I dva členové klubu ODS kritizovali, na čem se loni sami podíleli: sumu, za kterou chce radnice koupit strategický pozemek za kolejemi, na němž by se parkovalo.
Výběrové řízení, které na pozemek vyhlásily České dráhy, vyhrál Tábor s nabídkou sedmi milionů. Přihláška odešla v září loňského roku, tedy ještě za starého vedení. František Dědič a Simona Žirovnická z ODS, kteří v radě seděli, se však dnes tváří, jako by o ní neměli ani potuchy.
Dědič dokonce nyní vypočítával, o kolik náklady ještě vzrostou, když s realizací parkoviště budou muset demolovat objekty na pozemku, na němž by mohlo vzniknout 60 – 70 parkovacích míst. Také Žirovnická se brání, že by tehdy došlo k pevné dohodě o sedmi milionech, a opírá se o závěr usnesení radních, v němž částka nefigurovala. Přesto se právě tato cena objevila již v rozpočtu na rok 2010, který sestavovala právě ODS s T2020.
„Jedno místo by nás vyšlo na 120 až 140 tisíc. Pokud usnesení (schválení ceny) přijmeme, tak bude na hraně zákona,“ upozorňoval Dědič nyní při jednání zastupitelů, kteří měli koupi schválit.
„Na tom jednání (v září) jsem byl a s plným vědomím si situaci vybavuji. Částka sedm milionů vyplynula z diskuse, a přestože to nebylo dáno usnesením, tak paní doktorka Švecová (vedoucí odboru správy majetku) od nás dostala za úkol tuto částku do výběrového řízení dát. Padaly různé částky, i nižší, ale nakonec jsme se domluvili na sedmi milionech,“ tvrdí o tehdejším postupu Radek Kacerovský z T2020. Že padaly různé částky, přiznává sice i Dědič, ale s tím, že konečné rozhodnutí padlo na jediné dvě osoby.
„Rozešli jsme se ale s tím, že rozhodnutí padne těsně před podáním nabídky, a zůstalo na dvojici Randová Jirovský,“ říká k přihlášce do VŘ, která z Tábora s podpisem Hany Randové odešla 6. září 2010.
Nad tím se ale bývalá starostka přímo zarazila.
„Tato informace mne hodně překvapila, ta suma byla na radě diskutována,“ řekla pro Deník na adresu Dědičova vyjádření. Ani Martin Jirovský tak vyhroceně dnes situaci nevnímá.
„Domnívám se, že jsme tuto cenu předjednali a spíš ji doporučili, ale se mnou o ní už dál nikdo nejednal. Já ji ale nekritizuji, je to pozemek, který jednou může sloužit daleko účelněji než parkoviště.“
Klub komunistů za dnešní situace hovoří o „nápadně nevýhodné koupi“.
„Tato cena není rozhodně v místě obvyklá,“ uvedl ve svém vyjádření Ladislav Šedivý, který byl jedním z hlasitých kritiků zamýšleného kroku. Vypočítává totiž, že aby vzniklo parkoviště, sedm milionů stačit nebude.
„Cena pozemku je asi 1,5 milionu, zbytek činí hodnota budov, které ovšem budou muset být demolovány, což přinese další zvýšení nákladů cca o deset milionů korun. Pokud ovšem nevzniknou další vícenáklady na ekologické škody,“ předestřel.
Také ČSSD, která dnes na radnici sedí, není sice z částky nadšená, ale nakonec při jednání v radě na ni kývla. Zastupitelům tento materiál předložil místostarosta Emil Nývlt, který jej také pod tlakem kritiky z jednání stáhl.
„Chceme teď s Českými drahami vyjednávat, zda by šlo částku snížit, aby se cena pohybovala kolem odhadní ceny, tedy někde kolem čtyř a půl milionu,“ upřesnil Nývlt další postup radnice. Do vyjednávání se hodlá vložit i Dědič, který chce oslovit ministra dopravy Víta Bártu, aby pro Tábor otevřeli prostor pro další vyjednávání.
Záchytné parkoviště by podle starosty Jiřího Fišera prospělo především návštěvníkům města a zaměstnancům úřadu, kteří nyní svými auty zahlcují lokalitu u Třebízského ulice.
„Bylo by takovým ventilem a kolem Třebízského by se uvolnilo,“ zdůvodňuje potřebu parkoviště Fišer.