Po revoluci se velké podniky zbavovaly svých učňovských škol jako nechtěných příbuzných. Dnes volají některé z nich po jejich privatizaci. Nutí je k tomu stálý nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
„O privatizaci jsme zatím neuvažovali, i když se s nedostatkem pracovních sil neustále potýkáme. Souvisí to i s tím, že pro studenty už učňovské obory nejsou nikterak lukrativní,“ sdělila Deníku Petra Varačková, vedoucí personálních vztahů Maso Planá. V současnosti je společnost školním závodem, což umožňuje učňům v oboru řezník – uzenář projít si praxí právě zde. Dalším motivačním programem by měl být projekt, který Maso Planá připravuje do konce roku. „Chtěli bychom formou stipendií finančně podpořit ty žáky, kteří s námi na oplátku uzavřou dohodu, že v našem podniku po absolvování nastoupí a budou určitou dobu pracovat,“ dodala Varačková.

Učňáky neletí

Privatizace by byla řešením pouze pro opravdu velké podniky jako jsou například Vítkovice nebo Třinecké železárny, neboť nejde jen o finance, ale i o poskytnutí uplatnění všem absolventům školy. Společnosti středního a menšího charakteru využívají jiné cesty, jak propojit školu s fabrikou, jako například odborné stáže, stipendia, prezentace a osvětu. „Studenti Centra odborné přípravy (COP) mají možnost přividělat si v létě v rámci placené odborné praxe. Ročníkové práce mohou také tvořit ve spolupráci s naším podnikem. Vypsali jsme šest odborných témat, žáci budou mít k dispozici informace, dostupné materiály i garanta práce v technické oblasti,“ nastínil spolupráci Kovosvitu s odbornými učilišti a školami Josef Schamberger. „V příštím roce bychom chtěli dát k dispozici i naše stroje. Po dobu čtrnácti dnů by mohla probíhat intenzivní praktická výuka přímo v našich provozech,“ dodal.
Podle slov Františka Pecky, zástupce ředitele COPu překračuje konkrétně u strojařů a technicky vzdělaných lidí vůbec poptávka pracovních sil nabídku až desetinásobně. Mezi rodiči v současné doběbohužel zájem o učňovské obory není. Hlavní příčinu vidí Pecka v devalvaci všeobecného středního školství.