Ani rok po otevření dálnice se Planá stále nezbavila nákladních aut. Provoz sice po odklonění na D3 poklesl zhruba o čtyřicet procent, radní ale nejsou s výsledkem spokojení. Poslední týden v květnu se proto uskutečnilo další sčítaní aut a Plánští už znají výsledky: městem projede týdně o 2 904 náklaďáků více, než ukázala čísla z loňského listopadu.
„Na výsledcích se také projevila stavba protipovodňových opatření v táborské Lužnické ulici. Objízdná trasa směrem na Bechyni vede pro náklaďáky do Plané přes křižovatku u mostu," sdělil starosta Jiří Šimánek. Upozornil, že ubylo osobních aut, a to zhruba o jedno procento.
Přes město má tedy týdně cestu 97 863 řidičů, což je o 2 659 více než ukázaly výsledky v listopadu. Ačkoli číslo vyhlíží hrůzostrašně, před otevřením D3 to bylo 25 tisíc aut denně. „Mysleli jsme si, že úbytek bude větší. Ale je třeba si také uvědomit, že Planá je také dopravní uzel, odkud lidé z okolních obcí najíždí na dálnici," upozorňuje starosta.
Boj s náklaďáky radnice ale stále nevzdává. Po neúspěšné žádosti snížení maximální hmotnosti projíždějících vozidel přišel místostarosta Jiří Rangl s peticí za zrušení poplatků na D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Tu ve čtvrtek odeslal ministru Antonínu Prachařovi: „Pod petici se podepsalo 434 lidí. Pokud s žádostí neuspějeme, tak doufáme, že tímto krokem na problém alespoň upozorníme a ukážeme svůj nesouhlas," říká místostarosta.
Jak už v minulosti sdělil pro Táborský deník mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, šance uspět s podobnou peticí, je minimální.
„Podobných stížností už bylo několik, ale to bychom pak nemohli dálnice zpoplatnit vůbec. Všude jsou nějaká města a obce, která by chtěla výjimky. Jenže to by rozmělnilo dálniční síť," uvedl mluvčí dopravy.
Novela zákona
Podle starosty Jiřího Šimánka je ještě nadějí pro odklonění kamionů z Plané připravovaná novela zákona, která umožní za splnění daných podmínek na komunikaci II. a II. třídy umístit značku zákaz vjezdu pro kamiony.
„My musíme co nejrychleji docílit toho, aby se zdejší komunikace stala silnicí II. třídy a nepolevovat s žádostmi na ministerstvo dopravy o novelu zákona o pozemních komunikacích," sdělil starosta.
O právo „tranzitního zákazu" usilují například i obce podél dálnice D1 na Vysočině a jižní Moravě. Zákon obcím totiž regulaci náklaďáků nedovoluje. Plánští tedy budou muset doufat, že stížnosti jejich i obyvatel ze stejně postižených obcí ministerstvo konečně vyslyší.
Městu by se také ulehčilo po dokončení sjezdu mezi masokombinátem a společností Madeta. Sjezd poté protne Průmyslovou ulici a napojí se na kruhový objezd na E55.