Rychlost vlaků 160 kilometrů v hodině, dvě traťové koleje, spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi za 90 minut. Tak vypadá hudba budoucnosti na jihu Čech v železniční dopravě.
Od čtvrtka jsou jí cestující zase o krok blíž. V Soběslavi se oficiálně připilo na modernizaci dalších dvou úseku IV. železničního koridoru: ze Ševětína do Horusic a z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi. Jedenáct kilometrů vyjde bez daně na 2,5 miliardy korun.
„Na jihočeském koridoru nyní probíhají rozsáhlé práce, díky kterým se cesta mezi Prahou a Budějovicemi zkrátí
o hodinu. Železnice se stane i v tomto regionu vážným konkurentem silniční dopravy," věří generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý.
Podle ředitele odboru drah na ministerstvu dopravy Jindřicha Kušníra díky modernizaci může dojít ke spojení Prahy s Lincem. Po dokončení se totiž koridor
stane jednou
z našich nejlepších tratí: „Už teď jsme zahájili s rakouskou stranou jednání o obnově expresních vlaků," upřesnil.
V Soběslavi, kde představitelé úřadů poklepali na kolejnici a dali stavbám zelenou, se dočkají přeměny nádraží. Ta zahrnuje vybudování jednoho vnějšího a ostrovního nástupiště, podchod se schodišti
a výtahy a také novou technologickou budovu. S opravami stávající železniční stanice se ale nepočítá.
Modernizace trati: • Trať ze Ševětína do Horusic: Dokončení stavby je naplánováno na prosinec roku 2015. Úsek dlouhý 4,5 kilometru vyjde na 997, 486 milionu korun bez DPH (dotace od EU: 655 mil.)
• Trať z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi: Stavba bude dokončena v srpnu 2015. Úsek dlouhý 6,5 km vyjde na 1, 550 469 miliardy korun bez DPH
(dotace od EU: 773 mil.)
Na úseku ze Soběslavi do Veselí nad Lužnicí dojde také k posílení bezpečnostních prvků, kdy železniční přejezdy nahradí mimoúrovňové křížení. Výjimkou bude jen přejezd u zastávky Řípec – Dráchov, který stavbaři provizorně zachovají.
Modernizace 4,5 kilometru dlouhého úseku ze Ševětína do Horusic spolkne miliardu.
„V rámci rekonstrukce mostů se přihlédne k potřebám životního prostředí. Stavbaři upraví migrační prostupy pod dráhou a vybudují velký most pro křížení biokoridoru u horusických blat," popsal záměr tiskový mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
Na obou stavbách ale dělníci již pracují několik měsíců, včerejší akce byla jen oficiální ceremonií. Termín dokončení těchto úseků je v druhé polovině příštího roku, celý IV. železniční koridor by měl být hotový do roku 2019 a první cestující trasu z Prahy do Budějovic zvládnou za devadesát minut v roce 2020.
Problém s pozemky
Náměstek generálního ředitele ředitelství Správy železniční dopravní cesty pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb upřesnil, že v plánu jsou ještě další tři relativně složité stavby, a proto zůstaly mezi posledními. Jde o úseky ze Sudoměřic u Tábora do Votic, ze Soběslavi do Doubí a z Nemanic do Ševětína.
„Aby úseky naplnily modernizační parametry, musí se zbudovat nové stopy. Navíc máme určité problémy s výkupy soukromých pozemků a s územním řízením. Nepochybně děláme vše pro to, abychom odhadem do konec roku 2018 měli IV. koridor z Prahy do Českých Budějovic v celém úseku v požadovaných parametrech," vysvětlil Mojmír Nejezchleb.