Píše se 8. březen 1874. Od Českých Budějovic do Veselí nad Lužnicí právě vjíždí první vlak po nově otevřené železniční trati. Okamžiku, který se zapsal do našich dějin, se zúčastnil 
i rakousko–uherský ministr obchodu Alois Czedik.

Po 140 letech, kdy bychom čekali malou zmínku o významné události, je ticho po pěšině. Na nádraží je slyšet jen bagry, které pracují na stavbě IV. železničního koridoru. Výročí se připomene až v září.

„Myslím si, že datum není mezi veřejností rozšířené. Je to smutné, když víme, že ve Veselí je velký železniční uzel a navíc se zde realizuje stavba za spousty peněz," poukazuje na historii Vít Kuchválek
 z Veselí nad Lužnicí.

Přesto upozorňuje na to, že trať má pro místní velký význam. „Jsme malé město a není tu příliš pracovních příležitostí. Tím, že se dostaví koridor, se pro spoustu lidí například zkrátí doba dojezdu do zaměstnání či do škol," dodal.

Toho si je vědoma i radnice. Starosta Václav Matějů upozornil, že se zjednoduší sestavování jízdních řádů.

„Dříve se provoz na jednokolejné trati musel složitě plánovat. Jeden vlak musel na druhý čekat, aby potom mohl jet. Tím se doba jízdy protahovala. To už teď nebude nutné," řekl starosta Veselí nad Lužnicí s tím, že koridor přinese nový komfort také pro starší cestující.

Už nyní se rýsují nová nástupiště. První a druhé bude otevřeno ještě před prázdninami, tedy 30. června. 

Celková výstava

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se na vznik tratě nezapomnělo. „Zhruba co dva měsíce bychom si mohli připomínat výročí, která jsou spojená se vznikem tratí. Není to ale pro nás únosné jak časově, tak finančně. Na září ale plánujeme celkovou výstavu ke 185 letům, kdy v Čechách začala železniční doprava," slíbil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Její návštěvníci se tak mohou těšit na čtyřicet panelů, kde se dozví veškeré informace o vlacích i tratích. Kromě historie si zde přečtou také o modernizacích železnic, přestavbě lokomotiv a prohlédnou si i fotografie.

Pokud však patříte mezi fanoušky železnice a nemůžete se dočkat historické jízdy, pak nemusíte cestovat daleko. Už v sobotu 21. června vyjede opět Křižíkova Elinka na trať z Tábora do Bechyně.

Z táborského nádraží odjede v 10.24 hodin. Cestující se mohou těšit i na doprovodný program, který je naplánovaný v Bechyni. Elinka v letošním roce slaví také výročí – 111 let uvedení do provozu.

Střípky z historie trati

8. června 1874 byl zprovozněn úsek tratě z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic.

• Z krajského města přijel první vlak do Veselí nad Lužnicí za účasti rakouského ministra obchodu Aloise Czedika.

• Stavba budějovické tratě byla součástí rozsáhlého projektu Císařsko královské privilegované Dráhy císaře Františka Josefa. Záměrem bylo propojit obě tratě s dokončenou přestavbou koněspřežné železnice Budějovice -Linec se Západní dráhou císařovny Alžběty.

• Práce tu vykonávali nejen podnikatelé bratři Kleinové, ale také italští barabové (dělníci), kteří sem přišli poté, co dokončili stavbu tratí v Alpách.

• Dlouho očekávaná cesta z Prahy na jih do Itálie, která se rozšířila i na Istrii a do Švýcarska, se otevřela v roce 1874.

• Pro porovnání, 3. září 1871 byl zahájen provoz na trati Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí.