„Vyzvedněte si odtud své děti co nejdřív," apelovala prostřednictvím sociální sítě na ostatní rodiče. Její příspěvek strhl vlnu sdílení a negativních komentářů na účet tábora. Po oslovení druhé strany to však nevypadá tak černobíle.

„Ano, víme o tom, rodiče dětí nám hned volali, chtěli vysvětlení a také chtěli mluvit se svými dětmi, což jsme jim samozřejmě umožnili. Máme tu pro tyto případy služební telefon. Vedoucí vždy rodičům zavolá a pak telefon dětem předá. Nevíme, co si povídali, ale děti se při vracení telefonu usmívaly a žádní další rodiče neprojevili přání si děti vyzvednout," vysvětlila hlavní vedoucí dětského tábora Vendula Turková.

Ve středu ráno zažili všichni v budově baby klubu šok. „Začalo to tím, že
v úterý večer volal rozčilený tatínek jedné čtyřleté holčičky. Zřejmě mu dcera telefonovala a stěžovala si, že nemůže za trest na večerní program. Jednalo se o diskotéku pro starší děti. Víme, že i ty nejmenší si rády zatancují, tak je tam bereme jen na chvilku, pak jdou spát. Týkalo se to kromě ní ještě dalších dvou dětí. Byly nezvladatelné a drzé. Součástí trestu bylo i několik dřepů," vysvětlila Vendula Turková. Tatínek podle ní trval na tom, že si dcerku vyzvedne hned ráno.

„Dohodli jsme se na půl devátou, kdy je snídaně, ale v půl sedmé tady v budově baby kempu všechny vzbudil a byl agresivní. Jednu vedoucí tahal za vlasy, a tak jí šla druhá pomoci, dostaly i facky," upřesnila Vendula Turková. Vzbudil podle ní svým chováním i ostatní děti, které nevěděly, co se děje, a měly strach.

Otec podle ní naložil do auta svou dceru a její šestiletou kamarádku, na kterou měl plnou moc, a odjel. „Ani si nevyzvedl dokumentaci
i s kapesným obou dívek. Všechno jim samozřejmě pošleme poštou," dodala Vendula Turková.

Vedoucí byly ve středu na policii ve Zvíkovském Podhradí podat trestní oznámení o napadení. Včera dopoledne to potvrdila písecká policejní mluvčí Kamila Čuřínová Ingrišová.

K celé záležitosti se včera Píseckému deníku vyjádřil otec čtyřleté holčičky Ivo Veselý: „I když byl svoz dětí zajištěný z Brna, absolvovali jsme pět hodin cesty až do Varvažova, abychom věděli, jak to tam vypadá. Bylo to tam všechno sice starší, ale vyčištěné. Byli jsme domluvení, že budeme Melance dvakrát denně volat."
V úterý se mu několikrát nepodařilo, aby dostal dceru k telefonu.

Pak se dověděl, že dcera spí, a tak chtěl mluvit s její šestiletou kamarádkou Aničkou. „Anička mi řekla, že Melanka je zavřená za trest na pokoji. Když děti zlobily, tak je prý zavírali na samotku. Druhý den jsem tam přijel v půl sedmé ráno a celý tábor byl otevřený. V budově jsem nahoře místo vedoucí našel psa a alkohol," dodal Ivo Veselý.

Přiznal, že vedoucí opravdu napadal, ale jen slovně. „Takhle jsem řval naposledy snad před třiceti lety na šachtě. Připouštím, že to nebylo v pořádku," upřesnil s tím, že podají s manželkou trestní oznámení na zanedbání péče o svěřenou osobu. Na facebook dali fotografie a výzvu, protože neměli žádný kontakt na ostatní rodiče.

Písecká policejní mluvčí Kamila Čuřínová Ingrišová včera dopoledne k případu uvedla, že jim rodiče dětí oznámili, že tábor je naprosto hygienicky nevhodný. „Zadokumentovali jsme to a poslali hygieně, v jejíž kompetenci je řešení," upřesnila Kamila Čuřínová Ingrišová.
Hygienici byli hned ve středu na místě, kde ale žádné zásadní problémy neshledali. Jediné, co tam bylo, byl znečištěný koberec a pavučina na okně. „To ihned napravili, a tak nedostali ani pokutu," uvedla Marie Nosková, ředitelka odboru hygieny dětí a mladistvých Krajské hygienické stanice v Českých Budějovicích.

Nedostatky byly hlášené
v baby kempu pro nejmenší děti od čtyř do šesti let. Prostory však splňují všechny požadavky hygieny. Na jednom zveřejněném snímku byly například nepovlečené postele. „Jedná se ale o pokoj, který se nepoužívá. Stejně tak stůl, kde byl zachycený alkohol a cigarety, se nachází na terase vedoucích, kam děti nemají přístup. Tam byl i psí exkrement," informovala Marie Nosková na základě zjištění kolegů z místa.

Závěrem sdělila, že i když tábor patří k těm, kde se každoročně objevují stížnosti a hygiena zde pravidelně provádí kontroly, tentokrát byl stav vyhovující a oproti loňsku rozhodně lepší.

I když je terasa zamčená
a dětem nepřístupná, z toho, co bylo vidět na fotografii, vyvodilo vedení tábora důsledky. „V areálu pořádáme tábory už šest let, ale nikdy se tu nic takového nestalo. Došlo k pochybení
z naší strany. Jednoho vedoucího jsme vyloučili
a další byli pokáráni s podmínečným vyloučením a potrestáni snížením platu," vysvětlila druhá hlavní vedoucí tábora Zuzana Plachá.

Obě hlavní vedoucí tábora dodaly, že vedoucí pracují od 7.30 do 23 hodin, pak mají služby. V době osobního volna mají právo si odpočinout, jak chtějí, ale vždy je pravidlem, že jich hodně abstinuje také pro případ, že  by museli s dětmi autem
k lékaři a podobně.
Písecký deník navštívil za doprovodu vedení tábora přímo baby kemp včera po snídani. Vzhledem k vytrvalému dešti se děti bavily sledováním pohádky. Pracovnice tábora jim mezitím převlékala povlečení na postelích. „Musíme jim to často převlékat, protože tam občas skočí i v botách," konstatovala Vendula Turková.

Fotografie a komentáře na facebooku vystrašily
i další rodiče. „Máme tam osm dětí z Mirotic, jsme
s nimi v kontaktu a o ničem podobném, co se objevilo na facebooku, se nikdy nezmínily," uvedla starostka Mirotic Martina Mikšíčková, která je s ostatními rodiči ve spojení. V tomto případě se však jedná o starší děti –  školáky.

Policie se však bude zabývat zmíněným oznámením vedoucí tábora na údajné verbální a lehké fyzické napadení. Dopustit se ho měl vůči ní ve středu ráno otec jednoho dítěte. Incident se podle Kamily Čuřínové Ingrišové obešel bez zranění.

Mluvčí policie podotkla, že případ je ojedinělý. Na tábor sice policisté jezdí poměrně často, ale jde o preventivní akce pro děti  s ukázkami práce policie.

Anketa: Jak se vám líbí na táboře?

Šimon Král

13 let, Mirotice

Jsem tady poprvé, líbí se mi tu. Dříve jsem jezdil do chatek a pod stan. Tady se mi dobře spí, není tu zima.
Líbí se mi tu venkovní areál a že jsme hodně venku. Když prší, hrajeme různé hry uvnitř. S vedoucími jsem spokojený.
Ani mě nenapadá, co by se tu mělo změnit, snad jen nábytek. Ten je hodně starý.

Matouš Procházka

13 let, Mirotice

Líbí se mi tady. Jsem tu také poprvé a jsem  spokojený. Jsme tady společně s bratrancem. Také se mi líbí celý areál, který je hodně velký.
Teď, když prší, jsme cvičili – posilovali – uvnitř. Bylo to fajn. Uvidíme, co budeme dělat dál, možná malovat nebo hrát nějaké hry.

O táboře RS Avia Varvažov

- V současné době je v areálu rekreačního střediska Avia Varvažov celkem 181 dětí, z toho pět jich je stále v baby kempu.
- Celkem se o děti stará 21 vedoucích, dva z nich mají na starosti baby kemp.
- Dětské tábory v areálu provozuje Agentura7.cz už šest let.
- Areál pochází
z padesátých let.
- Je tu Večerní hvězda, kde je baby kemp pro děti od 4 do 6 let a sedmileté, které předtím nikdy na táboře nebyly.
Dále je v areálu Kamila, kterou využívá koňský tábor, pak Jitřní hvězda, která slouží jen pro personál, pak hlavní budova, zdravotní ošetřovna, stará jídelna, která slouží pro počítačový kemp a kemp francouzštiny a trochu dál je chatový tábor, kde je military kemp.