Stát si od elektronické evidence tržeb slibuje větší výběr peněz a hlavně konec daňových úniků. Stejný názor sdílí podnikatel a zakladatel sítě prodejen Flop Pavel Flosman.

„Myslím, že EET je dobrá věc, která ve výsledku narovná podnikatelské prostředí. Pro toho, kdo chce přiznávat tržby, to nemůže být problém," soudí Pavel Flosman.

Jak uvedl ředitel maloobchodů Flosman Martin Šteflíček, v jejich síti prodejen EET provozují ve zkušebním režimu už od začátku minulého týdne.

„Elektronickou evidenci tržeb máme na pětapadesáti prodejnách a vše funguje bez obtíží," sdělil Martin Šteflíček. 

Stejně jako síť prodejen Flosman, také Jednota už elektronickou evidenci tržeb provozuje.
Jak sdělil vedoucí provozně obchodního odboru Jednoty v Táboře Pavel Primus, EET mají spuštěnou na všech prodejnách zhruba týden. „Od roku 2012 máme elektronické pokladny, které evidují všechno zboží položkově, stačilo nám tedy pouze spustit funkci EET, kterou náš dodavatel softwaru automaticky připravil," vysvětlil Pavel Primus.

MALÉ OBCHŮDKY
Pro menší obchody nebylo vše tak jednoduché. Jaroslava Strakatá provozuje malou prodejnu smíšeného zboží v Chýnově, a musela kvůli EET investovat do přebudování pokladny a instalace wifi sítě. Celkem ji náklady vyšly na sedm a půl tisíce korun.

„Nadšená z toho sice nejsem, ale je zkrátka nutnost. Jinak musím říct, že vše funguje jak má. Obavy mám jen ze zbytečného zdržování. Přitom účtenky nikdo ze zákazníků nechce," konstatovala Jaroslava Strakatá. Situace se možná změní se zavedením loterie, která by měla být spuštěna letos v červenci.

JDE TO I JINAK
Hana Hořejší má v Opařanech malé květinářství, ve kterém začala prodávat teprve před rokem. Je na rodičovské dovolené a svůj obchod otvírá jen tři dny v týdnu na několik málo hodin. Z nové povinnosti elektronicky evidovat tržby nadšená příliš není.

Obrat v maličkém květinářství totiž rozhodně není vysoký, a nákup nové EET pokladny by pro Hanu Hořejší znamenal podstatnou investici. Proto se snaží o jiné řešení.

„Mám nainstalovaný program pro EET v notebooku a připojenou tiskárnu účtenek, ale zatím spolu vzájemně nekomunikují. Musím je tedy tisknout pomocí mobilního telefonu," povzdechla si Hana Hořejší. Obchod se však zavřít nechystá. Věří, že tisk účtenek i bez pomoci telefonu časem vyřeší. Do provozování opravdu malého květinářství jí to ale moc chuti nepřidává.