Hrášku, nemám tě rád, ale prý jsi zdravý. Takhle si děti ze Základní školy Zborovská povídají se zeleninou v rámci osvěty ke zdravé výživě. Tu podpořila i středeční kuchařská show, kterou tu v tělocvičně bravurně rozjely hvězdy pořadu Kluci v akci.

„Tuhle akci vítáme. My s dětmi o zdravém životním stylu mluvíme neustále, ale oni jsou na rozdíl od nás neokoukaní a dělají to atraktivní formou,“ řekla na adresu známých televizních kuchařských es učitelka prvního stupně Eva Doková.

Pedagožky jsou denně svědky toho, čím se děti o přestávkách krmí, jak odmítají školní obědy a do košů házejí celé pomeranče, aby si hned po jídle nakoupily hranolky a kolu.

„Kdyby se chytil jeden z pěti, považovala bych to za veliký úspěch. Touhle akcí však naše snažení rozhodně nekončí. Chceme na kluky v akci navázat a zařazovat téma zdravé výživy do výuky,“ doplnila učitelka.

Show mladíků v zástěře, kteří společně s dětmi ukazovali, jak lze jíst chutně a zároveň zdravě, byla okořeněná vystoupením tanečníků street dance či představením předních jezdců na BMX kole. Obojí zvedlo tělocvičnu plnou žáků z laviček.

Vřava se rozpoutala i ve chvíli, kdy dobrovolníci nosili mezi dav ochutnávky zdravých pokrmů.

„Je to moc dobré, ale hranolky jsou lepší. Taky mám rád kolu, piju ji každý den, protože mamka ji nosí domů. Vím, že je nezdravá, ale chutná mi,“ prozradil na sebe osmiletý Jan Duda z Tábora poté, co dožvýkal celozrnný sendvič se zeleninou.

Kamarádi mu svorně přikyvují. „Dřív jsem ji pil taky skoro každý den. Už si dám ale raději mléko, protože kola je nezdravá,“ přidal se o dva roky starší Jan Stránský.

Nezáleží však jen na tom, co jíme, ale i jak to jíme. „Ital nebo Španěl večeří hodinu. Kdybychom jídlu věnovali alespoň dvacet minut, bylo by to dobré. Zkuste si to doma. Když se táta zeptá, co bylo ve škole, tak dřív než ho naštvete, zkuste mu říct: Tati, klid, nejdřív se najíme a pak ti to povím,“ radí kuchaři dětem.

Když se jich zeptají, kdo umí vařit, zvedne se les rukou. „Já umím krupicovou kaši. Já mozarellu s rajčaty. Já volské oko a já míchané,“ ozývá se z improvizovaného hlediště.

Žáci prvního i druhého stupně se zaručeně bavili a ani jim možná nepřišlo, že se jim snaží někdo vštípit zásady zdravého životního stylu.
Už třetí spanilá jízda Filipa Sajlera a Ondřeje Slaniny, kuchařů známých z televizního pořadu Kluci v akci, by měla pomáhat při prevenci proti obezitě, která podle průzkumů trápí polovinu populace.

Akce zaměřená na děti a mládež s názvem YesNeYes putuje po českých základních školách a víceletých gymnáziích. Její součástí je také dotazníková anketa, která zmapuje stravovací návyky dětí a ověří, jakým způsobem tráví svůj volný čas. YesNeYes je součástí projektu Žij zdravě, jenž je financován z fondu prevence VZP ČR.

Jak předcházet obezitě
Přebytečné kilogramy trápí 64 procent českých mužů a 49 procent českých žen. Od roku 2005 vzrostl počet Čechů s obezitou v průměru o pět procent, což je zhruba 425 tisíc lidí.
Jak bojovat s obezitou? Jídelníček by měl být za každých okolností pestrý.
* Měl by zahrnovat dostatek ovoce, zeleniny, mléčných a pekárenských výrobků (především celozrnné pečivo apod.).
* Ideální je jíst 3x až 6x denně menší porce.
* Nesmíte zapomínat na snídani. Ta by měla obsahovat jak cereálie, tak bílkoviny a ovoce (například bílý jogurt s müsli a ovocem).
* Následovat by měla svačina – při držení diety například ovoce nebo zelenina, jinak může být její součástí například celozrnné pečivo se sýrem nebo kuřecí šunkou a opět by měla být přítomna zelenina.
* Jako další na řadu přichází oběd. Zde bychom se měli za každých okolností vyhýbat smaženému jídlu (řízky, hranolky apod.). Součástí oběda by také měla být zelenina nebo ovoce.
* Odpoledne je vhodná svačina (ovoce, zelenina, jogurt apod.).
* K večeru neodmyslitelně patří večeře. Ta může být studená i teplá. Na noc bychom se měli vyvarovat těžkých (tučných) jídel. Ideální večeří je například grilovaná ryba se zeleninovým salátem.