Chýnovští lační po informacích. To Josef Musil 
z Chýnova věděl už před pěti lety, kdy se ještě jako radní města pokoušel informativní SMS zprávy prosadit. Tehdy ale neuspěl. Jenže letos se situace u operátorů změnila a prosby občanů stále ještě neutichly. Proto znovu zkusil štěstí. „Lidé mě o to docela dost žádali, tak jsem návrh opět předložil. Na řadě míst tyto SMS zprávy pro občany fungují, například i v Táboře 
a v Plané, tak proč ne u nás," míní Josef Musil.

Informativní SMS: • Měly by občanům přímo do jejich mobilního telefonu sdělit tutéž informaci jako místní rozhlas.
• Každý z občanů si může zvolit, jaké zprávy mu budou přicházet – kulturní, zprávy o městě (výprodej textilu, odvoz odpadků…).

Současný stav se prozatím pro Chýnovské jeví nadějně. Návrh už schválila rada. Nyní město řeší, s jakým operátorem sepsat smlouvu. „Zatím jsme ještě nikoho neoslovili. Právě děláme na úřadě rekonstrukci IT služeb, tak možná budeme spolupracovat s operátorem O2, který nám nyní pomáhá," odhaduje místostarosta Chýnova Jan Pistulka.

Jisté ale je, že pokud by poptávka po informacích byla mizivá, město od nápadu spíše couvne. „Případně máme v plánu jen nahrávat hlášení místního rozhlasu a nahrávky uveřejňovat na webové stránce města, aby si je občané mohli poslechnout zpětně, pokud hlášení propásli," vysvětluje další z variant. V případě, že ale smsky budou mít velký ohlas, lidé si budou moci vybrat, o jaký druh mají zájem. Podle místostarosty je jisté, že za ně nezaplatí ani korunu. „Určitě by je lidé dostávali od provozovatele sítě v rámci nějakého balíčku," myslí si.
Začátek března nyní ukáže, kolik zájemců se městu skutečně přihlásí. 

Každý Chýnovák, který by případně měl o novou službu zájem, se může chodit hlásit do zdejšího infocentra nebo i na městský úřad. „V březnu pak pomalu sečteme, kolik lidí projeví zájem a podle toho se zařídíme. Případné informace, jak si SMS na svůj telefon nastavit, se lidé dozví později," ujišťuje místostarosta Chýnova Jan Pistulka.

Povodně byly motivací

Tábor začal textovky používat nejdříve pro varování občanů před mimořádnými událostmi, start byl spojený se zkušenostmi z povodní. „Do systému mimořádných událostí máme dnes přihlášených kolem pěti set lidí a jen v souvislosti s bagrováním Jordánu se nám nich nahlásilo přes tisíc," upřesňuje počty krizový manažer Tábora Oldřich Semrád.
V době povodní SMS křižují doslova celou republiku. Varovná zpráva nejdříve dorazí z Českého hydrometeorologického ústavu Táboru a ten tuto získanou zprávu přeposílá téměř 80 obcím. Jejich povodňové komise je hromadně posílají na čísla občanů.

V Táboře nezůstalo jen u povodní, SMS v létě roku 2009 začal využívat i parkovací systém. Základní sazba přes telefon vyjde o něco dráž, ale hodina se protáhla na 75 minut. Takže řidič ušetří. „Platby přes telefon docela využívám, hlavně když nemám drobné. Navíc je to o něco výhodnější," potvrdil David Nápravník ze Želče, jehož do Tábora přivádí práce nebo běžné nákupy. Právě v těchto dnech technické služby mění operátora pro platby parkování pomocí telefonu. Finanční ani časové tarify se ale nezmění.

„Hlavně se změní grafická podoba návodu, takže bude jednodušší, ale postup bude stejný, protože spousta lidí už ho má naučený. Počet platících přes SMS se zvyšuje, ale na padesáti procentech všech plateb určitě nejsme," hodnotí Michal Novák, který má v TS parkování na starosti. Nový operátor systém začne ovládat od 20. března. Připraven bude také na chytré telefony, s nimiž si řidič ofotí QR kód a již jen zadá svoji značku auta a počet parkovacích jednotek. Technické služby navíc dokáží majitele aut informovat o blokovém čístění auta. Řidič se proto může včas dozvědět, kdy je třeba si přeparkovat a vyhnout se riziku odtažení auta.

 Bez lístku do vozu

Úplně nejnověji používají platby přes SMS cestující v městské dopravě. A nejen přes textovku, jízdenku do autobusu je možné si koupit i přes aplikaci Sejf. Tu si mohou stahovat majitelé chytrých telefonů. V segmentu prodeje jízdenek jde o doplňkovou službu, která nikdy nedosáhne na plné pokrytí.
„Každý měsíc tento prodej v řádech stovek narůstá, takže jsme spokojení," hodnotí šéf divize MHD Comettu Plus Petr Pistulka s tím, že ze Sejfu přichází pětina plateb jízdného pomocí telefonů. Což už je slušná statistika. Navíc systém postupně zbavuje prodeje lístků řidiče za volantem.

V dalších městech na Táborsku informační SMS zatím nefungují. Jen města, která byla výrazně zničena povodněmi, tuto službu využívají. Ve Veselí nad Lužnicí nově aktualizovali systém a občané se mohou jednoduše zaregistrovat. „Dříve se esemesky psaly ručně, někdo měl u sebe excelovou tabulku a posílal z jednoho mobilu hromadnou zprávu," naznačil místostarosta Václav Matějů. Od tohoto roku se však musí lidé do nového sofistikovanějšího programu nově zaregistrovat.

V Soběslavi existuje systém, který vznikl po povodních v roce 2002. Funkčnost softwaru si ověřili v roce 2006. Jediný problém vidí v zastaralosti databáze. „Nikdo si asi svá mobilní čísla neaktualizuje," obává se tajemník úřadu Radek Bryll.

S pokrokem se možná v souvislosti se SmartCity – chytrým městem přihlásí táborský Bytes, který spravuje byty i tepelné hospodářství. Přes SMS se svými odběrateli sice komunikuje, ale zatím klasickým způsobem. „Vždy na začátku nebo na konci topné sezony se ptáme vlastníků, zda chtějí nebo nechtějí topit. Žádný systém nemáme, ale s panem starostou jsme se bavili, že by bylo dobré aplikaci zavést," naznačil šéf Bytesu Ondřej Semerák.