Volba výletního cíle na nastávající víkend je pro železniční příznivce jasná. Je jím Jindřichův Hradec a dvě odsud vedoucí úzkorozchodné tratě: 228 do Obrataně a 229 do Nové Bystřice. Jde zřejmě o nadlouho poslední možnost vidět na úzkokolejkách vlaky v provozu.

JHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér.JHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér.Zdroj: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která tratě a železniční vozidla vlastní a provozuje, je ve finančních problémech, od 7. září běží insolvenční řízení. Důvodem zastavení provozu vlaků ale budou zřejmě „papíry“. Firmě totiž v neděli vyprší platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. O nové Drážní úřad zatím nepožádala, vydání přitom trvá měsíce. (Pozn.: Drážní úřad později doplnil, že žádost přišla 29. září odpoledne, nyní mu běží lhůta 120 dní na vyřízení.)

JHMD nasadí od pondělí 3. října místo vlaků autobusy.

Drážní úřad firmám doporučuje podat žádost s minimálně šestiměsíčním předstihem. Platí přitom, že na trať provozovatele, který nemá osvědčení o bezpečnosti, nesmí vyjet žádné vozidlo. 16. října navíc JHMD vyprší i osvědčení dopravce.

Motorový vůz Ponorka Jindřichohradeckých místních drah.
Hradecká úzkokolejka dostala od Drážního úřadu další odklad, do konce září

Sama firma o možném konci provozu vlaků a způsobu zajištění dopravy počínaje pondělím 3. října cestující nijak neinformuje. Její internetové stránky jsou minimálně od středy nefunkční a žádné informace dnes nebyly ani ve stanicích a zastávkách.