Bicykly a cyklisté všude, kam se člověk v Soběslavi podívá. Místní si na jejich vysokou koncentraci již zvykli, řidiči z jiných měst zažívají při jízdě městem peklo.
„Ze soběslavských cyklistů mám celkem strach. Dvakrát se mi stalo, že jsem je předjížděl a téměř mi spadli oba pod auto. Jednou přede mnou dokonce kličkoval opilý muž na kole. Měl jsem co dělat, abych ho nepřejel,“ vzpomínal Michal Zvěřina z Tábora.


Problém s kolaři
Podle policejního mluvčího z Tábora Miroslava Doubka je v Soběslavi a ve Veselí nad Lužnicí skutečně vysoká koncentrace cyklistů. Dáno je to faktem, že obě města jsou postavena na rovině. „V Soběslavi je problém s cyklisty především v centru města a u hlavního tahu na České Budějovice. Veselí je na tom lépe díky široké třídě Československé armády s krajnicemi po obou stranách,“ konstatoval Doubek s tím, že Veselí nad Lužnicí výrazně pomohl obchvat města. Cyklisté se ale podle Doubka na vyšší nehodovosti ve městech nepodílejí.

„Čínské město“
Soběslav lidé často nazývají „čínským městem“ a nejsou daleko od pravdy. V poledních hodinách je u každého obchodu zaparkováno aspoň pět jízdních kol, cyklisté přejíždějí z jednoho místa náměstí na druhé. Deník včera v okolí náměstí napočítal během hodiny asi stovku zaparkovaných nebo jedoucích bicyklů.
Důchodkyně Anna Pehová ze Soběslavi jezdí na kole celý svůj život a místní podmínky si chválí. „Pro jízdu na kole jsou v Soběslavi příhodné podmínky díky rovině. Člověk ale musí být stále ve střehu a sledovat dění okolo sebe. Nebezpečná jsou auta zaparkovaná u krajnice. Nikdy nevíte, zda někdo neotevře dveře zrovna v době, když projíždíte kolem,“ svěřila se bývalá učitelka.
Místním kolaři nevadí, zvykli si na ně a tolerují i jejich neukázněnou jízdu.
„Jsem z Veselí nad Lužnicí a jezdím do Soběslavi třikrát týdně. Cyklisté mi nevadí, ale musím s nimi počítat. Kolikrát vám před autem kličkují tak, že nevíte, co udělají,“ odpověděla včera na soběslavském náměstí Anna Tampírová, která by v obou městech uvítala cyklostezky.
Ani na ně města nezapomínají a jedna je dokonce ve fázi studie. „Jsme město cyklistů, ale cyklostezky řešíme v rámci regionu. V centru je výstavba cyklostezek nemožná z důvodu majetkoprávních vztahů, úzkých ulic a celkové členitosti centra. Řešíme cyklostezku, která by měla spojit Soběslav s Veselím nad Lužnicí,“ řekl místostarosta Zdeněk Vránek a upřesnil, že o stezce uvažují kolem řeky Lužnice nebo v okolí obce Řípec. Projekt garantuje Nadace jihočeské cyklostezky.
Vránek dále uvedl, že důležitá je především předvídavost řidičů. Policisté zase nabádají k vzájemné toleranci mezi cyklisty a řidiči.
„Nemůžeme říct, že problémy nejsou, ale situace je v normě. Po vybudování všech plánovaných staveb na křižovatce u budoucího Tesca zde očekáváme více problémů. Lidé, ale i cyklisté vedoucí kolo, by měli využívat přechodu pro chodce a řidiči by v tomto úseku měli být více pozorní,“ apeluje mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek.
I pro jízdu po městě musí kolo splňovat povinnou výbavu a dobrý technický stav. Hlavně nesmějí chybět světla a odrazky vpředu i vzadu.