Ve čtvrtek to byly přesně dva týdny, kdy na silnici u Hlinice malá dívenka zemřela pod koly auta. Stala se obětí špatně řešené zastávky autobusu a tedy i pro dospělého člověka rizikového přecházení hlavní silnice z Tábora na Mladou Vožici.

,,Snížení rychlosti tady nikdo dodržovat nebude. Auta tu jezdí i sto dvacet kilometrů v hodině."Naďa Macháčková, Hlinice


Táborská dopravní komise i odbor dopravy se již dlouho snaží prosadit změnu. Z autobusů tady totiž lidé vystupují na silnici, po níž auta mohou jet devadesátkou. Po tragické dopravní nehodě ji místní občané o to více požadují. Řešení v ruce ale nikdo nemá.
„Stále o tom mluvíme, ale všechno je to teprve v návrzích. Čekáme teď na vyjádření policie, jak se postaví ke snížení rychlosti na sedmdesát kilometrů," naznačila místostarostka Michaela Petrová jednu z variant, kterou předložili dopravnímu specialistovi z dopravního inspektorátu policie. Jak včera potvrdil šéf městského odboru dopravy Jan Pávek, dosud ho nezískali.

Snížení rychlosti z 90 kilometrů na 70 není jedinou možností, jak vyjít chodcům vstříc, a podle obyvatel Hlinice také nejméně účinnou.
„Snížení rychlosti tady nikdo dodržovat nebude. Auta tu jezdí i 120 kilometrů. Kdyby autobusy zajížděly do Hlinice, nikdy by se tohle nestalo," říká Naďa Macháčková.
Lidé z Hlinice zmiňují i podchod či nadchod silnice. O nich se na úřadě ani neuvažuje. Nabízí se totiž podstatně jednodušší řešení: umístit na silnici ceduli se začátkem obce. Z pohledu státní správy to ale tak jednoduché není.

„I v tomto případě je třeba vyjádření policie, protože na druhé straně silnice není zástavba, takže obec je mimo silnici, která je navíc kraje," vysvětluje místostarostka a poukazuje na obdobnou situaci u Záluží, které leží u stejné silnice mezi Táborem a Hlinicí. Přechod na hlavní silnici tu sice měli, ale na horizontu, navíc v zatáčce a byl moc dlouhý, takže ho policie doporučila zcela zrušit.
Výhodou u současné jen pár let staré hlinické zastávky autobusu je, že v souvislosti s dotací už u ní skončila tak zvaná udržitelnost projektu, kdy se do stavby určitou dobu nesmí zasahovat. Tím se teď může znovu otevřít otázka jejího posunutí více do pole, čímž by autobus musel zajíždět do zálivu. Tady se ale do cesty zase staví výkupy cizích pozemků.
Občané jsou ale netrpěliví a zdlouhavá řešení je zlobí.

„Kdyby snížili rychlost na 70, bylo by to sice k ničemu, ale alespoň by se něco dělo. Nejlepší by bylo, aby všechny autobusy zajížděly přímo do Hlinice," míní Veronika Matůšová a Marie Šmejkalová je ještě ráznější. „Kdyby radní nic neudělali, poslala bych jejich děti, aby sem šly bydlet a silnici každý den přecházely. Hned by tady byl záliv nebo zastávka ve vsi."

„Přijde mi zvláštní, že když nedovolili dát k silnici značku obce a snížení rychlosti, proč dovolili takhle nešikovnou zastávku? Je nebezpečná nejenom pro pasažéry, ale i pro řidiče, kteří autobus musí objíždět do protisměru, protože tu není ani záliv. Snížení rychlosti ani přechod ničemu nepomůže. Vždyť rychlost auta na takovou dálku neodhadne kolikrát ani dospělý člověk, natož malé dítě," dodal za občany František Dvořák.

Autor: Alena Šatová a Veronika Gigalová