VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V přetížených autech jezdí téměř dvě třetiny řidičů

Planá nad Lužnicí /FOTOGALERIE/ –Vzhledem k tristním výsledkům se dopravní policisté ve spolupráci s celníky vydají do terénu častěji.

29.4.2011
SDÍLEJ:

Ještě kousek a jakmile pneumatika nápravy zůstane stát uprostřed váhy, vážení může začít. Tak to pokračuje na všech nápravách. Foto: DENÍK/ Pavlína Macelová

Většina řidičů neprošla. Z celkem 34 náklaďáků si zpět za volant sedlo bez postihu jen devět šoférů. Během dvou dnů probíhala v Plané akce, při níž dopravní policisté kontrolovali hmotnost nákladních aut. Deník byl u toho.

V úterý dopoledne obsadili dopravní policisté volnou asfaltovou plochu u vlakového nádraží v Plané nad Lužnicí a rozbalili zapůjčené nádobíčko. „ Mobilní váhy nám zapůjčila Krajská správa a údržba silnic,“ prozradil zástupce vedoucího dopravní policie Jan Zeman. Na počítač, k jehož klávesnici usedl inspektor silniční sítě Zbyněk Toman, byly napojené dva žluté kovové čtverce s nájezdovými platovými rohožemi.
Akce mohla začít. Nejdříve to vypadalo, že Planá bude v úterý bez provozu nákladních aut. Že by snad řidiči jízdu vzdali, protože se se jim oslava Velikonoc protáhla?

SÚS Tábor - „V současné době probíhá v okrese Tábor výstavba D3, která je logicky spjata s přepravou značného množství materiálu. Pro tuto stavbu jsou předem projednávány přepravní a objízdné trasy. Při projednávání nadměrných přeprav se snažíme, aby těžká vozidla co nejvíce využívala silnice vyšších kategorií. I zde však přetížená vozidla způsobují poruchy a závady. Například v Plané nad Lužnicí došlo k propadu vozovky. Jde o zhoršení stavu vyjetých kolejí. O způsobu opravy této poruchy musí rozhodnout Ředitelství silnic a dálnic,j akožto vlastník a majetkový správce silnice,“ uvedla ředitelka táborské Správy a údržby silnic Radka Pavlíková.

Policejní hlídky vyrazily do terénu. Netrvalo dlouho a v závěsu za nimi přijely první dva kamiony stažené z trasy. Vážení si na povel vzal Jan Zeman. Nejdříve bylo nutné zvážit jednotlivé nápravy. Mašinka následně dokázala spočítat i celkovou hmotnost nákladu.
První řidič, který prošel přes kontrolu bez problému byl Petr Novák z Teplic. Odtud vyjel v sedm ráno do Itálie. Vše v pořádku, zněl verdikt policistů. Neměl překročené zatížení náprav ani celkovou hmotnost. Stejně tak byly v pořádku doklady a technický stav vozidla.
„Na kontroly policie i ve spolupráci s celní správou jsem zvyklý. Ještě se mi nestalo, že bych váhu překročil. Na ty, co mi nakládají, se mohu spolehnout,“ dodal poté, co nadýchal 0,00 promile a po převzetí dokladů mohl vyrazit dál na jih.

Kromě vah byl v pohotovosti i metr. Sloužil ke změření rozteče náprav auta. Rozměr je důležitý pro to, aby se zjistilo, zda jednotlivé zatížení náprav je v normě.
„Čím jsou nápravy k sobě blíž, tím se na ně může nakládat méně a tím pádem i méně zatěžovat silnice. Ty návěsy, které mají nápravy u sebe do 1,3 metru, se musí brát jako jedna náprava,“ dostává se nám konkrétního vysvětlení od Zemana.

Při nájezdu žlutého náklaďáku váhy zaznamenaly už vyšší nápravový tlak. To bývá způsobeno špatně rozmístěným nákladem. Celková hmotnost váženého auta přesáhla největší technicky přípustnou hmotnost o 3,5 tuny.
„Máte povoleno 32 tisíc a navážili jsme skoro šestatřicet, a to i s tříprocentní tolerancí, kterou váhy odečítají automaticky,“ zaznělo z úst Zemana směrem k řidiči. Ten ale ihned argumentoval, že při dopravní kontrole v Budějovicích se ptal, kolik může vozit. Prý mu bylo řečeno do jednadvaceti a on má podle vážního lístku ještě méně.

„Ale jak můžete vyjet ven, když máte přeloženo i podle něho jeden a půl tuny,“ opáčil Zeman. Sdělil výši pokuty a upozornil, že bez přeložení nákladu řidič neodjede a pokračoval ve vážení dalšího řidiče.

Hlavní vymluvy řidičů, že se jim takový náklad přesunul při brždění, na policisty nezaberou. To v případě cisterny se tekutý náklad dokáže hýbat ještě dost dlouho po zastavení a tam je vážení problematické.
Velký problém je podle Zemana také vázání předmětů. Kruhové objezdy u Tesca a dnešního Sika by mohly vyprávět. Jen štastnou náhodou v okamžiku několika nehod, kdy se na chodník vyklopily klády, nikdo v blízkosti nebyl.

Hlas z Plané nad Lužnicí - „Doprava nás trápí enormě. To, co se tady děje, je do nebe volající. To je náklaďák za náklaďákem. Kdyby tady policie vážila každý den, já bych byl jedině pro. Je vidět, že ta auta jsou přetížená a je třeba s tím něco dělat. Opravdu to u nás cítíme na vlastní kůži úplně všichni. Už se nemůžeme dočkat dálnice. Takový provoz se pomalu nedá ani vydržet. Tato represe na řidiče už měla být dávno a systematicky, aby se něčeho báli Jelikož se něco podobného nedělá často, řidiči se nebojí,“ kladně zhodnotil probíhající akci místostarosta Plané nad Lužnicí Jiří Rangl
Hlas ze Senátu - Také Chýnov trápí množství kamionové dopravy, která denně projede městem. Starosta a senátor za ODS Pavel Eybert doufá, že by se situace mohla v brzké době alespoň trochu zlepšit. „Dnes jsme v Senátu projednávali návrh zákona o pozemních komunikacích, kde jsme se jednak zabývali implementací předpisů Evropské unie a také jsme do něj doplnili další body ohledně pravomoci policie a celních úřadů, konkrétně o možnosti vážení nákladů na různých místech či o možnosti odebrat řidičům právo pokračovat v jízdě s přetíženým autem. Schválili jsme tedy zákon, který by mohl tuto situaci nějak vylepšit,“ řekl včera pro Deník.

Jelikož úterní akce dopravní policie byla více než úspěšná, pokračovala hned o dva dny později.
Ve čtvrtek se k dopravním policistům přidal celní úřad. Celníci si vzali na starost kromě běžné kontroly dokladů i kontrolu nafty a tzv. „koleček“, jinak záznamového listu , který je použitelný na 24 hodin. Je na něm uvedeno jak dlouho, kolik kilometrů a jakou rychlostí řidič jel a zda dodržoval zákonem dané přestávky na odpočinek.

„I za sebemenší nedostatky, které řidič nevyplnil, ho lze poslat do správního řízení,“ nastínil jediné možné řešení přestupku vedoucí mobilního dohledu Celního úřadu Tábor Martin Kolář.

Z pohledu i reakcí většiny řidičů to ze strany policie a celní správy vypadalo jako šikana. Rozčilovali se , že nemohou za to, že jim naložili víc.
„Ježdění mě živí a jsem placený od tuny,“ bylo slyšet několikrát po oznámení těžšího nákladu.

Logický argument řidiče naloženého štěrkem z kamenolomu, že tam mu zváží jen celkovou hmotnost a ne zatížení jednotlivých náprav, neuspěl.
Zákon je zákon a policisté byli nekompromisní.
„Ano, štěrk můžete přeházet lopatou, a lépe ho tak rozmístit, pak provedeme další kontrolní vážení a teprve potom vás pustíme. Nic to ale nemění na tom, že dostanete pokutu,“ slyšel řidič, kterému nevyšlo „jen“ vážení na jednotlivou nápravu.

„Výsledky dopravně bezpečnostních akcí zaměřených na nízkorychlostní vážení nákladních vozidel ukázaly, že téměř dvě třetiny kontrolovaných řidičů porušily v této oblasti zákonem dané normy a ustanovení. Zaměření se na tuto problematiku tím potvrdilo své opodstatnění. Dopravní policisté ve spolupráci s orgány celní správy tak budou v provádění akcí tohoto charakteru i nadále pokračovat,“ varoval a zároveň předem upozornil řidiče náklaďáků mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek.

Výsledky
Úterý 26. dubna
- Kontrola14 nákladních aut - 10x porušena tonáž (pokuta 23 tisíc Kč) - 2x špatný technický stav auta- Rekord: 10000 kg navíc
Čtvrtek 28. dubna
Kontrola 20 nákladních aut - 11 x byla porušena tonáž -( 9x pokuta celkem za 23 tisíc, 2x správní řízení–řidiči nesouhlasili s výrokem policie)
2x špatný technic. stav 1500 Kč - 2x nedodržení denní doby řízení, bezpečnostních přestávek a denní doby odpočinku -Rekord: 13450 kg navíc ( pokuta 6 tisíc Kč a 3 body)
Jeden řidič absolvoval kontrolu v úterý i ve čtvrtek. V obou případech auto vážilo více.

Situace lidí okolo zatížených silnic zatím nemá řešení

Tábor – Doprava je nezbytností každodenního života a značně ovlivňuje ekonomiku státu. Současnost potvrzuje, že nárůst výroby není možný bez další dělby práce, přesunu materiálu i produktů a tím i kvalitní, rychlé a bezpečné dopravy.
Problémem je skutečnost, že využívání některého druhu přepravy je minimální, jiné převažuje. V rámci konvenčních druhů dopravy je v současnosti nejvíce využívána silniční doprava. Výhodou je její dostupnost a flexibilita, která zajišťuje přepravu z jednoho místa na druhé bez nutnosti překládky. Oproti tomu je velmi málo využíván další konvenční způsob dopravy, kterým je přeprava kolejová, a to především pro zajištění tranzitní nákladní přepravy. Zmíněná výhodnost silniční dopravy však s sebou nese i mnohé nevýhody jakými je hluk, prašnost, stále se zvyšující intenzita nákladní dopravy, přetěžování vozidel a s tím spojené poškozování silničních vozovek, přenášení těžké dopravy i na silnice nižších kategorií.
Motorové vozidlo se dotýká vozovky pouze malou plochou pneumatik, jejichž prostřednictvím pak působí dynamické síly vyvolané vozidlem na vozovku a celou konstrukci silnice. Proto je stanovena maximální zatížitelnost na nápravu, při jejímž dodržení by hmotnost nákladu byla vhodně rozložena na všechny nápravy a nemělo by docházet k poškozování silnice. Zjednodušeně řečeno, dynamické síly vyvolané přetíženým vozidlem působí v konstrukci silnice hlouběji a jiným způsobem. Přetěžování vozidel a nárůst intenzity provozu tedy přispívá značnou měrou ke vzniku různých druhů poruch, jako jsou vyjeté koleje, zvýšená tvorba výtluků, vznik deformací, poškození krajnic a příkopů apod. Způsobuje zároveň poškozování objektů umístěných v silnici, například mostů a silničních propustků a má vliv na stav inženýrských sítí umístěných v silničním tělese. Nejvíce jsou ohroženy kanalizační řady včetně uličních vpustí, revizních šachet nebo vodovodních šoupat. Pokud dojde ke zborcení kanalizace nebo k závadě na jiných sítích technického vybavení, pak musí její vlastník provést opravu. Ta zpravidla vyvolá nutnost invazivního zásahu do konstrukce silnice, tedy výkop, kterým se naruší homogenita silničního tělesa. To má opět vliv na vznik dalších poruch.
Na silnicích nižší kategorie, pokud je po nich vedena stanovená trasa pro nadměrnou přepravu, projednáváme s investorem způsob opravy, případně další opatření. V případě mostních objektů se zhoršeným či špatným stavební stavem provádí investor přepravy posouzení objektu. Pokud je prokázáno, že objekt neunese potřebnou přepravu a není možno zvolit jinou trasu, pak jsou navrhována opatření například ve formě mostního provizoria, jako je tomu na silnici III/4093 u Kozího hrádku.
Na rozdíl od objemných přeprav, jejichž investoři mají z legislativy povinnost přepravu projednat, je omezení běžné nákladní přepravy problém. I když jde o těžká vozidla. Auta jsou homologována pro silniční přepravu a mohou se tedy pohybovat na všech veřejných komunikacích. Samozřejmě za předpokladu, že řidič respektuje dopravní značení a případná dopravní omezení ( jako například snížená únosnost mostních konstrukcí), ale praxe je jiná. Pro zkrácení trasy si řidič zapne GPS a více neřeší.
Na silnicích okresu máme vysledovaný další problém, a sice na sinici I/19. Ten se táhne od dálnice D1. Řidiči kamionů na trase Brno - Praha ve snaze ušetřit za mýtné poplatky sjedou u Havlíčkova Brodu z dálnice, jedou přes Pelhřimov do Tábora a zde po nezpoplatněné silnici I/3 na okres Benešov a pak po „staré Benešovské“ až do Prahy. Pro správce komunikací, kteří musí řešit škody na silnicích a pro lidi žijící v jejich blízkosti tato situace momentálně nemá řešení.
Vážení vozidel je úkon vedoucí jednoznačně ke zlepšení ochrany silniční sítě a který správci komunikací podporují.
Radka PavlíkováŘeditelka SÚS JčK – závod Tábor


29.4.2011
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 15 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní strážný. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: výběrové řízení se bude konat 6.9.2018 v 9:00 v budově ÚP 3.patro č. 410, Společnost G4S Secure Solutions (CZ), a.s. hledá zaměstnance na pozici Strážný na pracoviště do Bechyně, Náplň práce: obchůzková a kontrolní činnost, zajištění celkové bezpečnosti objektu, evidence osob a vozidel, obsluha EPS, EZS, CCTV., Pracovní doba: nepřetržitý provoz, 12ti hodinové směny (denní i noční)., Požadujeme, - Profesní kvalifikace STRÁŽNÝ, kód 68-008-E výhodou /pomůžeme se získáním/, - trestní bezúhonnost, - komunikativnost, základní znalost PC, - nižší střední odborné , střední odborné s výučním listem, - min. 18 let, Nabízíme, - stravenky a příspěvek na čištění uniformy po zkušební době, práci na hlavní pracovní poměr, příjemný kolektiv, kontakt: tel., e-mail. Pracoviště: Group 4 securitas a.s. - pracoviště bechyně, Na Libuši, č.p. 717, 391 65 Bechyně. Informace: Ivana Slavíková, +420 724 793 669.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 19 850 Kč

Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) vychovatel/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19850 kč, mzda max. 25220 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Uvítáme absolventy pedagogicky zaměřeného studijního oboru. Vztah k mládeži, kreativita, autorita, improvizační schopnosti, kultivovaný zjev a vystupování. , kontakt tel. nebo e-mailem. Pracoviště: Střední uměleckoprůmyslová škola, bechyně, písecká 203, Písecká, č.p. 203, 391 65 Bechyně. Informace: Soňa Houdková, +420 733 344 473.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 20 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Pracovník skladu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Osvědčení na VZV výhodou., Pracovní náplň:, Manipulace s materiálem/výrobky., Zajištění nakládky/vykládky materiálu/výrobků., Práce na vnitřním a venkovním skladě materiálu/výrobků., Příspěvek na stravování , Kontakt: emailem.. Pracoviště: Envi-pur, s.r.o. - soběslav, Wilsonova, č.p. 420, 392 01 Soběslav. Informace: Klára Okrouhlíková, +420 731 629 772.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 14 000 Kč

Pomocní skladníci výpomoc do skladu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Je možné se domluvit i na zkrácený úvazek. Je možné chodit i jen pár dnů v týdnu. Vše po domluvě. Vhodné i pro důchodce, studenty, ženy na mateřské dovolené., Výplata je vyplácená každý týden hotově, Nabízíme příjemné pracovní prostředí, dobrý kolektiv, měsíční bonusy k platu. Výplatu je možné vyplácet hotově každý týden., kontakt tel. nebo e-mailem. Pracoviště: Alvarak group a.s., Kanadská, č.p. 775, 391 11 Planá nad Lužnicí. Informace: Jana Žižlavská,, +420 777 750 425.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ilustrační foto

Již nejsou mezi námi

Ilustrační foto.

Na co zajít do kina

Libníč se vrátila do historie

V lázeňskou kolonádu se v sobotu proměnila náves v Libníči. V rámci letošních v pořadí již 12. slavností si obec připomněla svou více než 200 let dlouhou lázeňskou historii a zároveň oslavila 100 let Československa.

Události, které tento týden čekají Jihočechy

Jižní Čechy – V pondělí v 17 hodin bude v parku u Tabačky v Táboře odhalen „Nezapomník“, kamenný objekt připomínající 50. výročí okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy.

Staví moderní zdravotnické středisko

České Budějovice – Alergologie, diabetologie, ale i kožní lékař nebo třeba zubař. Nejen to má být v novém lékařském domě, který vzniká vedle nákupního centra Géčko v Českých Budějovicích v těsné blízkosti sídliště Vltava. Jeho otevření je naplánované na duben příštího roku a jeho stavba vyjde na sto milionů korun bez DPH.

Až na vrcholky hor se 165 kily na zádech a neckyáda na suchu: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 18. až 19. srpna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT