Bez frézování, bez budoucích trhlin, žádné spoje, opravy i při mínus patnácti stupích, dlouhá životnost a dokonce ekonomicky výhodné. To vše slibuje nová technologie v opravě výtluků nazvaná Silkot. Táborští se s ní mohli seznámit při včerejší ukázce v Mostecké ulici.
„Jde o český patent opravy silnic, který spočívá v infranahřátí vozovky a vyplnění výtluku novou metodou,“ představuje vynález českého inženýra Jiřího Charváta jednatel jihočeské firmy Dipos Lubomír Stark.
Na svoji práci dávají dva roky záruku. Opravené díry by měly vydržet i tuhé mrazy.
„Klasická metoda spočívá v tom, že na studený asfalt se nahrne teplý. My prohřejeme silnici do hloubky sedmi centimetrů a doplníme ji stejně teplým materiálem, který vozíme na autě v bagele. Tím se celá vrstva celistvě spojí,“ vysvětluje jednatel.
Metodu Silkot používají zatím jen tři firmy v republice. Stroj jihočeské společnosti včera během deseti minut opravil na ukázku i jeden výtluk před táborskou střední zdravotní školou.
„Vypadá to zajímavě. Byla jsem se podívat i na některých již provedených opravách. Je to udělané čistě, celá vrstva je slitá, takže se dovnitř nemůže dostávat voda. Zatím nevím, jak to vydrží přes zimu, ale vyhlíží to dobře,“ zhodnotila ukázku vedoucí odboru dopravy Štěpánka Voráčková.
O pořízení stroje ani o zakázce pro firmu Tábor ale zatím neuvažuje.
„Nebráníme se novým technologiím, tohle ani není jediná, kterou jsme si nechali předvést. Jak budeme pokračovat, je samozřejmě záležitostí dalších jednání,“ dodala Voráčková.
Do budoucna chce ale kvalitu služeb zlepšovat a hledat cestu jak toho dosáhnout. O opravy silnic se zatím starají technické služby. „Oproti běžnému záplatování má technologie Silkot mnoho výhod. Tím, že vozovku zcelíme, nevznikají nerovnosti. Oprava je o čtyřicet procent levnější oproti běžným postupům. Další velkou výhodou je i to, že po naší opravě nemusí dva roky na vozovku nikdo sáhnout. Navíc je možné s tímto strojem opravovat i v zimě až do mínus patnácti stupňů,“ vyzdvihuje výhody metody Lubomír Stark.
Podle údajů, které Deníku poskytl, vyjde oprava jednoho čtverečního metru výtluku do pěti centimetrů technologií Silkot na 520 korun bez DPH. Běžná oprava si žádá od 900 do 1200 korun bez DPH. Pořizovací hodnota stroje je včetně příslušenství okolo tří milionů korun. Jeho pořízení však Lubomír Stark městům příliš nedoporučuje.
„Obcím se to příliš nevyplatí. Jednak musí mít technicky proškolený personál a jednak musí pracovat ve výzkumu a vývoji asfaltových hmot. I když si budou někoho na práci najímat, pořád je to vyjde levněji než dosud,“ míní jednatel.
Zatímco Tábor váhá, zkušenost s technologií Silkot, která získala na loňském stavebním veletrhu v Brně zlatou medaili, už mají například v Sezimově Ústí.
„Byli jsme se podívat na předváděčce a líbilo se nám to. Firma dává dva roky záruky, takže za dva roky uvidíme. Pořád se nám zdá lepší, když se to spojí vcelku než záplatovat jednotlivé díry,“ míní sezimoústecký místostarosta Pavel Samec.
Firma Dipos opravila v Sezimově Ústí 350 metrů čtverečních. Za dva roky se uvidí, jestli bude město ve spolupráci s firmou pokračovat.