Psal se 21. červen roku 1903 a jak popisuje bechyňský kronikář a lékárník Jindřich Leden, tuto událost si nenechaly ujít desítky zvědavců.
Slunce pražilo a všichni věděli, že cestu jim zpestří bouřka. Pohlaváři plni očekávání nastoupili do prvního vozu a další se natlačili do druhého. Nechyběla mezi nimi ani zvučná jména tehdejší doby jako byl hrabě Deym, hrabě Vratislav, poslanec Jan hrabě Harrach a samozřejmě starostové z nejširšího okolí včetně táborského starosty Aloise Kotrbelce.

„Na neděli dne 21. černa k slavnostnímu otevření dráhy – první to elektrické dráhy v Rakouské říší – dle možnosti připravovalo se město vyzdobujíc a okrašlujíc domy prapory a věnci," zaznamenává Jindřich Leden ve své kronice. Ani on sám nemohl při první jízdě z Tábora chybět.

Řízení stroje se chopil samotný geniální konstruktér František Křižík. Elinka se pohybovala lehce, bez jakéhokoli kymácení či rachotu.
Nebylo to ale poprvé, kdy na trať do Bechyně vyjel vlak. Dne 8. června téhož roku přijíždí v pět hodin odpoledne zkušební souprava, ještě ale bez cestujících. Vezla nábytek pro drážního úředníka.

„Na konci 19. století byl neuvěřitelný zájem o rozšiřování železnice. Zajímavé je, že Křižík získal koncesi v dubnu roku 1902 a v červnu o rok později již dráha fungovala. Na současné poměry by to trvalo dvacet let, ale dříve byli i úředníci rychlejší," přiblížil dobové okolnosti jednatel Klubu přátel historické dráhy Tábor – Bechyně Vlastimil Zeman.

422 schodů

Také připomněl, že Elinka dříve dojela pouze do starého bechyňského nádraží. „Most bechyňská Duha byl dokončen až k 10. výročí republiky, takže v roce 1928. Stavěli ho pouze dva roky." Lužnici museli lidé překročit po mostě v Zářečí, odkud vedly schody. Aby se na staré nádraží dostali, museli jich vystoupat 422. Vlastimil Zeman upřesňuje: „Bechyňka nebyla první elektrifikovanou dráhou na světě nebo v Evropě. Už ji měli ve Švýcarsku. Byla první v Rakousku – Uhersku."

A právě toto prvenství si v sobotu obce po trase připomenou oslavami, které budou největší letošní akcí Českých drah v Jihočeském kraji.

Návštěvníci spatří pohromadě nejen legendární Elinku, ale také současnou největší chloubu železnice – rychlovlak pendolino.
Historické jízdy pořádá Klub přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně neboli Klub Křižík ve spolupráci s Českými drahami. Jejich počet se ale od roku 2009 kvůli rostoucím nákladům neustále snižoval, až se ustálil na dvou: „Dohodli jsme se s Českými drahami, že jízdy nebudeme pořádat sami. Samostatně by to nebylo finančně únosné," naznačil Vlastimil Zeman.

Oslavy na nádraží v Táboře

11. 30 hod. – příjezd IC Pendolino František Křižík z Prahy • 11. 37 hod. – odjezd IC Pendolino František Křižík z Prahy za doprovodu dudácké kapely Duha • 13 – 13. 45. hod. – hraje skupina Swing Trio Avalon • 13. 59 hod. – příjezd IC Pendolino František Křižík z Českých Budějovic (možná prohlídka vlaku až do doby jeho odjezdu do Prahy)• 14. 15 hod. – příjezd Křižíkovy Elinky z Bechyně • 14. 25 hod. – příchod slavnostního průvodu, připomínka události před 110 lety • 14. 25 – 14. 40 hod. – zdravice, uvítací ceremoniál •14. 40 hod. – vystoupení pěveckých sborů • 14. 55 hod. – seznámení s programem akce • 15 hod. – odjezd vlaku taženého Bobinou do Bechyně (se zastavením a programem v Malšicích a na bechyňském mostě) • 15 – 15. 25 hod. – hraje Švejkband • 15. 25 hod. – odjezd vlaku taženého Křižíkovou Elinkou (se zastavením a programem na nádraží v Malšicích a na bechyňském mostě) • 15. 30 hod. – start hlavního programu města Tábora • 18 – 19 hod. – předpokládané ukončení akce • 19. 18 hod. – odjezd vlaku IC Pendolino František Křižík do Prahy • 19. 23 hod. – příjezd vlaku taženého Bobinou • 20. 15 hod. – příjezd vlaku taženého Elinkou.

Doprovodný program v Táboře

• výstava elektrických jednotek a elektrických lokomotiv 14 – 18 hod. (680 Pendolino, 650 RegioPanter, 242.247 Plecháč, 362 Eso, 380 nejmodernější elektrická lokomotiva Škoda, 363.5 Eso v barvách společnosti ČD Cargo, 230 Laminátka, 218 Žehlička – hybrid z Lipenky, 124.601-6 – elektrická lokomotiva, česká rekordmanka (VÚŽ)
měřicí vůz (VÚŽ))

Další akce v rámci oslav:
• výstavní vagon pana Simbartla s historií železnice • kinematovlak s promítáním pro nejmenší diváky • Elfíkovy hry – soutěže pro děti, maskot Elfík • modelové kolejiště pana Kohoutka s modely lokomotiv a vozů z Bechyňky velikosti „0" • výstava historie trati Tábor – Bechyně v Galerii 140 v Koželužské ulici
13 – 18 hod. – vystoupení kapel • 10 – 18 hod. – pivní stan
Jízdné na trati Tábor – Bechyně:
• Zvláštní celodenní jízdné pro historickou soupravu:
dospělí: 120 Kč, děti od 6 do 15 let: 60 Kč, rodinné jízdné: 260 Kč

Bechyňské 
a malšické nádraží

Bechyně:
15 – 18 hod. – doprovodný program – vystoupení artistů a hudebníků • 17.29 – 17.44 hod. – vystoupení na bechyňském mostě Duha při zastaveném vlaku taženém Křižíkovou Elinkou
17. 29 – 17. 44 hod. – zastavení vlaku taženém Bobinou na bechyňském mostě • 17 hod. – příjezd vlaku • 17. 45 hod. – příjezd vlaku taženého Elinkou
• 17. 50 hod. – odjezd vlaku taženého Žehličkou • 18. 26 hod. – odjezd vlaku taženého Bobinou
• 19. 16 hod. – odjezd vlaku taženého Elinkou • 19. 38 hod. – odjezd vlaku taženého Žehličkou • 20. 53 hod. – odjezd vlaku taženého Bobinou
Od nádraží kyvadlová doprava do centra s komentovanými prohlídkami Bechyně
Malšice:
15. 23 hod. – příjezd protokolárního vlaku taženého Bobinou
15. 48 hod. – příjezd vlaku taženého Elinkou • 15. 50 – 16 hod. – slavnostní uvítání hostů
• 15 – 18 hod. – doprovodný program • 15 – 18 hod. – vystoupení artistů, hudebníků Swing Trio Avalon a mažoretek
16. 25 hod. – odjezd vlaku taženého Bobinou • 17 hod. – odjezd protokol. vlaku s Elinkou

Projeli jste
se již Elinkou?

Jiří Vitha
Sezimovo Ústí
Normálním ani historickým vlakem do Bechyně nejezdím a na oslavy se také nechystám. Škoda jen, že Elinka jezdí pouze jednou za rok. Kdyby byly historické jízdy častěji, rád se svezu.

Josef Šíla
Tábor
Vlakem jezdím do Bechyně velmi často za příbuznými, ale na výročí Elinky se nechystám. Uvítal bych, kdyby jezdila častěji. Ten nový, co jezdí denně, se mi nelíbí a na trasu se nehodí.

Hana Vodičková
Choustník
Zatím jsem nikdy neměla možnost Elinkou jet, ale vlaky mám ráda. Často jezdím historickým vlakem na úzkokolejce z Obrataně do Včelničky. Je to ta pravá romantika a nevšední zážitek.