Miliony do škol. Jaká báječná zpráva. Bez složitého psaní projektů. Jen podle šablony. Ale tak jednoduché to zase nebude. Obzvlášť pro malé školy.

Během následujících tří let budou moci základní školy zažádat o 4,5 miliardy korun z prostředků strukturálních fondů. Každé zařízení tak může dostat 300 tisíc a k tomu 4300 korun na žáka. Šablony, podle nichž se bude postupovat, připravilo ministerstvo školství. Celkem jich je 22 a týkají se sedmi různých oblastí od informační gramotnosti a výuky cizích jazyků až po finanční gramotnost.

„Předpokládám, že bychom mohli získat až jeden a půl milionu korun. Když budeme šikovní, můžeme je všechny vyčerpat. Zaměřit se chceme na inovaci výuky,“ říká ředitel sezimoústecké základky na Školním náměstí Pavel Vaňásek. Po dobu dvou let tak škola získá peníze na pomůcky i na materiál. Učitelé jednotlivých předmětů však budou muset vytvořit až 36 výukových programů ročně. To přináší komplikace především menším školám, kde je málo učitelů.

„Vypadá to jednoduše. Co se týče žádosti, je to opravdu daleko snažší, než psát projekty. Obtížné to bude ale plnit. Máme na to málo lidí,“ míní ředitelka ZŠ Čekanice Hana Dolejší. Ve sboru má pět pedagogů. Aby mohla škola peníze vyčerpat, znamenalo by to, že by v tomto počtu museli vytvořit za dva roky, po které by dotace běžela, až 720 výukových programů.

„Bude to velký nápor na učitele. My se jim snažíme spíš jejich práci ulehčovat, ale tohle pro ně bude náročné. Nároky se zvýší i na administrativu,“ připustila Dolejší.

O peníze z Unie ale rozhodně nechce školu připravit. „Určitě do toho půjdeme, ale ne hned v první vlně. Čerpat bychom mohli alespoň na různá školení pro pedagogy. Ale nejspíš budeme vyčkávat, až co praxe přinese,“ shrnula ředitelka.

O tom, že to nebude zadarmo, je přesvědčen i ředitel ZŠ Husova Petr Zamrzla. Jedna z největších táborských škol by si mohla díky fondům přijít až na 3,2 milionu korun. „Je to určitě skvělá příležitost, ale bude s tím plno práce a papírování. Na jedné straně kupujeme moderní interaktivní pomůcky, a na druhé straně budou muset učitelé zpracovávat a evidovat svoje přípravy písemně,“ zhodnotil.