Řada obcí a měst v jižních Čechách zakázala kvůli nepoctivým prodejcům nebo podivným praktikám při prodeji zboží či služeb podomní prodej ve svých ulicích. Takzvaní šmejdi ale neváhají využít třeba telefonních linek, aby zákazníkům připravili nepříjemné překvapení. A v past se mohou změnit třeba i zdánlivě bezpečně vyhlížející e-maily.

V posledních dnech se opět objevila na jihu Čech vlna podvodných e-mailů, která vyzývají majitele bankovních účtů, kvůli údajné blokaci účtu, aby na udanou adresu poslali pro kontrolu znovu své osobní údaje. Často přitom tyto vzkazy ani nejsou psané bezchybnou češtinou, i laik může rozpoznat, že se zřejmě jedná o automatický překlad se zjevnými nepřesnostmi. Pokud na takovou výzvu majitel účtu zareaguje, přinejmenším dává všanc své osobní údaje zcela neznámému člověku. Pokud se nestane něco horšího.

Aktuálně se také může stát, že je veřejnost oslovena s údajně výhodnou nabídkou změny dodavatele elektřiny či plynu. Podle ekonoma Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma CZECH FOUND by totiž plyn a elektřina kvůli koronaviru mohly zlevnit už před topnou sezónou. Důvodem je pokles cen na velkoobchodních burzách v důsledku koronavirové krize. "Situace se už nyní snaží v rostoucí zneužít různí šibalové, kteří třeba telefonicky tlačí seniory k nevýhodné změně dodavatele," upozorňuje Lukáš Kovanda.

"V rostoucí míře nyní současné krize a očekávání nižších cen využívají šibalové z řad dodavatelů energií. Po telefonu zákazníkům, často starším lidem a seniorům, představují levnější nabídky s odkazem na právě pokles cen energií kvůli pandemii," říká Lukáš Kovanda a upozorňuje, že i odpověď „ano“ na nevinnou otázku přitom může vést k nechtěnému uzavření nevýhodné smlouvy.

"Operátoři na druhé straně jsou proškolení a otázky formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Pokud se něco takového stane a člověk si po zavěšení uvědomí, že něco není v pořádku, může se bránit. Zákon výslovně nepožaduje, aby byla smlouva o dodávkách energií v písemné podobě. Proto ji lze sjednat i ústně, třeba zrovna prostřednictvím telefonu. Jde o takzvanou distanční smlouvu. Toho neváhají využívat někteří dodavatelé energií nebo jiní obchodníci," vysvětluje ekonom.

Nemusí jít přitom jen o neznámé dodavatele. V některých případech volají i zavedené a známé energetické společnosti. Celý průběh může být zpočátku velmi nenápadný. Operátoři se představí, vysvětlí výhodnou nabídku a prezentují slevu. "Pokud osloveného nabídka zaujme a vyžádá si její zaslání písemně, může se stát, že za několik dnů u něj zazvoní kurýr se smlouvou a nebude chtít odjet, dokud se smlouva nepodepíše. V takové situace je snadné podlehnout nervozitě a nátlaku," říká Lukáš Kovanda.

"Odstoupení či výpověď smlouvy o dodávkách energií nesmějí být podle energetického zákona spojené s žádnou sankcí. Proto si šibalští zástupci dodavatelů vymysleli fintu – v některých případech se neuzavírá přímo smlouvu o dodávkách energií, nýbrž oslovený souhlasí s přihláškou do aukce pořádané někým jiným, než je dodavatel energií. Když si vše rozmyslí, je mu opět naúčtována vysoká smluvní pokuta," varuje Lukáš Kovanda spotřebitele.

Podivné praktiky prodejců se ale mohou týkat mnohem širšího okruhu zboží a služeb než jen energií. Může jít třeba i o smlouvy o zdravotním pojištění.