A podle kurátora Pavla Šmidrkala Želeč rozevřela oponu letošní sezóny důstojně i s překvapením jmen malířů. "Stěny ověšené obrazy Antonína a Jana Kalouse v jedné části velké síně a díla Ferdinanda Kotvalda instalována v druhé polovině, mocně rozdýchala dosud spící budovu," naznačil atmosféru. Slunce v oknech a "Violový koncert" v podání Kristiny Fialové Nouzovské, kouzlo slyšeného a viděného umění, pak podle jeho slov spojilo se v jednu hladinu. "A proměnilo duše hostů v malé plachetnice plující po moři výtvarné krásy, rušené jen polohlasným potleskem vlaštovčích křídel pod stropem budovy."

Mezi hosty usedlo i několik známých osobností, například umělecký fotograf Lev Pavluch nebo malíř Valentin Horba. Symbolickou tečku za zahájením výstavy nebyl jen potlesk na závěr koncertního vystoupení Kristiny Fialové. "Ta skvostnou hrou na violu přivolala otevřenými okny do špejcharu i dvě vlaštovky," naznačil Pavel Šmidrkal.

Vernisáž v Želči.
Unikátní sýpka hostí díla Prácheňského naivisty a uměleckého kováře

Výstava představuje Jana Kalouse jako mistra figury a portrétu, zatímco jeho otec Antonín byl známým krajinářem. Oba již mezi námi nejsou dlouhé desítky let, ale pečeť jejich umění čas nerozlomí.

Malíř Ferdinand Kotvald (1898 - 1980) je příběhem malíře, který vystoupil ze stínu zapomnění díky stoupající vlně zájmu sběratelů.