Na dalších místech v popředí kandidátky jsou Ivana Stráská, místostarostka Milevska, Jaromír Slíva, starosta Českých Velenic, Blanka Procházková, českobudějovická zastupitelka a Jaromír Novák, starosta Veselí nad Lužnicí.

Pane Zimolo, odkud jste přišel do politiky a jaká byla vaše cesta do čela radnice?
Jsem učitel s aprobací český jazyk a dějepis. V roce devadesát osm jsem poprvé kandidoval do zastupitelstva v Nové Bystřici a už jsem se ocitl na prvním místě. Ještě jako bezpartijní. Dostal jsem hned důvěru a stal se starostou.
Teď jste se stal lídrem kandidátky ČSSD pro jižní Čechy. Co jsou podle vás hlavní tři problémy kraje pro příští zastupitelstvo?
Zcela jistě by se mělo více zaměřit na oblast zdravotnictví. Druhou oblastí je bez jakýchkoliv debat doprava. Ať už silniční, železniční, letecká nebo vodní. Například i projekt splavnění Vltavy je integrální součástí dopravních plánů. Současná koalice se snaží dopravní problémy řešit. Otázka je v tom, zda je správná její koncepce. Zda by se neměl kraj zaměřit na některé oblasti přednostně. Sedět na více židlích, to znamená, že se udělá méně, než když by se razantně úsilí zaměřilo na jednu oblast.
A ten třetí problém?
Školství. Kraj nerozhoduje koncepčně v posledních dvou, třech letech. Každý z nás si uvědomuje, že počty dětí klesají. Řešit to ale slučováním škol, které spolu nemají nic společného, což se mnohdy stalo, není správná cesta.
Nechci říci, že kdyby ČSSD byla v krajské koalici, že by k tomu nedošlo. Museli bychom síť optimalizovat. Jenže nyní se rozhoduje podle kamarádíčků, podle toho, kdo má kde známé. Viz případ Kaplice. To je naprosto nepřijatelné. (V Kaplici bylo nejprve sloučeno gymnázium a obchodní akademie a poté se ještě škola sloučila se středním odborným učilištěm – pozn. red.).
U dopravy jste řekl, že kraj sedí na více židlích najednou. Kterou by tedy měl upřednostnit a čemu by měl dát prioritu číslo čtyři?
Prioritu číslo čtyři nebo pět bych dal vodním tokům nebo splavnění Vltavy. Spíše než průmyslu by sloužilo turistům, a to podle mě prioritou není. Číslo jedna má být silniční síť. Dálnice D3 mohla být dál. My si to trochu přepinkáváme s ODS. ODS tvrdí, že za to může vláda sociální demokracie. Já si myslím, že ODS by pro dálnici měla mnohem více využít evropské peníze. Prosazování projektu PPP, tedy partnertví státního a soukromého sektoru například může nahrávat mnohem více určitým firmám.
Problémy kraje ale budou řešit strany zastoupené podle voličské přízně. Jiří Paroubek zmínil, že by bylo pro ČSSD úspěchem v jižních Čechách dvacet až pětadvacet procent hlasů. Vy jste si přisadil, že to je minimum. Nyní ale máte jen sedm zastupitelů z pětapadesáti. . . Jak se chcete prosadit?
Především se nám to povede tím, že na kandidátce budeme mít lidi, kteří jsou schopni řešit problémy jiných. Zní to jako fráze, ale já jsem člověk, který řeší obyčejné věci deset let. Když něco udělám dobře, nikdo mě nepochválí, když něco udělám špatně, seřvou mě na místě. To samé se týká ostatních lidí na kandidátce.
Současný hejtman Jan Zahradník už se vyjádřil, že čeká tvrdou, přesto korektní kampaň. Ztotožňujete se s tím?
Diskuse by měla být věcná. Nikdo ode mne nemůže chtít, abych házel na protivníky hnůj. Jsou však problémy, které krajská koalice neřeší, nebo řeší jinak, než si představuje ČSSD. To neznamená, že neoceníme úspěchy současné koalice. I já jako Jihočech jsem pyšný, že kraj jde kupředu.
Při veškeré úctě k vašim kandidátům. Pro většinu občanů je skutečně známých tak čtyři pět jmen. Přiznám se, že jsem na tom zhruba podobně. Bude to ve volbách stačit?
A kolik znáte současných krajských zastupitelů za ODS. Hejtmana nebo náměstky. Znáte ty další zastupitele, co tam za čtyři roky nepromluvili? Sociální demokracie nemá v současné době starosty okresních měst. Máme však starosty menších měst a ti na kandidátce jsou. Sociální demokracie vsadila na komunální kartu. Nemyslím si, že by strana měla využívat jen mediálně známé tváře. Nemůžeme hrát na to, že máme ty tváře a budeme je nasazovat.
S předchozí otázkou trochu souvisí dojem, který se může objevit, protože ČSSD chybí významnější zastoupení ve velkých městech. Nezdá se vám, že ODS má před sociální demokracií krok, dva náskok, pokud se týká personálních možností při působení v kraji?
To máte subjektivní dojem. Stojím samozřejmě oběma nohama na zemi, ale to, že je někdo neznámý, nutně neznamená, že není schopný. Ten člověk může být i lepší. Ve volbách však nezapadne mezi obehraná jména a nemusí dostat důvěru voličů. Jsem přesvědčen o tom, že by naši kandidáti správu svých případných postů zvládli. Jsou to starostové, místostarostové, dlouholetí zastupitelé.
Těžkým oříškem pro ČSSD ale asi bude krajské město. Nebude zde sociální demokracie ztrácet?
ODS má v Českých Budějovicích silnou pozici. Primátor, náměstci, navíc i hejtman. I mezi našimi zastupiteli v Českých Budějovicích najdete silné osobnosti. V porovnání s Jurajem Thomou, s Janem Zahradníkem ale ten handicap máme. Musíme tuto nevýhodu setřít něčím jiným. Naší cílovou skupinou jsou voliči Jihočeského kraje, ale rozhodně si nemůžeme dovolit České Budějovice obětovat.
A teď v čem si nejvíce věříte v krajských volbách? Co byste označil za svou výhodu?
„Možná, když budu velmi neskromný, generační rozdíl. Invenčnost v řešení problémů. Voliči mohou dát u nás přednost novému pohledu před konzervativností současného krajského zastupitelstva. A snad mohu počítat i úspěchy, které se mi podařily v Nové Bystřici. Se vší skromností, kde byla Nová Bystřice před deseti lety a kde je dnes v rámci kraje?