Tábor – Začali opakováním, co je Comett Plus, jak je provoz autobusů financován, z čeho vychází suma, kterou na něj posílají obce, i čím městskou dopravu zatraktivnit, aby přilákala více cestujících.
Pak za sebou zastupitelé všech tří měst aglomerace, tedy Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí, na jejichž bedrech leží dotování MHD nejvíc, zavřeli dveře a již bez přítomnosti novinářů nezávazně hledali způsobi, jak k tomu cíli „bezbolestně" dojít. Táboru je obrazně řečeno hej, neboť zpřístupnění městské dopravy pro ještě širší segment lidí má v koaliční dohodě a na „zaplacení" slev si v rozpočtu připravil rezervu.
Táborští ve středu kolegům ze sousedství předložili možnosti: bezplatná jízda pro děti z prvního stupně ZŠ, slevy pro všechny cestující plošně nebo jen pro pravidelné cestující s průkazkou. Dvě zbývající města se již dříve přiklonila pro plošné zlevnění. Bezplatné jízdné pro děti jim totiž nepřijde pro domácí rozpočty tak zásadní.
Místostarosta Tábora, Michaela Petrová z Jinak!, si ale dokáže představit i model, kdy by za potomky ušetřili jen táborští rodiče. „Pokud zbývající města nebudou chtít, aby děti neplatily, budeme postupovat ve své linii. Už by to ale nešlo pohodlným způsobem," říká místostarostka a naznačila, že rodičům dětí by přispívali na jejich předplatné.
Starosta Sezimova Ústí Martin Doležal lituje, že se věcně v problematice výrazněji neposunuli. „K jinému názoru nás Tábor teď nepřesvědčil, naše děti z prvního stupně jezdí do Tábora výjimečně."

Starosta Tábora Jiří Fišer: Český člověk má slevy rád

Hlavním cílem myšlenky zatraktivnění městské dopravy je dostat do vozů více lidí, kteří v důsledku toho nechají doma auta a přispějí ovzduší. Druhým aspektem je i úleva lidem, jejichž rozpočet je napjatý. Starosta Jiří Fišer v tomto případě věří v mocnou sílu slev.

S jakým pocitem jste odešel ze společného jednání zastupitelů, když menší města nepreferují úlevy pro malé školáky?
Nikoho jsme nechtěli přesvědčovat. Fakt je, že co se týče slev pro děti, k tomu se vyjádřili zdrženlivě již dříve. Teď jsme proto projednávali spíš možnosti slev pro stálé předplatitele, a ani tady jsme je nechtěli nikam tlačit. Vzájemně jsme si vysvětlili, jak na to kdo nahlíží a rozešli jsme se s tím, že dál si to každý projednáme ve svém městě a pak se sejdeme zase všichni starostové, abychom si řekli, kde je možná dohoda.
Pro Tábor jsou úlevy pro děti dost zásadní, šel by touto cestou i sám?
Ano, hledali bychom systém, jak podpořit jen táborské děti, ale pokud by to bylo technicky náročné, mohlo by se stát, že by slevy zaplatil Tábor pro celou aglomeraci. Nejde o tak ohromné peníze, byli bychom schopni je uhradit, jde totiž jen o stovky tisíc. Ale preferuju, aby slevy byly společné pro všechna města.
Vy a váš Tábor 2020 zastáváte názor, že když se jízdné o korunu dvě zlevní, tak začne autobusy jezdit víc lidí?
Myslím, že ano, protože český člověk má podle mne rád slevy, zajímá se o ně, baví se o nich. Atraktivita té komodity pak v podvědomí stoupá. Pochopitelně čím větší sleva, tím je to populárnější. Domnívám se ale, že i malou slevu mají lidé rádi. A taky by to byl od nás dobrý vzkaz určitého trendu, že nám na městské dopravě záleží a že ji uživatelům chceme určitým benefitem přiblížit, byť nebude tak velký. Můj názor je, že slevu bychom ale měli dát lidem s předplatným.
Pokud by prošly, tak už se města na dotaci pro MHD budou muset podělit o další miliony…
Samozřejmě, že je to také třeba vidět optikou rozpočtu. My nějaké peníze máme už v rezervě, ale to, co Táboru připadá jako nevýznamná částka, tak pro Sezimovo Ústí nebo Planou už může být významná.
Směřuje Tábor start vybraných benefitů již na září, nebo je reálnější až od příštího roku?
Začít co nejdřív, by bylo nejlepší, ale jedna věc je rozhodnutí tří měst, a my nechceme tlačit na pilu, protože nemá smysl, aby nějaký měsíc hrál roli, a druhá jsou technická záležitosti. Ty nejdou tak rychle. Všechno se také bude muset dojednat v orgánech SMOOTu .
Comett Plus má smlouvu na provoz do konce roku 2018, nebylo by výhodnější se vším počkat na nového provozovatele, který může být levnější?
To může být, přesto si myslím, že se musíme trochu podívat i na naší koaliční dohodu, jejíž jednou z priorit je zatraktivnění MHD a lepší podmínky hromadné přepravy. A v této době, kdy je cena pohonných hmot příznivá, si myslím, že nemáme váhat. To, že jsme nyní o pár
haléřů zlevnili vodu, nemá pro peněženky žádný význam, ale je to dobrý trend a třeba by k úlevě mohlo dojít i u MHD.