Křižíkovo náměstí je pod svým povrchem plné překvapení. Ta podle zhotovitele komplikují práce do té míry, že na ně potřebují více času. Už podruhé mění termíny některých uzavírek.
První posuny nastaly během prací v první etapě rekonstrukce koncem března. Důvodem bylo počasí a a nečekaně špatné uložení sítí, což vyvolalo neplánovanou překládku sítí. Palackého, Na Parkánech i Nedbalova ulice tak místo 9. května potřebovaly čas do 20. května. Ulice Na Parkánech však ani tento termín nestihne.
„Důvodem je fakt, že sítě jsou uloženy pod zemí jinak, než je zakresleno v dokumentaci. Často dochází k nálezu sítí, o jejichž existenci jejich správci neměli tušení," vysvětluje tajemník radnice Lubomír Šrámek s tím, že ze statických důvodů museli stavbaři také zvolit jiný postup při opravě opěrné zdi parkán.
Důležitým pro život ve městě je však termín dokončení celého díla. „Ten se prozatím neposouvá a zůstává na konci června," uvedla vedoucí odboru dopravy Štěpánka Voráčková a její slova potvrdil i vedoucí výroby zhotovitelské firmy Josef Pumpr:
„Konečný termín zůstává stejný, ovšem za podmínek, že co máme v projektu, bude také tak v zemi. Zatím děláme všechno jinak."
Dodal, že v jejich zájmu je co nejrychleji pustit alespoň do provizorního provozu ulici Na Parkánech. Budou tak dle potřeby pracovat i v neděli.
Včera se u stavby zastavil Josef Klíma z Tábora a pozoroval, co se na staveništi děje.
„Jde jim to mizerně," nešetřil kritikou, „je to tu jak v Rusku, jeden dělá a osm jich kouká, a nic se neděje," vysvětlil své rozčilení.
Josef Pumpr ale ujišťuje, že skluz z prvních dvou etap dokážou srovnat.
„Pracujeme do pěti šesti odpoledne, jsme tu v sobotu a dle potřeby i v neděli," říká.
Do 20. května bude dle upraveného harmonogramu hotovo u gymnázia, aby se Nedbalovou ulicí mohlo jezdit během prací na třetí etapě. Odbočovat se na ni bude z ulice 9. května.
Ve stejný den se třetí etapa rozběhne. „V ní dojde k rekonstrukci části Budějovické ulice, a to její pravé strany směrem od výjezdu z Křižíkova náměstí," upřesňuje tajemník Lubomír Šrámek.
Do souboru prací patří i prostor autobusové zastávky na Křižíkově náměstí, která tak změní své místo. Autobusy zastaví o několik metrů dál, před domy čp. 2246 a 2247 na Budějovické ulici.
Provoz přes Křižíkovo náměstí bude rekonstruovanou částí Budějovické ulice veden kyvadlově v jednom jízdním pruhu. Dopravu bude řídit semafor.
„Z tohoto důvodu nebude umožněno odbočit z ulice 9. května na Budějovickou ulici. Provoz tak bude sveden odbočením u hotelu Palcát do Vančurovy ulice a odsud do Nedbalovy s výjezdem kolem gymnasia do ulice Čsl. armády," upozorňuje Šrámek.
Připouští, že při zavedení kyvadlové dopravy čekají řidiče při průjezdu centrem města další minuty navíc.
„Prosíme řidiče, aby pokud to bude možné, se tomuto složitému místu raději vyhnuli a pro své jízdy využívali trasu po mostě přes Jordán," žádá Lubomír Šrámek.
Objízdné trasy a linky městské hromadné dopravy budou do konce května vedeny v trasách jako doposud, o změnách, které nastanou po zprůjezdnění ulice Na Parkánech, bude radnice informovat koncem měsíce.
Dokončení celé přeměny rušné křižovatky je naplánované na konec června. To už na opačné straně poběží výměna posledního černého železničního mostu, a sice ve směru na Horní Cerekev. Výsledkem rekonstrukce křižovatky má být zpřehlednění dopravy pro řidiče a chodce, obnova sítí pod povrchem, úbytek parkovacích míst.
Financování
podíl investorů ⋌v milionech
Tábor: ⋌18, 151
z toho dotace ⋌8,772
Jihočeský kraj: ⋌11,398
Vodárenská společnost: ⋌4,532
CELKEM: ⋌34,080