Místní lidé však mají i odlišné pohledy. Zatímco obyvatelé si pochvalují, obchodníci, jak jsme naznačili krátce po spuštění provozu dálnice, bědují. Úbytkem projíždějících řidičů přicházejí o tržby. Nový úsek měří 25 kilometrů a minimálně do konce roku bude pro řidiče osobních aut bez poplatku. Vzhledem ke komplikované rekonstrukci starého obchvatu Tábora v místech motocentra, se možná bezplatné využívání ještě protáhne.
Pro a proti
Hana Vellánová, ředitelka ZŠ Planá n/L. PRO I PROTI D3: Provoz v Plané byl před otevřením dálnice velký, rodiče se oprávněně o své děti při cestě do školy a ze školy báli. Často je tedy doprovázeli, teď je pustí i samotné. Dálnice nás ale odřízla od krásných lesů.
Zdeněk Štěch, pekárna v Plané nad Luž. PRO I PROTI D3: Pro obec a místní lidi je to teď, co je otevřená dálnice, zlaté. Aut tudy projede mnohem méně. Obchodníci ale pláčou. Nám tržby klesly tak o 30 procent. Až se dálnice zpoplatní, část aut se sem vrátí.
Jana Jirsová, obyvatelka Plané n. Luž. PRO D3: V Plané je to o hodně lepší, než dříve. My bydlíme dole u řeky a mám pocit, že tam je teď větší provoz, než tady, osobních aut je u nás víc. Tady se dříve přes hlavní ani nedalo s dětmi přejít.
Josef Podlaha, dodavatel piva, PROTI D3: Objem objednávek z podniků okolo staré cesty klesl a klesat bude. Nejde jen o dálnici, ale i sezónní výkyvy. Je těžké to vyčíslit, ale mohlo by jít i o 50 %. V porovnání s loňskem jde teď zhruba o pětinu.
Ivan Hanzal, pumpa ONO, Planá, PRO I PROTI D3: Nás se dálnice výrazně nedotkla. Ceny máme nízké a řidiči mají zmapované naše čerpací stanice a sjedou si k nim. Tady je navíc sjezd blízko. Vypadalo to, že to bude horší, ale nakonec si nestěžujeme.
Život s dálnicí
Roman Procházka, vedoucí hotelu Relax, Tábor: To, že se otevřela dálnice a řidiči jezdí jinudy, u nás není příliš znát. Máme hodně stálých klientů a lidé, kteří byli zvyklí se u nás zastavit třeba na jídlo, si zase cestu najdou. Myslím, že mnohem větší vliv to mělo například na benzinové pumpy.
CUKRÁRNA PLANÁ. „Za letošní sezonu máme propad tržeb o čtyřicet až padesát procent," zoufá si majitel cukrárny Ondřej Štiak. „Nemohu jednoznačně říct, že za to může jen nová dálnice, celkově bylo léto slabší kvůli počasí, ale určitě to má vliv. Dřív tady lidé zastavovali, stáli tu fronty. A teď nic. Jestli to takhle bude i příští rok, tak budu muset v září zavřít," dodal.
Lenka Pehová, vedoucí prodejny potravin, Klenovice: Provoz na hlavní silnici v Klenovicích se po otevření dálnice výrazně snížil. Hlavně dětem a také starším lidem se teď přes silnici přechází mnohem snadněji, je to tu zkrátka bezpečnější než dřív. Ani kšefty nám dálnice neubrala, náš obchod je hlavně pro místní lidi, v létě je tady hodně chatařů, kteří k nám chodí nakupovat. Nestěžuje si ani provozovatel sousední restaurace. Jeho kuchařské umění je vyhlášené široko daleko, a tak si sem lidé na oběd cestu vždycky najdou.
Dana Bohn, benzinová pumpa, Soběslav: My naštěstí kvůli dálnici nepláčeme, nemáme velký propad v tržbách. Myslím, že nad vodou nás drží zajímavé ceny. Určitě ale vidíme, že se tu zklidnila doprava. Dřív svištělo jedno auto za druhým, teď je klidněji. Je to bezpečnější, když jsem předtím potřebovala přejít silnici, tak jsem si na to pomalu brala náhradní volno. Mnoho kamionů tu ale stejně pořád jezdí, protože potřebují vyložit zboží v Plané, Soběslavi, Veselí nad Lužnicí.
HOTEL SLOUP, ŘÍPEC. Otevření dálnice je podle provozovatele hotelu Sloup Milana Mádera pohromou. „Na každý kilometr dálnice bude co nevidět sto nezaměstnaných. V tržbách máme těžký propad, kolem padesáti procent. Přitom si kolem dálnice ani nesmíme postavit billboardy."
Daniel Melichar, vrchní číšník, hotel Elzet, Tábor: Z hlediska podnikání teď zažíváme nejlepší časy, co tady v hotelu u dálnice, takže lidé, kteří po ní projíždějí, se u nás často zastaví na nocleh a pak pokračují dál. Myslím, že nám to pomůže hlavně v zimě, která vždy bývala mrtvějším obdobím. Až lidé pojedou po dálnici na lyže, určitě se u nás zastaví.
Martin Pražák, vedoucí pumpy Agip, Sezimovo Ústí: Pracuji tu jen pár měsíců, takže nemám srovnání s minulým rokem, ale řidiči jezdí docela dost. Máme totiž dobré ceny pohonných hmot a lidé jsou na to zvyklí. Na obchodě ale snížení tržeb pociťujeme. Bylo to znát hlavně na počátku léta, když se dálnice otevřela. Pak se někteří na starou cestu vrátili.
Jiřina Peterková, obyvatelka Klenovic: V každém případě je to paráda, máme ale trochu strach, že se kamiony a velký provoz mohou vrátit, až se na dálnici omezí provoz. Slyšeli jsme, že mají na dálnici zase něco opravovat. Nebo až bude od příštího roku dálniční úsek zpoplatněný.
Ondřej Kotěra, rozvoz lahůdek: Otevření dálnice má rozhodně vliv na naše tržby. Řekl bych, že je tam propad zhruba o třicet procent. Já mám naštěstí na téhle trase jen jednu benzinku, kam dodávám lahůdky – pumpu v Soběslavi. Takže na tom tolik netratím.