Už na přelomu srpna a září roku 2022 se má začít částečně jezdit po rekonstruovaném úseku železnice mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Do provozu půjde jedna trať. V listopadu 2022 se po nové přeložce začne jezdit dvojkolejně. Podle tiskové mluvčí Správy železnic Nely Friebové jsou celkové investiční náklady na tento úsek IV. železničního koridoru aktuálně vyčísleny na 4,85 miliardy korun. "Nejde pouze o cenu stavebních prací vzešlou ze soutěže, ale celkové náklady projektu," upozorňuje Nela Friebová. Rekonstrukce přinese nejen rychlejší cestování, ale i nové zastávky Doubí a Myslkovice. Se stavbou ovšem bude v roce 2022 spojena i velká silniční uzavírka.

V roce 2022 čekají železnici v jižních Čechách i jiné velké změny. Například se plánuje postupné zavádění dálkového řízení vlaků. V budově centrálního dispečerského pracoviště Správy železnic v Praze už začala příprava nového dispečerského sálu. Z provizorních pracovišť se do něj přesune dálkové řízení provozu v úseku IV. koridoru mezi Prahou a Voticemi a rozšíří se o řízení úseku Votice – České Budějovice.

Rekonstrukce vlakového nádraží v Českých Budějovicích pokročila a vyjde Správu železnic na téměř 700 milionů korun,
Z budějovického vlakového nádraží se stala pevnost s příkopem, podívejte se

Na podzim roku 2021 totiž na železnici zahájili instalaci nového zabezpečovacího systému. Ten vystřídá v blízké budoucnosti na zmíněném úseku výpravčí v odbavování vlaků. Na některých stanicích ale budou vybudována kontrolní pracoviště, kde zůstanou zaměstnanci železniční správy.

Náklaďáky pošlou na objížďku

Na největší železniční investici v kraji, kterou je zmíněná akce Soběslav - Doubí, je aktuálně téměř stavebně dokončený Zvěrotický tunel. "Po zimní přestávce se bude pokračovat na jeho vnitřním vybavení," uvedla Nela Friebová. Prakticky hotova je také hrubá stavba podchodu v Soběslavi, vyjma výstupní části na západní straně. Ta se bude realizovat od září 2022.

Adventní jízda parního vlaku Jindřichohradeckých místních drah v sobotu 4. prosince 2021. Od roku 2025 se podobná parní jízda na trati Praha - České Budějovice nebude konat, jedině, pokud by parní lokomotiva byla nově vybavena speciálním zařízením.
Vlaky z Prahy do Budějovic mají být do dvou let řízené dálkově

S rekonstrukcí tratě v Soběslavi ale budou souviset v roce 2022 i dopravní omezení. Od března má být ve městě uzavřen železniční přejezd. "Auta do 3,5 t budou projíždět přes novou místní komunikaci nad vjezdovým portálem tunelu, auta nad 3,5 t pojedou objížďkou přes křižovatku U sloupu," přiblížila chystanou uzavírku Nela Friebová.

Budějovické nádraží

Pokud se týká nádražních budov, největší akcí Správy železnic v jižních Čechách je nyní rekonstrukce českobudějovického nádraží. "Celkové investiční náklady jsou aktuálně vyčísleny na 893 milionů korun," uvedla Nela Friebová s tím, že nejde pouze o cenu stavebních prací vzešlou ze soutěže, ale celkové náklady projektu.

Práce na rekonstrukci střech a fasády mají skončit 2022. V roce 2022 se plánují také práce na interiéru příjezdové haly, nových podlahách a novém výtahu na 1. nástupiště. "Do konce roku 2022 by se měla otevřít nově zrekonstruovaná příjezdová hala, včetně provizorních pokladen a nových toalet pro veřejnost," naznačila Nela Friebová, jak má oprava nádraží pokročit.

Most u Červené

Na jaře 2022 se také začne stavět nový most u Červené nedaleko Orlíku.

"V těsném sousedství stávajícího přemostění bude postavený nový železobetonový most, na který se následně převede doprava. Původní mostní konstrukce bude po celou dobu výstavby zachovaná pro provoz, sloužit vlakům bude do konce roku 2024," popsala plány Správy železnic Nela Friebová. Po uvedenou dobu bude Správa železnic provádět pravidelnou kontrolu a údržbu současného mostu, jehož vlastníkem po dobu výstavby zůstane Správa železnic.

Železniční most přes nádrž Orlík.
Zaorálek rozhodl, že most přes Orlík na Písecku je kulturní památkou

Zároveň bude státní organizace hledat cestu a podmínky, za jakých by ho mohl po převedení dopravy získat nový majitel. "Pro železniční dopravu se původní most stane zbytným. Rozhodnutí ministerstva kultury o památkové ochraně neovlivní výstavbu nového mostu s parametry odpovídajícími požadavkům a rozsahu železniční dopravy na této trati," vysvětlila Nela Friebová. V srpnu bylo staveniště předáno zhotoviteli, v místě už probíhají přípravné práce. Vlastní stavba mostu začne na jaře 2022.

V jižních Čechách Správa železnic v roce 2021 předala do užívání opravená nádraží v Milevsku a Strakonicích.