Leden zavádí zpoplatnění dálnice D3 bez ohledu na to, že je stále ve zkušebním provozu. Libuše Stryhalová ji využívá každý den pro cestu do práce. Povinnost platit ji ale na starou silnici nevrátí.

Od nového roku budou za použití dálnice vedle nákladních aut, platit i řidiči osobních. „Dálniční známku stejně mám, ale i kdybych si ji musela pořídit kvůli cestě do práce, udělala bych to. Časová úspora je nenahraditelná," říká Libuše Stryhalová, která do firmy v Táboře dojíždí z Veselí nad Lužnicí.

Ačkoli vyhláška ministra dopravy ještě před několika dny zaváděla zpoplatnění jihočeské dálnice až po „ zprovoznění a příslušném označení celého úseku", na konci listopadu ji novela změnila. A zpoplatnila. Jen nedokončená část bývalého táborského obchvatu je z povinnosti vyjmutá. Jak nám potvrdil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva, mezi exity 76 Čekanice a 79 Měšice můžete i po novém roce jezdit sem tam zadarmo.

Až ale budou práce v místě motocentra dokončeny, budou i místní řidiči za použití bývalého táborského obchvatu platit. Protesty zastupitelů nepomohly.

Kolik stojí dálniční známka
Na celý rok - 1500 Kč
Na 1 měsíc - 440 Kč
Na 10 dnů - 310 Kč 

„František Dědič, Hana Randová a já jsme psali ministru Žákovi a žádali, aby táborský obchvat zpoplatněn nebyl. Argumentovali jsme tím, že Tábor státu vždy s dálnicí pomáhal, ale že za naši loajalitu nám stát náš obchvat sebral a zařadil ho mezi dálnice," upřesnil starosta Jiří Fišer, který si připouští obavy z nárůstu osobních aut ve městě. Například z Chotovin do Sezimova Ústí si řidič cestu po dálnici určitě rozmyslí.

Výjimku pro obchvat ale Tábor nedostane. „Určitě nelze počítat s tím, že by byl tento úsek trvale osvobozen z poplatků pro osobní automobily. Jdeme spíše cestou odstraňování výjimek, nikoliv jejich zavádění," vysvětlil Martin Novák.

Od ledna své silnice budou sledovat jak v Plané nad Lužnicí, tak i v Soběslavi. Oběma městům se s novým úsekem D3 hodně ulevilo, teď starostové tiše doufají, že u řidičů dál bude vítězit komfort a úspora času nad známkou.

„Počkáme si, co zpoplatnění způsobí. Uděláme si pak svůj vlastní průzkum, abychom zjistili, zda se auta vrátila na starou silnici. Myslím ale, že se to řidičům nevyplatí," zamýšlí se starosta Soběslavi Jindřich Bláha.

To jeho kolega z Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek je o návratu osobních aut místních řidičů přesvědčen. „S těmi ale neuděláme nic. V plánu ale máme řešit nákladní dopravu. S krajem chceme jednat o nějakém omezení vjezdu těžkých nákladních aut do města," uvedl starosta Plané.

Jeho město totiž s kamiony nepřestalo zápasit ani po otevření dálnice. Nedávno radnici dokonce donutily k novému sčítání aut. V obou směrech jich tu napočítali 95 204 za jeden týden.

„Ukázalo se, že téměř devadesát procent z nich jsou auta osobní a že tedy lidé z okolních vesnic přes nás stejně dál jezdí. Věřím, že ale kdo pojede z Chotovin do Budějovic, tak si raději zaplatí dálnici, protože získá čas," věří Jiří Šimánek.