Tomáš Pitlík z Bechyně opět dokázal, že není jen zarytým kutilem. Jeho přestavba motocyklu Jawa 250 z roku 1946 se umístila na stříbrné příčce republikové soutěže Bohemian Custom Bike a Airbrush Art Festival. Ten se konal na pražském výstavišti Incheba o prvním březnovém víkendu.

Soutěžilo se opět v sedmi kategoriích – Chopper & Cruiser, Pro Street, Modified Harley Davidson, Freestyle, Old School, volná třída a Tuzemák. Právě v ní se umístil na stříbrném postu Tomáš Pitlík, tentokrát jako jediný z Táborska.

„Získal jsem stříbrný pohár, bednu nealko piva a moto doplňky za svůj poslední výtvor nazvaný Spite, s nímž jsem bojoval v kategorii českých motocyklů. Základem stroje je Jawa 250 z roku 1946, to je jeden z prvních exemplářů legendárního péráka. Přestavěl jsem ho do podoby kompaktního sportovního motocyklu,“ vysvětlil Pitlík.

Kategorie Tuzemák je pro Pitlíka typická.

„Je mou oblíbenou z mnoha důvodů. Jedním z nich je i myšlenka, dokázat to, že co pro Američany a jejich národní hrdost znamená značka Harley Davidson, pro Čechy znamená Jawa, i když ta národní hrdost v posledních letech není ve vztahu k této značce příliš výrazná,“ míní autor. Jak dodal, na přestavbě není nejpodstatnější drahý motor, ale spíš nápad a originalita. Peráka si vybral proto, že ho ještě neupravoval. „Je opravdovou legendou, která ve své době doslova šokovala celý svět svým nadčasovým technickým a designově mimořádně elegantním řešením, rozhodování nebylo tak těžké,“ vysvětlil volbu kategorie i stroje Pitlík. Při úpravě pak postupoval s respektem k historii motocyklu. Vše dělal takzvaně bez pilky na železo.

„Jako základ jsem využil motocykl, ze kterého po odstrojení zbyl pouze rám s motorem na kolech. Všechny ostatní díly tvoří jakýsi kit, který je možno bez úprav originálu použít a namontovat na kterýkoliv jiný sériový stroj stejného typu. Tato cesta je ale komplikovanější a vyžaduje větší přemýšlení, než když se řeže a svařuje,“ poodhaluje z výroby Pitlík. Většinu vytvořených dílů zpracoval ručně. Úpravám, které zabraly 160 hodin práce, předcházelo asi 20 designových studií a pomocných nákresů. Druhého místa si cení.

Práce konkurence mívají obvykle vyrovnanou úroveň a být v první trojici je pro každého účastníka pocta. Zároveň však výzva a závazek přijít příště s něčím ještě zajímavějším. V současnosti jsou v tomto odvětví dva základní trendy. V prvním je kladen důraz na techniku, ve druhém převažuje umělecká stránka. Jedno bez druhého nemůže existovat, je to symbióza s převahou jednoho či druhého. Je to mimořádně vzrušující činnost, z níž zůstane hmatatelný výsledek,“ popsal Pitlík, který letos plánuje účast na evropském finále přestaveb.

„A v některé z dalších sezón bych moc rád překvapil něčím, co svět neviděl. Nápadů mám naštěstí dost,“ vzkázal konkurenci.

Tomáš Pitlík není na stupních vítězů poprvé. Už v minulosti se mu podařilo uspět s modifikovanou Jawou 250 z roku 1958 a následně přestavěnou Čezetou z roku 1938. Stavby, přestavby a úpravy motocyklů jsou od roku 1990 světovým fenoménem.

DAVID PELTÁN