Už jen pět dní mohou lidé podávat daňové přiznání. Třiačtyřicet procent z těch, kterým zákon tuto povinnost ukládá, tak na táborském finančním úřadě ale dosud neučinilo.

Ke včerejšímu dni registrovali v podatelně úřadu 8501 daňových přiznání, což je 57 procent z očekávaného počtu. „Daňové přiznání většinou nosím raději už kolem poloviny března, letos jdu výjimečně trochu později,“ svěřila se včera Deníku Zdeňka Hrochová z Tábora.

Oproti loňsku podalo daňové přiznání k tomuto datu o devět set fyzických osob více než loni. Z tohoto však podle ředitele finančního úřadu Zdeňka Bočánka nelze vyvozovat žádné závěry. „Může to být totiž jen snaha lidí nenechávat platbu na poslední chvíli,“ vysvětlil. Vyřídit 43 procent daňových přiznání během zbývajících pěti dnů je však podle něj i tak dost náročné.

Proto je i letos pracovní doba úřadu rozšířena. Až do středy je otevřeno i mimo úřední dny do 18 hodin. Dveře podatelny i pokladny se výjimečně otevřou i v sobotu 27. března, a to od 8 do 12 hodin.

Pokud někdo nestihne podat přiznání do 31. března, může mu úřad daň, kterou má zaplatit, navýšit až o deset procent. Ten, kdo má na daních přeplatek nebo je jeho daňová povinnost nulová, se tedy této sankce obávat nemusí.

Loni po tomto termínu neměla daňové přiznání podáno ještě zhruba tři procenta poplatníků. Řada z nich jej bude podávat prostřednictvím daňového poradce a v tomto případě platí termín 30. června. Do konce března je ale třeba tuto skutečnost úřadu oznámit.

Daně na splátky

Ocitne-li se někdo ve finanční tísni, může požádat úřad o zaplacení daní ve splátkách. „Není to však nárokovatelné. Žadatel navrhne počet splátek a úřad jeho žádost posoudí,“ upřesnil Bočánek.

Loni této možnosti využilo 18 poplatníků, letos zatím jen jeden. Více jich táborský úřad čeká až v dubnu. „Pokud poplatník nezaplatí daňové přiznání do konce března, vstupuje do jednání s úředníkem, který mu tuto možnost také nabídne,“ vysvětlil Bočánek.

Od podzimu loňského roku využívá finanční úřad ke komunikaci s firmami ale i fyzickými osobami datové schránky. „Tento způsob komunikace se nám osvědčil. Někdy je sice problém s formátem příloh, které nám do schránky přijdou, ale to jsou jen technické nedostatky, které je třeba doladit,“ hodnotí Bočánek.

Celkově se komunikace úřadu zrychlila a zlevnila. V těchto dnech do jeho schránky přijde denně kolem sedmdesáti datových zpráv. Zhruba stejný počet jich odešle. „I řada fyzických osob, jako jsou například auditoři či daňoví poradci, zjistila, že je to pro ně výhodné,“ chválí si ředitel úřadu.