„Zaměstnání v nakládání musí plnit každý řidič profesionál zařazený na tomto služebním místě jednou za dva roky. Je to norma podle nového předpisu Vševojsk-7-11, který nabyl platnosti 1. července letošního roku," upřesnil nadrotmistr Pavel Křivohlavý, instruktor bojové přípravy štábu 152. ženijního praporu.

DŮVĚRA A SPOLUPRÁCE

Právě Křivohlavý má na starosti výcvik řidičů a strojníků. Podle něj je při nakládání nejdůležitější souhra navigátora a samotného řidiče. „Musí být mezi nimi důvěra, aby ten, co je v autě, věřil tomu navádějícímu. Je tam moment, kdy technika při najíždění stoupá nahoru na podvalník a řidič kouká do nebe a nic jiného nevidí. To je takový psychologický zlom a je to i lehce adrenalinový zážitek obzvlášť pro ty, co jedou vůbec poprvé," míní.

Právě tuto zkušenost má za sebou i četařka Monika Marešová z pontonové roty. "Měla jsem z toho opravdu respekt, ale všechno dopadlo dobře. Nakonec se mi nakládání líbilo a klidně bych to cvičila i častěji," zhodnotila potěšeně. Pětadvacetiletá řidička, která má v současné době řidičské oprávnění skupiny C i civilní E, nejraději sedí za volantem Tatry „osmikoly“ soupravy PMS (pontonová mostní souprava). Ta je určená na převážení pontonových dílů.

VYUŽIJÍ DOVEDNOSTI V PRAXI

„Zaměstnání v nakládání je pro nás důležité, protože ho hned na konci srpna využijeme v praxi. Jedeme totiž na cvičení na Labi v Litoměřicích a část techniky chceme převážet po železnici. Je to vlastně taková příprava na příští rok, kdy se podobným způsobem budeme přesouvat na nasazení v zahraniční operaci v Lotyšsku,“ potvrdil důležitost cvičení velitel pontonové roty kapitán Josef Kurfiřt.

Kurz strojníků malých vojenských plavidel se strojním pohonem nebo přívěsnými motory je kvůli koronavirové krizi vůbec prvním výcvikem na vodě organizovaným v letošním roce.
Hladinu Labe rozvířily vojenské čluny. Ženisté z Bechyně byli na cvičení

Kromě klasických vojenských vozidel, jako jsou Tatra 815 a 810, se zkoušela nakládat i speciální technika, jako je např. IVECO roty EOD nebo zemní stroj JCB. Podle četaře Libora Svobody z roty logistiky je nejdůležitější si všechno dobře vyměřit. "Tam jde hlavně o to, aby se vozidlo dobře navedlo na střed, protože jinak se z toho nájezdu může spadnout. Za celou dobu mé vojenské praxe, což už je více jak 15 let, jsem ale nezažil, že by se to někomu podařilo," prozradil četař.

Likvidace následků povodní v Šumvaldu.
OBRAZEM: Vojáci pomáhali při pandemii, nyní při povodních

V současné době je v rámci 15. ženijního pluku 252 řidičů na pozicích řidič, starší řidič a starší řidič – specialista. Více jak stovka míst je ale neobsazených. Kromě mužů za volant v poslední době usedají i ženy. U pluku je jich na jmenovaných pozicích celkem 20.

Zuzana Králová