Zmanipulování, zneužití dětí nebo zatahování dětí do záležitostí dospělých. I takové názory můžete slyšet z Měšic, kde se zrodila dětská petice proti silnici, která Měšice propojí s Vožickou ulicí.

„Je to ostuda, že do toho zamíchali i děti, tahat petice do škol se nemá," míní předseda měšické samosprávy František Noháč na adresu dospělých, kteří svou petici na radnici odeslali před měsícem. Dodává, že sporná louka, která by silnici musela ustoupit, ale slouží jen k venčení psů.

Ačkoli se mnohým tento způsob protestu nepozdává a kroutím nad ním hlavou, Růžena Kozáková z Chýnovské ulice dětem fandí.

„Bodejť by ji nepodepsaly. Jsme tu obehnaní jak v kriminále ostnatým drátem," přirovnává sevření Měšic z jedné strany dálnicí a z druhé čtyřproudovou silnicí. „Děti už nemají kam chodit, když tu silnici plánovali, tak na Měšické nikdo nemyslel," zlobí se seniorka.

Květoslava Zikmundová se staví k druhému táboru. „Přijde mi divné, že se to řeší přes děti. Myslím, že jde trochu o citové vydírání. Zrovna tou částí, kde má silnice vést, to ničemu nevadí. Když by měla ulehčit dopravě, tak si myslím, že do toho není nic ani lidem, natož pak dětem."

Starosta Fišer připouští konflikt, kterým se musejí zabývat. Proto se ve čtvrtek v měšickém statku bude konat společné setkání. V pořadí několikáté, neboť projednávání spojnice západu a východu Tábora je staré téměř deset let.

Bojují jak se dá

Administrativně se spojovací silnice připravuje řadu let. „Už v roce 2008 byla zakomponována do územního plánu, který byl občanům prezentován, dokonce jsme našli i letáčky. Ano, někteří byli proti, proto se v průběhu projektových prací nechala vypracovat i hluková studie, aby ukázala, jak moc bude silnice zatěžovat hlukem," vzpomíná starosta Jiří Fišer s tím, že na základě studie byla silnice ještě více zapuštěna do terénu a projektant navíc vyprojektoval zelený val, který oddělí silnici od zahrad domů v ulici Na Vojtěchu. V místě nejvyšším vytvoří společně více než pětimetrovou bariéru, v nejnižším kolem 3,5 metru.

„Rozumím lidem, že lepší je mít za humny louku, ale jde o dlouhodobou koncepci urbanizace města. Tento náš vnitřní obchvat má i tu výhodu, že spojuje dvě velká sídliště Pražské a Sídliště nad Lužnicí," dodává starosta.

Silnice, která se má v budoucnu napojit na silnici 1/19 a navést řidiče na dálnici, by měla především od osobní dopravy ulevit lokalitě od centra až po Průběžnou ulici v Čekanicích nebo Zavadilskou na Kouřimově, jíž v průměru denně projede 15 tisíc aut. Je na ní již stavební povolení.

To ale dvanáctiletou Magdalenu Aujezdeckou nezastaví. Také ona chce bránit zelenou louku. „Chodíme sem venčit psy, chodí sem mateřské školky, pořádáme tu bobříka odvahy. Chtěly bychom, aby to zůstalo v původním stavu," říká za petenty.

Stavbě nové krajské silnice za zhruba 120 milionů bude předcházet „handlování" s krajem. Ten totiž chce tuto investici do táborské dopravy vyvážit převedením některých dosud svých silnic do majetku města. V úvahu připadá, že by se zbavil například Budějovické, na jejíž opravě by se tak již nepodílel. Případná neshoda by mohla zablokovat i stavbu spojnice.