Hlavní cenu, tedy pečeť za nejlepší pivo vybrané z vítězů všech dvaadvaceti kategorií, si z Tábora odveze minipivovar Novosad z Harrachova na Semilsku za své pivo světlý ležák František. Rozhodla o tom páteční závěrečná degustace. Pivo František se stalo absolutním vítězem už loni. Obhajoba titulu v tak silné konkurenci znamená mimořádný úspěch.

Letošní slavnosti provázela opět rekordní čísla. Do degustací se přihlásilo 108 pivovarů a degustátoři ohodnotili celkem 560 vzorků piva. Rekordní byl i počet zahraničních účastníků. Některé cizí pivovary v konkurenci domácích piv uspěly natolik, že si z Tábora odvezou medailové umístění. Například v kategorii polotmavých piv je na druhém místě Banskobystrický pivovar se svým pivem Urpiner Desmod 11% ležiak výčapný polotmavý a o třetí místo se dělí petrohradský Baltika No4 Original s Primátorem polotmavým 13% z Pivovaru Náchod. Kategorii ochucených piv zahraniční pivovary zcela ovládly. V hotelu Palcát lidé vybírají ze zhruba stovky druhů piva. K ochutnání jsou kromě klasiky také piva pšeničná, kvasnicová, nefiltrovaná i piva s různými příchutěmi nebo speciální silná piva. Znalci jejich chuť v některých případech přirovnávají například k portskému vínu. Zatímco dříve byla podobná piva doménou hlavně zahraničních pivovarů, dnes je můžeme ochutnat i od českých výrobců.

Slavnosti navštívilo každý den zhruba 1 300 lidí. Celkem se očekává přes pět tisíc hostů. Akce se přitom dosud obešla bez incidentů.

Vyhlášení výsledků se koná během sobotního závěrečného programu pro veřejnost v hotelu Palcát. Ceny se začnou předávat v 18 hodin. Vítězové jednotlivých kategorií si odvezou skleněné korbele se značkou pivní pečeť a zarámované certifikáty. K tomu jim samozřejmě náleží právo používat příslušné označení na etiketách a k propagačním účelům. Značka Zlatá pivní pečeť z táborských slavností si během dvaadvacetileté historie festivalu získala obrovské renomé díky jedinečnému systému anonymních degustací, nad kterými po celou dobu dohlížejí nezávislé autorizované certifikační firmy. Pivovary je používají jak na lahvích, tak v reklamních kampaních a při prezentacích.

Jan Kopřiva