Křižovatka nebo zastávka Černé mosty by si už zasloužily jiný název. Z černých mostů totiž po letošním létě již nezbude ani jediný. Poslední mohykán, který vede vlak do Horní Cerekve, dožije letos v červnu.

Křižovatku ulic Chýnovská, Soběslavská a Budějovická tak opět obsadí dělníci a technika. Až do podzimu.
Již ve středu dopoledne si místo od investora – Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) převezme zhotovitel prací, který se v polovině června pustí do realizace.

„Od čtrnáctého června nastane výluka na trati a hned v těchto prvních dnech bude průjezd pod mostem uzavřen, protože se bude sundavat konstrukce mostu," upozornil cestující a řidiče Tomáš Lepier z investorské SŽDC.
Úplná uzavírka by podle Tomáše Lepiera neměla trvat dlouho, zhruba jeden týden. Až bude konstrukce na zemi a práce se přesunou na opěry mostu, projedou řidiči jedním pruhem, a to ve směru Budějovická – Chýnovská. Opačný směr bude zavřený a řidiči budou muset jet buď po obchvatu, nebo po Soběslavské či přes most přes koleje.

V Táboře se ale v jednu chvíli setkají tři stavby: rekonstrukce Křižíkova náměstí, stavba protipovodňové zdi v Lužnické ulici a výměna mostu v nejfrektovanější křiživotce.
„Brali jsme to v úvahu, ale jak je známo, Křižíkovo náměstí se mělo dělat loni. Pro stavbu zdí ještě dopravní opatření není stanovené, o něj si zažádá až zhotovitel," uvedla vedoucí dopravy Štěpánka Voráčková. 

Výluka na trati Tábor – Horní Cerekev: 14. 6. – 25. 7.
Průjezd pod mostem nebude vyloučen, pouze omezen.
Konečný termín ukončení stavby je říjen 2013.
Náklady dosahují výše 18 milionů korun. Hradí je SŽDC.

Vedoucí odboru táborské dopravy Štěpánka Voráčková se domnívá, že souběh stavebních prací v Lužnické a na křižovatce Černé mosty by neměl dopravu zkomplikovat víc, než kdyby každá stavba probíhala samostatně.
Tábor alespoň naplánoval realizaci dvou svých staveb tak, aby vždy zůstala zachována jedna objízdná trasa a nedošlo ke kolapsu dopravy.

Realizaci náměstí o rok zdrželo komplikované výběrové řízení na zhotovitele, které posuzoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tím se stalo, že spadla do stejného roku jako výměna mostu. Tu měla SŽDC na tento termín naplánovanou již před rokem, neboť výluky je potřeba dostat do platných jízdních řádu vlaků. S Křižíkovým náměstím se tak zhruba na měsíc a půl potkají. Tedy do konce července.

Jako soused do Bechyně

Třetí most se bude podobat mostu na trati do Bechyně.
„Jde o relativně novou konstrukci mostu, který byl původně ve Zdicích a ustoupil stavbě třetího koridoru. Je stejná jako na mostě do Bechyně, jen s rozdílem, že dno nebude z desek, ale ocelového roštu," přiblížil podobu Tomáš Lepier.

Dosud původní most z konce 19. století zhruba v polovině července nahradí modernější konstrukce šedé barvy.
Tábor jako v případě výměny mostu do Bechyně požadoval rozšíření prostoru mezi piloty tak, aby tudy pohodlně projeli cyklisté po stezce a a zároveň prošli pěší po chodníku. Novému mostu musela v místě ustoupit řada mohutných stromů. Kácelo se i včera a dopravu pod mostem tak kyvadlově řídili pověření pracovníci.

Jako první se v křižovatce snesl k zemi v roce 2007 most do Českých Budějovic, který se stal součástí IV. železničního koridoru. Loni v dubnu začaly práce na výměně konstrukce a stavbě nových mostních pilířů pro trať do Bechyně. Úplné uzavírky, při nichž dochází k sundání nebo naopak nasazení konstrukcí, jsou plánované vždy na noční hodiny, aby byl provoz křižovatkou co nejmenší.
Náklady hradí Státní fond dopravní infrastruktury, který Železniční správě dopravní cesty pro most v Táboře vyčlenil 18 milionů.