimovo Ústí: 5, 914 milionu
Planá nad Lužnicí: 3, 181 milionu
Celkem pro MHD: 39,540 milionu
To zastupitelé Tábora jich mají víc a chtějí, aby se města víc zaměřila na výsledky celé firmy Comett Plus. Pro příští rok aglomerace měst Tábor – Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí musejí na provoz MHD uhradit téměř 40 milionů.
„Ke Comettu mám značné výhrady již dlouho, nejvíc mi vadí iracionální konstrukce jízdních řádů, kdy jede víc autobusů rychle za sebou a pak dlouho nic," naznačil například František Korbel z koaličního T2020.
Také ČSSD chce za tak zvanou prokazatelnou ztrátou divize městské dopravy vidět i další čísla.
„Chtěl bych počet ujetých kilometrů, spotřebu pohonných hmot i počet linek. S Comettem jsme se domluvili na rozklíčování nákladů," upřesnil Tibor Stano.
Svoje představy o změnách má také místostarostka Michaela Petrová z Jinak!, jíž doprava spadá do kompetencí. S průkazkou za 500 korun na rok ale počítat nemůže.
„Toto byla vize našeho volebního programu, ale nepodařilo se nám o ni přesvědčit i naše koaliční partnery. Úspory a zlevnění v MHD přesto budeme hledat, chceme o tom mluvit i s dalšími městy," slibuje.
Spřízněnou duši Michaela Petrová najde ve starostovi Sezimova Ústí Martinu Doležalovi, který u svých zastupitelů chce pro příští rok usilovat o zvolení do dozorčí rady Comettu Plus.
„V minulosti bylo Sezimovo Ústí jediné, které se ekonomikou společnosti zabývalo. Všechna města by se o ní měla víc zajímat, protože Comett není jen MHD, ale i další divize. My hradíme ztrátu městské dopravy, ale je na společnost je třeba pohlížet jako na celek," míní starosta.
Dopravní společnost Comett Plus má dva spoluvlastníky, většinovým je společnost Com 6 Tábor čtyř společníků, menšinovým Svaz měst a obcí okresu Tábora (SMOOT). Jak řekl ekonomický ředitel a jednatel společnosti Milan Kolář, na ztrátě městské dopravy se majoritní Com 6 Tábor nepodílí.
„Městská doprava funguje na základě smlouvy o závazku veřejné služby, kterou objednává SMOOT. Tento svaz si určuje nejen tarify, tedy ceny jízdného, ale i také rozsah městské dopravy. Bylo by absurdní, abychom my na městskou dopravu dopláceli, vždyť města nám také nedoplácí na nákladní dopravu, která je ve ztrátě," vysvětluje Milan Kolář. Dodal, že aby se divize MHD dostala do ziskovou, muselo by se jízdné o sto procent zdražit. „Společnost má ale divizí víc a my bychom měli zjistit, zda se přes tu naši jednu nefinancují ty ostatní," naznačil Martin Doležal.
Pro zatraktivnění MHD nebude místostarostka Michaela Petrová pouze hledat úspory, přemýšlí i o modernizaci systému placení jízdného. „Městská doprava by měla projít obměnou a souhlasím i s možností elektronických jízdenek," naznačila cestu.
Letos vozový park obmění dva nové vozy na plyn a jak uvedla Michaela Petrová, pravděpodobně do konce roku stihnou koupit ještě třetí.