Rychle vydělané peníze, neznámý pachatel a ucpaný průtok potoka. Nad příběhem, který se odehrál 18. prosince v dopoledních hodinách, zůstává rozum stát.
Tehdy k potoku v Měšicích, který protéká pod výzkumnou stanicí směrem na Turovec a později se vlévá do Kozského potoka, přijel bílý pikap s reklamním nápisem o autodílech. Jeho majitel vystoupil a do potoka vyházel celé auto nenačatých balíků s reklamními letáky táborských marketů, které měl zřejmě za peníze rozvést.
„Řidič byl velice mladý. Moji kluci letáky a noviny také roznášejí, ale toto by si nedovolili ani u jediného kusu. Zůstává mi nad tím rozum stát,“ říká svědek František Č., který kolem potoka chodí se psem. Na pachatele si počkal. „Stál s autem na mostku a čekal, až odejdu. Za zhruba patnáct minut začal balíky vykládat. Kdyby papíry odvezl do sběrny, tak to pochopím, ale takhle,“ popisuje.
V pondělí jsme se V Dolinách, jak se oblasti mezi místními říká, byli podívat. Zjistili jsme, že navezené letáky ucpaly potok v délce zhruba deseti metrů. Balíky nasáklé vodou ztvrdly mrazem a staly se z nich cihly, tvořící hráz. Nakonec jsme se na cestě potkali i s oním bílým pikapem.


Špatná reklama
Když byl František Č. ohledně věci v Lidlu, kterému kromě jiných marketů propagační materiály patřily, se zájmem o kauzu se nesetkal.
Naopak, podle jeho slov, byli zaměstnanci skoupí na slovo a odkázali ho na firmu, která rozvoz letáků pro místní obchodní domy zajišťuje.
„Toto je nepřípustné! Okamžitě vyšleme někoho, kdo problém odstraní na naše náklady. Není to pro nás dobrá reklama, letáky jsou naší zodpovědností,“ vyjádřil se Tibor Brezovský, koordinátor externích firem rozvážejících propagační materiály Lidlu. Pro Tábor se v tomto případě jedná o českobudějovickou společnost PLM, jenže ta distribuuje ve velkém a pro vícero řetězců.
„Aby to udělal náš člověk, je nesmysl. Máme profesionální řidiče, kteří rozvážejí balíky do měst, odtud pak jdou do rukou konečných roznašečů. Právě u nich dochází mnohdy k selhání. Dvakrát roznese poctivě, a pak hledá cesty, jak práci ošidit,“ připustil obchodní zástupce pro reklamu Otakar Tesař. Podotkl, že dávat balíky s letáky do sběren se nemusí vyplatit, protože jsou společnostmi hlídány. Za rozvoz či roznos letáků je zhruba 100 až 300 korun.
„Kdo by tu práci za tyto peníze dělal… Navíc je to absolutně neorganizované. Mnohdy už roznášet nechcete, řeknete jim to, a oni vám to stejně přinesou. A co pak s tím?“ poznamenal bývalý roznašeč, který nechtěl být jmenován.


Sysifovská práce

Včera jsme se na místě sešli s vodohospodáři. Po ohledání se shodli, že se nejedná o odpad, který by způsobil vážnější ekologické problémy.
Jde však o nezodpovědnost za rozvoz materiálů – výkon zadané práce a o negativní reklamu obchodním řetězcům.
„Není to žádná ekologická katastrofa. V tomto počasí je odpad zmrzlý a nehrozí odplavování barev a jiných škodlivin. Pokud to lidé z Lidlu neodstraní, vezmu sem dva chlapy a dáme to do pořádku,“ uvedl Jan Zeman ze Zemědělské vodohospodářské správy.
Za odstranění si vodohospodáři naúčtují zhruba 3000 korun. Ty půjdou ze státní či městské pokladny. Pachateli hrozí nejen vyhazov z práce či brigády, ale hlavně pokuta ve výši až desítek tisíc korun od města; od České inspekce životního prostředí může jít až o stovky tisíc.


Trest pro nevinnou

Balíky jsou různých dat, a tak je roznašeč musel na místo vozit týden co týden nebo je předtím střádal doma.
Další variantou je, že mu při roznášení některé zbývaly a potřeboval se jich zbavit. Na místo v průběhu dne dorazily i táborské zástupkyně distribuční společnosti PLM a Lidlu. Opět zazněla slova jako nezodpovědnost a špatná vizitka, za niž nemohou společnosti, ale lidská morálka.
Po pachateli Deník pátral, avšak zatím bezvýsledně. Úklid nakonec zůstal na samotné zástupkyni PLM Staňkové, která ještě včera večer odvezla nezamrzlé balíky tiskovin. Pro zbytek se vrátí, až bude tepleji.

David Peltán