Těmito slovy hodnotili žáci základní školy vyjadřování svých kantorů. Ti na ně ve čtvrtek při vyučování spustili jazykem náctiletých. A nevynechali ani sprostá slova.
Školáci dlouho nechápali, co se s jindy slušnými dospělými děje. Nechápavě kroutili hlavami, uchichtávali se, ale našli se i tací, kterým vulgární slovník nevyhovoval.
Oč v Chýnově šlo? Škola odstartovala projekt Slušné chování, při němž učitelé během prvních dvou hodin tu a tam utrousili sprostý výraz. S ledovým klidem v obličeji. Reakce dětí přehlíželi. Jako vždy opakovali a vykládali novou látku.
Jasno měly děti až před desátou hodinou. „Představte si, že naše angličtinářka, když jí upadla kazeta, řekla: Do pr…,“ nevydržela napětí Viktorie Dvořáčková ze 6. B.
Stejně jako jí se i ostatním 360 žákům dostalo vysvětlení projektu.
Jeho autorkou je výchovná poradkyně Svatava Mládková. „Sprostá slova jsou dnes pro většinu dětí běžná. Chtěli jsme jim proto ukázat, jak vulgární vyjadřování působí na okolí. Proto jsme si na dvě hodiny půjčili některá jejich oblíbená slova,“ vysvětluje autorka projektu.
Učitelé s dětmi vhodné a nevhodné vyjadřování potom rozebrali, vyptávali se, jak neobvyklé chování učitelů vnímaly, jak se cítily. Výsledkem jsou teď pravidla chování, jež bude dodržovat celá škola, děti i dospělí.
Netrvalo dlouho a někteří již na vlastní kůži poznali, co po sprostém výrazu nebo vulgárním gestu následuje. Mezi tresty patří úklid, týrání těla tělocvikem nebo mimořádný písemný úkol.
Martina Havlújová