Ještě v době před nástupem komunismu se v kostelích dveře netrhly. Nejen tehdejší režim ale způsobil, že v současnosti zejí svatostánky obvykle prázdnotou. Na táborských vsích na bohoslužby zavítá jen hrstka věřících.

Římskokatolický farář Vladimír Koranda má pod záštitou kostely například v Chotovinách nebo v Borotíně.

„V průměru chodí na mše osm až deset lidí. V Borotíně je to dokonce okolo dvaceti. Věkově to ale ohraničené není. Na mše chodí všichni. Děti i staří lidé," konstatuje Vladimír Koranda, kterého zájem mladých příjemně překvapuje.

„Od křtin nebo církevních svateb lidé ale neupouštějí," dodává farář.

Na vánoční mši svatou mají naopak lidé v Chotovinách práci s tím, aby se do kostela vůbec vešli.

„Na půlnoční chodím každý rok. Je to tady ve vsi tradice i pro mladé. Kostel je vždy narvaný," konstatuje Adéla Drtinová z Chotovin.

V menší obci jako jsou Hroby u Radenína se konají bohoslužby jednou do měsíce. Na těch se sejde okolo patnácti věřících.

„Na mši se sejdou lidé z Nuzbel, Lažan a dalšího okolí. Myslím si, že lidé v sobě mají víru pořád. Jen k ní už nepotřebují instituci církve a chodit do kostela. Komunismus zakazoval chodit do kostela a lidé se to prostě odnaučili. Věřících je ale podle mne pořád stejně. Jen mají víru uvnitř sebe. Navíc není teď moc oblíbené poslouchat o skromnosti, pokoře, odpuštění nebo obětování," sdělil svůj názor Bedřich Komorous z Hrobů.

Dodržují tradici

Kde se ale tradice ještě dodržuje jsou Zvěrotice. Tady se věřící sejdou každý týden v hojném počtu.

„O kostel se staráme. Před mší ho zdobíme i květinami. Pravidelně se v něm každý víkend v hojném počtu sejdeme. Je to tradice, která začíná na jiných místech již upadat," upřesňuje obyvatelka Jana Prachařová.

Do Budislavi se na bohoslužbu ze Zvěrotic vypravuje i Zdeňka Žákovská: „Do kostela chodím jen dvakrát do roka. Když je pouť a nebo mše za zemřelého. Ve Zvěroticích kostel není, jen kaplička. Postřehla jsem, že se v Budislavi účastní i mladí lidé," říká.

I farářka církve československé husitské Eva Červená, která se stará o věřící v Chotovinách, Malšicích či Tučapech se potýká s poloprázdným svatostánkem.

„V Malšicích chodí na bohoslužby pět nebo sedm lidí. Je to tím, že se zpřetrhala rodinná pouta a lidé nebyli k církvi vedeni po desetiletí. Minulý režim se snažil vše zničit. Ale například v Tučapech navštěvují kostel tři čtvrtiny obyvatel," pochvaluje si účast farářka.