„Je to pro ně pohodlnější forma tělocviku, při které si mohou odpočinout. Baví je to a není to pro ně tak fyzicky náročné,“ nastínil ředitel ZŠ Zborovská a učitel tělesné výchovy Zdeněk Mlčkovský.
„Do gymnastiky musí dát děti něco víc než jen kopnout do míče. Najdou se ale i třídy, které to chytne a baví je to,“ naznačil Petr Pavliš, učitel tělesné výchovy a zeměpisu na Základní školy Mikuláše z Husi v Táboře. Jejich slova potvrzují i sami žáci
„Baví mě floorbal, nebaví mě gymnastika, neběhá se tam. Je to trochu nuda,“ míní žák 6. třídy Vojta Černý.
Běžně mají žáci dvě hodiny tělocviku týdně, šesťáci na Mikuláše z Husi dokonce tři.
„Myslím, že program tělocviku máme bohatý. V zimě chodíme hrát ragby, v létě softbal, v tělocvičně lezeme nebo hrajeme vybíjenou. Tři hodiny tělocviku jsou lepší než dvě,“ zmínil se žák ZŠ Mikuláše z Husi Adam Šíma. „Dal bych i víc,“ zaznívají další hlasy spolužáků.
Přístup k tělocviku zažívá také proměny s věkem žáků a liší se jednotlivé třídy.
„U děvčat se s přibývajícím věkem množí omluvenky, klesá zájem zpotit se, zahrát si. Ale v páté, šesté třídě jsou zase dívky aktivnější než chlapci,“ míní Mlčkovský.
„Kluci v posledních ročnících chtějí už mít svaly, líbit se děvčatům a začínají posilovat. Je to ale rozdílné třída od třídy,“ poznamenal Igor Svoboda, který se výuce tělocviku věnuje devatenáct let.

Zdatnost klesá

Učitelé tělocviku se shodují, že dětská zdatnost klesá.
„Celkově se u dětí zhoršila obratnost, vytrvalost a kloubní pohyblivost. Objevují se zkrácené vazy. Děti se třeba nechytnou zezadu za ruce. Všichni jsme ustoupili trošku trendům. Tělesná výchova jde směrem k motivační zájmové činnosti. Dnes mají děti problém uběhnout nebo splnit i méně náročné limity. Nejsou zvyklé běhat, skákat, házet. Problém je dokonce i se šplhem. Nevíme řešení. Klesá procento i těch výtečných,“ uvedl Mlčkovský.
„Zdatnost šla hodně dolů. Vinu je třeba hledat ve volném čase dětí, kdy sedí doma u počítače a rodiče je ke sportu nedotlačí,“ míní Svoboda.
Školy se dnes snaží přizpůsobit žákům a nabízet nové, moderní prvky. „U nás žáky velmi baví horolezecká stěna, kterou tady máme asi pět let. Je tam docela vidět, že děti pokud lezou, tak během dvou, tří týdnů jde výkonnost hodně nahoru,“ míní učitel Pavliš. „Dost žáky chytl i snowboarding. Co je nebaví, dělat nebudou,“ uzavřel Svoboda.