VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Srážce v husté mlze nešlo zabránit

Horusice – Palmy v květináčích před hranatou stanicí v Horusicích vytváří obrázek, který se vymyká pohledu na drážní architekturu v táborském okrese. Slouží k přepravě cestujících a plní i úlohu nádraží. Osobní vlaky se odtud prozatím vracejí zpátky na Tábor.

18.5.2012
SDÍLEJ:

Stanici zanedlouho pohltí koridor.Foto: Deník/ Martin Donát

Stanice v Horusicích má stále své příznivce. „Lidi i z okolních obcí k ní dojedou na kole, které tam nechají a dál pokračují vlakem," říká František Emmer z Horusic.

Stanice byla zprovozněná v roce 1970 jako výhybna s bytem pro výpravčího a návěstního mistra. Vznikla v důsledku navýšení kapacity a elektrizace trati.

Dodnes poblíž stojí její předchůdce, strážní domek z roku 1874, kdy byla trať otevřena. Říkalo se mu hláska. Člověk uvnitř měl za úkol řídit sled vlaků mezi Veselím nad Lužnicí a Dynínem, aby vlakové soupravy nemusely zbytečně čekat, než tuto vzdálenost jedna z ní ujede. Zaměstnanec dráhy dal zhruba uprostřed úseku po telefonu vědět, že může vyjet další vlak.

Téměř o sto let mladší výhybna nepotřebovala výhybkáře. První vlak poháněný elektřinou zastavil ve Veselí 27. září 1975. „Přijel s ním tehdejší ministr dopravy Šutka," vzpomíná osmapadesátiletý Vít Kuchválek, který pracuje ve Veselí jako výpravčí.

Horusice hrály při expanzi elektřiny na trati u Veselí významnou roli. Výhybna sloužila ke křižování a předjíždění vlaků. Výpravčí zde také prodával jízdenky.

„Poslední dobou zažívá stanice útlum v osobní dopravě, kterou českobudějovický krajský úřad neobjednal. To místní těžce nesli," dodává Vít Kuchválek.

Mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí je ještě stanice Veselí – zastávka, kterou využívá řada lidí. Strojvedoucí pak pokračuje dál do Horusic, kde končí a vrací se zpátky na Tábor. „Ukončovat vlak na zastávce je dopravně problematické. Z tohoto důvodu Horusice plní funkci nádraží," vysvětluje výpravčí.

Tento význam stanice zanikne v souvislosti se stavbou drážního koridoru, který bude dvoukolejný. Vlaky se na něm míjejí proti sobě, ale zároveň existují tratě, na nichž se soupravy mohou pohybovat v jednom směru. „To může být nebezpečné, protože když někde člověk přechází koleje a nechá přejet vlak, hlídá si hlavně opačnou stranu," upozorňuje Vít Kuchválek.

Zrádná elektronika

Z horusické stanice se na koridoru nejspíš stane zastávka. „Takový požadavek máme na Správu železniční dopravní cesty. Měla by ho respektovat," upřesňuje tajemník veselského úřadu Petr Kocián.

Výpravčí zůstanou ve Veselí nad Lužnicí, které je uzlovou stanicí. Nácestní stanice typu Horusic ztratí původní charakter nebo úplně zaniknou. Například na úseku mezi Pelhřimovem a Táborem řídí výpravčí celou trať z Pelhřimova pomocí počítače.

Elektronické zabezpečovací zařízení má i své nevýhody. „Když se něco stane, není nikdo po ruce. Mám kolegu ve Švýcarsku, vypracoval se a projektoval tam zabezpečovací dálková zařízení. Výpravčí ve Švýcarsku ale na menších stanicích zůstali. Převezmou obsluhu, pokud se na trati přihodí neštěstí. V tom jsou úžasně mobilní. Jinak mají na starosti osobní pokladnu a půjčují například kola, na kterých lidé mohou dojet do další stanice," srovnává Vít Kuchválek.

Naznačuje také, že vzhledem k atraktivitě lokality by se podobné komerční služby mohly více rozšířit i na Veselsku a Třeboňsku.
Koridor z Veselí do Horusic povede jinudy než současná trať. Na této přeložce nebude jediný přejezd. „Je to úžasné, protože některé přejezdy jsou tady skutečně nebezpečné," chválí záměr výpravčí.

Nikdy mu z paměti nevymizí vzpomínka na nehodu z roku 1982, kterou se Horusice nechvalně proslavily.

V husté mlze se tehdy srazil u Horusic nákladní a osobní vlak. Strojvedoucí za nevyjasněných příčin ujel s nákladem z Horusic. Když to výpravčí zjistil, bylo už pozdě. Veselskou zastávku už v protisměru minul osobák. Srážce nešlo zabránit. Asi dvacet lidí se zranilo, tři zemřeli. „Výpravčí za to nemohli, ale bylo to velké poučení. Mladým kolegům, kteří slouží bez zábran, říkám, aby vždycky měli na paměti, že stát se může cokoliv," uzavírá Kuchválek.

Autor: Martin Donát

18.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 23 000 Kč Ostatní obsluha stacionárních strojů a zařízení Obsluha výrobní linky. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Praxe v průmyslové výrobě výhodou., Praxe s mechanickou nebo elektroúdržbou výhodou., Ochota pracovat v prostředí se zvýšeným obsahem prachu., Samostatnost, zodpovědnost a schopnost učit se novým věcem., Pozice vhodná spíše pro muže., Nástup možný ihned., Zvláštní prémie, podnikové stravování, dovolená navíc. Kontakt: tel., mailem : životopis na email romana.kupkova@iqapgroup.com, osobně Průmyslová 451 (průmyslový areál firmy Silon), Sezimovo Ústí 2.. Pracoviště: Iqap czech, s.r.o., Průmyslová, č.p. 451, 391 02 Sezimovo Ústí 2. Informace: Romana Kupková, +420 381 731 175. Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 19 000 Kč Manipulační dělníci ve výrobě manipulant. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce: Manipulace se závěsným břemenem, jeřábnické a vazačské práce. Jeřábnický a vazačský průkaz není podmínkou, nabízíme proškolení., Průkaz řidiče VZV je výhodou, Pravidelný plat, možnost závodního stravování 37Kč/oběd, po měsíci zaměstnání příspěvek na penzijní připojištění 300Kč/měs, výroční a jubilejní odměny, kontakt tel. nebo e-mailem. Pracoviště: Kovosvit mas, a.s., náměstí Tomáše Bati, č.p. 419, 391 02 Sezimovo Ústí 2. Informace: Petra Hejduková, +420 381 632 301. Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 25 000 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů strojník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pož. platný strojnický průkaz, řidičský průkaz sk. C, cestovné popř. obědy v závodní jídelně, platba životního pojištění,, zájemci volat PO - PÁ od 6:30 - 15:30 hod.. Pracoviště: Dřevotvar - řemesla a stavby, s.r.o., Slavníkovců, č.p. 455, 391 55 Chýnov. Informace: Jiří Sedláček, +420 734 311 948. Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 23 000 Kč Úředníci ve skladech organizace a vedení skladu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáme pracovníka na pozici organizace a vedení skladu. Dobré komunikativní schopnosti, práce s lidmi, příjemné vystupování, pečlivost, důslednost, organizovanost.Nabízíme příjemné pracovní prostředí, dobrý kolektiv, měsíční bonusy k platu. Výplatu je možné vyplácet hotově každý týden. Obědy zdarma. Pracoviště: Alvarak group a.s., Kanadská, č.p. 775, 391 11 Planá nad Lužnicí. Informace: Jana Žižlavská,, +420 777 750 425.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Zloděj vykradl rekreační chalupu

Stavební nářadí. Ilustrační snímek.

Ze stavby zmizelo nářadí za více než 150 tisíc korun

Budějovický Bagr čeká zkoumání bahna

České Budějovice - Radnice chce oživit vodní nádrž v parku Stromovka.

O Job Day je zájem jak ze strany studentů, tak prezentujících firem

Velešín - Veletrh pracovních příležitostí připomínal v pondělí vestibul velešínské střední školy. A v podstatě to vlastně takový veletrh byl. Již podruhé uspořádala velešínská Střední odborná škola strojní a elektrotechnická akci nazvanou JobDay. Uskutečnila se v přízemních prostorách školy, kde se prezentovalo asi 25 firem převážně z Jihočeského kraje.

Hospic Jordán se otevře lidem

Tábor - Tuto středu 26. září od 9 do 17 hodin se koná Den otevřených dveří v Domácím hospicu Jordán v Táboře.

Písek má novou významnou stavbu. Po lávce se poprvé prošla veřejnost

Písek - Zátavské nábřeží v Písku bylo v úterý 25. září dopoledne plné lidí, kteří se přišli podívat a poprvé projít po dokončené lávce Dagmar Šimkové, která překlenula řeku Otavu, aby spojila lokality Hradiště a sv. Václav.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT