I náš kolega Pavel Šafránek se svým vnukem poctivě trénuje počty, písmenka i dny v týdnu. Pětiletý Nikola totiž v září poprvé usedne do lavice první třídy, a tak se připravuje k zápisu.

„K Vánocům mu Ježíšek přinesl knížky pro předškoláky, takže my ho učíme písmenka i barvy a počítáme do dvaceti. Baví ho to a zaměstnává tím celou rodinu," směje se Pavel Šafránek.Při kreslení  rozvíjí děti svoji motoriku, učí se správně držet tužku a nad obrázkem poté společně diskutují.

Podle odhadu Radomíra Kouby z oboru školství přijde k zápisu do škol v Táboře asi 375 dětí. „V mateřských školách máme 315 předškoláků a z loňska 60 odkladů. Může se stát, že přijdou i z okolních školek, nejen z táborských, takže u zmíněných počtů jde jen o hrubý odhad. Loni jsme v prvních třídách přivítali 324 žáků," upřesnil šéf odboru.

Nic nepodceňují

I když se mnohým může zdát, že se v mateřinkách děti věnují pouze hrám, učitelky mají nelehký úkol. Podle rámcového vzdělávacího programu vštěpují předškolákům nejen sociální návyky, ale i základní znalosti o čase a přírodě, o ochraně životního prostředí či u dětí rozvíjí jejich komunikační a motorické dovednosti. Děti se v kroužcích učí hrát na hudební nástroj, anglicky nebo i různé tance.
Všechny děti se učitelky snaží co nejvíce připravit na přechod do školy. Pokud na něj ale nejsou dozrálí, rodičům doporučují odklad.

„Když jde dítě do první třídy, mělo by být citově a sociálně vyzrále. To znamená, že školáček už je samostatný a nevisí jen na své mamince, má svůj názor a dovede o něm diskutovat. Umí se zapojit do dění a musí být zralý i po tělesné stránce, aby mu rodiče nemuseli vozit aktovku do školy na kárce," shrnula k připravenosti předškoláků Štefánie Bokrová, která učí ve školce v táborské Světlogorské ulici a má praxi osmatřicet let.
Jak upozornila, zvládání hygienických a dalších návyků by mělo být pro školáka samozřejmostí. „Důležitá je samostatnost, aby ve škole zvládali plnit zadané úkoly."

ŠTEFÁNIE  BOKROVÁ.Tematická výuka

Pro děti má připravené nejrůznější pracovní listy a další materiály, jejichž prostřednictvím otvírá dětem svět. „Ve školce máme k dispozici i počítačovou učebnu a interaktivní tabuli," dodává.

Výuku učitelky dělí podle jednotlivých témat. „Máme různé oblasti vzdělávání, jako například dítě a jeho tělo či jeho psychika. Předškoláci mají rádi všechno. Rádi cvičí, malují, nechají se zaujmout," říká z praxe Štefánie Bokrová.

Do oblasti o společnosti kolem nás patří například i orientace čase. „Ráno děláme například činnosti, které k této době patří. Takže děti si tak zapamatují, co je ráno, poledne nebo večer. Vysvětlujeme jim to i pomocí různých obrázků," naznačuje učitelka. Děti si pak pamatují, že třeba v určitou dobu svačí a k tomu pak už zvládají přiřadit správný čas. „Proto je důležité mít harmonogram," doporučuje učitelka stejně jako opakování a procvičování.

Například včera předškoláci malovali dárky, které našli pod stromečkem. Současně se dozvěděli něco o počasí, co je to Nový rok, procvičili si dny v týdnu i názvy měsíců a společně o všem diskutovali. „Trošku mi vadí, že jsou zápisy už v lednu. Ze své praxe bych řekla, že by byly vhodnější například v květnu, když už dítě je vyzrálejší. Na předškolních dětech je znát každý měsíc," uzavřela Štefánie Bokrová.

Vzdělávací oblasti předškoláků:

Všechny tyto okruhy musí učitelky v mateřských školkách u svých žáčků rozvíjet.
Dítě a jeho tělo: fyzický rozvoj a pohybová koordinace, motorika, sebeobsluha, zdraví
Dítě a jeho psychika: jazyk
a řeč, výslovnost, vyjadřování
Poznávací schopnosti, představivost, fantazie: vnímání, paměť, časoprostorová orientace, početní a číselné pojmy, sebevědomí a vůle, rozlišování obrazných a grafických symbolů, řešení problémů a učení
Dítě a ten druhý: komunikace s dospělým a s dětmi při činnostech, sociabilita
Dítě a společnost: společenská pravidla a návyky, kultura, umění
Dítě a svět: vztah k životnímu prostředí, poznatky, adaptabilita ke změnám.
 

Zápisy do prvních tříd:
Tábor: • ZŠ a MŠ Mikuláše z Husi • ZŠ a MŠ Husova • ZŠ Zborovská • ZŠ a MŠ Helsinská
ČT 23. ledna od 14.00 do 17.00PÁ 24. ledna od 14.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Čekanice • ZŠ a MŠ Měšice
ČT 23. ledna od 14.00 do 17.00

Soukromé: • ZŠ Bernarda Bolzana 
PO 20. ledna od 15.00 do 17.00 ÚT 21. ledna od 14.00 do 18.00 (na objednávku)
• ZŠ Orbis Pictus
ST 15. ledna od 13.00 do 17.00ČT 16. ledna od 13.00 do 17.00

Sezimovo Ústí: • ZŠ a MŠ 9. května
ST 15. ledna od 10.00 do 17.00ČT 16. ledna od 10.00 do 17.00 
• ZŠ Školní náměstí 
ST 15. ledna od 10.00 do 17.00ČT 16. ledna od 12.00 do 17.00
• ZŠ Švehlova
ST 15. ledna od 13.00 do 17.00ČT 16. ledna od 13.00 do 17.00

Planá nad Lužnicí: • ZŠ Planá nad Lužnicí
ST 22. ledna od 14.00 do 18.00ČT 23. ledna od 14.00 do 18.00

Soběslav: • ZŠ Komenského 
PO 10. února od 14.00 do 16.00ÚT 11. února od 14.00 do 16.00
• ZŠ Edvarda Beneše
PO 10. února od 13.00 do 16.30ÚT 11. února od 13.00 do 16.30

Veselí nad Lužnicí: • ZŠ Blatské Sídliště
ST 15. ledna od 14.00 do 17.00ČT 16. ledna od 14.00 do 17.00
• ZŠ Čs. armády
ST 22. ledna od 15.00 do 17.00ČT 23. ledna od 15.00 do 17.00

Bechyně:• ZŠ Libušina • ZŠ Školní ulicePÁ 24. ledna od 14.00 do 18.00

Chýnov:• ZŠ Chýnov
PÁ 17. ledna od 13.00 do 16.00

Jistebnice:• ZŠ a MŠ Jistebnice
ST 22. ledna od 12.00 do 17.00ČT 23. ledna od 12.00 do 17.00

Mladá Vožice:
• ZŠ Mladá VožiceST 22. ledna od 9.00 do 15.00

Ostatní obce:• ZŠ a MŠ Malšice
ST 22. ledna od 8.00 do 16.30• ZŠ a MŠ Borotín
ST 22. ledna od 14.00 do 17.00ČT 23. ledna od 14.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Chotoviny
PÁ 17. ledna od 14.00• ZŠ a MŠ Košice
ČT 23. ledna od 13.00 do 16.00• ZŠ Ratibořské Hory
ÚT 28. ledna od 13.00 do 16.00• ZŠ Nadějkov
ČT 16. ledna od 13.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Sudoměřice u Bech.
PÁ 24. ledna od 13.00 do 17.00• ZŠ Choustník
ÚT 21. ledna od 13.00 do 17.00 (jiný termín po domluvě)
• ZŠ Stádlec
ST 12. února od 15.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Tučapy
ST 12. února od 13.00 do 17.00• ZŠ Opařany
ÚT 28. ledna od 13.00 do 17.00ST 29. ledna od 13.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Slapy
ST 22. ledna od 14.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Dražice
PÁ 24. ledna od 14.00 do 17.00• ZŠ a MŠ Želeč
PO 20. ledna od 13.00 do 16.30
• K zápisu musí rodiče přinést svůj občanský průkaz a rodný list dítěte. Vyplní osobní list a žádost o přijetí ke školní docházce.

 Většinou už umí napsat svá křestní jména

Předškoláky je možné nadneseně považovat za mazáky mateřinky. To, že na starosti nemají už pouhé hraní, nám v rozhovoru potvrdily Andrea, Nastěnka, Jana a Kristýna.

ANDREA.Pozdravit při vstupu do třídy. To je jedna z důležitých věcí, kterou se děti naučily. „Pak ještě máváme maminkám a jdeme si hrát nebo si povídat s paní učitelkou," naznačila Andrea, jak společně začínají den v mateřince v Helsinské ulici na Sídlišti nad Lužnicí. Nejen ji, ale i ostatní stejně staré děti čeká za pár dnů zápis do některé z táborských základních škol.
Do konce června si však ještě může víceméně jen hrát. „Ve třídě máme kuchyňku, kde můžeme vařit jídlo, i molitanové kostky, ze kterých stavíme třeba auto, dům nebo hrad. Do něj se nás pak několik vejde," ujišťovala nás Andrea, která se vždy těší i na čtení od paní učitelky. „Vždycky si vezme barevnou knížku, na které je namalovaný krtek. Někdy nám čte, když jdeme odpočívat, jindy zase po svačině," poznamenává předškolačka. Do první třídy ji to láká, byť už tak trochu tuší, co ji jednou čeká. Odkoukala to od starší sestry Kristýny. „Pořád se učí a čte," dodala.

Nastěnka je zase ráda, že si ve školce zpívají při doprovodu klavíru a učí NASTĚNKA.se básničky. „Líbí se mi i procházky po okolí. Paní učitelka nás vezme blízko školky i na pole a při tom nám vypráví, co se venku děje. Když svítí sluníčko, všechno roste. Když bude zároveň svítit a pršet, tak na obloze uvidíme duhu," chlubí se získanými znalostmi z přírody a honem ještě dodává, že v zimě zase může ze sněhu stavět sněhuláka.

JANA.Jana si ve školce nejraději sedne ke stolečku a skládá si puzzle. „Vždycky si všechny části nejprve rozložím, abych je měla na očích a pak už je jen zapojuji do sebe. Skládání mi potíže nedělá, je na nich jednoduchý obrázek traktoru," popsala nám svůj postup a dodala, že na nástup do školy se už připravuje. Například se učí poznávat písmenka. „Zatím znám jen J, protože ho mám na začátku jména. Ostatní jsem trochu pozapomněla," poctivě na sebe prozradí.


Její kamarádky Andrea a Nastěnka také trénují. Ukazují, že se už KRISTÝNA.dokáží spolehlivě podepsat.
Vojáčci a velké auto. S nimi si kupodivu nejraději hraje Kristýna. „Je to sice spíš pro kluky, ale já si je od nich občas půjčím. Někdy se ke mně připojí i Janička," říká a vzápětí si vzpomněla, že ve třídě mají i tři malé panenky pro holky, které leží v košíku.
Dodává, že se už naučila dobře rozlišovat zvířata. „Poznám koně, psa, kočku i jelena. Ten má velké parohy a žije v lese. A taky delfína, ten se mi moc líbí," vyjmenovala zvířata, která zná z obrázků i ze života.

Jak připravit dítě k zápisu:

1. Důležité je podporovat v dítěti nadšení pro školu.
2. Povídejte si s dětmi o tom, jak to ve škole vypadá a co je jinak než ve školce. Školáček musí vědět, co ho čeká.
3. Podporujte schopnosti dítěte co nejpřirozenější formou, například při oblíbených hrách jako je pexeso či deskové hry.
4. Vyžadujte, aby i doma váš potomek dodržoval dohodnuté normy chování.
5. Povídejte si s dítětem
o tom, proč je škola důležitá a proč tam chodíme. Ukazujte mu praktické využití poznatků, které získá ve škole (že si samo přečte knížku, spočítá si, kolik stojí bonbóny).
6. Dítě by mělo zvládnout zazpívat písničku nebo znát básničku, barvy, rozeznat geometrické tvary a orientovat se v základních číslovkách.
7. Trénujte rozlišování tvarů, například rozeznat kuličku mezi kostkami.
8. Snažte se dítěti vysvětlit pojmy jako je vpravo i vlevo, vpředu, vzadu, dole a nahoře. Poslouží k tomu nejen obrázky, ale třeba i popis cesty do školky.
9. Nelze zapomínat ani na 
sociální zralost.
10. Důležité také je, aby předškoláček uměl správně držet tužku. Pokud se to nedaří, je dobré se poradit s odborníkem.