Představte si sami sebe, v jaké poloze sedíte. Také jste zabořeni do měkkého křesla, abyste mohli opřít celé tělo i vaši unavenou hlavu?
Je to velice pohodlné. Ale již po kratší době takového odpočinku začíná být sezení nepohodlné a naše tělo si říká o změnu polohy. Po delší době už nás začíná bolet v kříži.
Naštěstí bolesti po změně činnosti zmizí. Pokud ale takovouto polohu k odpočinku vyhledáváte příliš často nebo dokonce takto usazeni celý den pracujete, stanou se bolesti zad vaším každodenním průvodcem.
Důvod je jednoduchý. Naše páteř byla stvořena vzpřímená, s mírným prohnutím v bedrech. Když se pohodlně usadíme, bederní prohnutí mizí a místo něj se objevuje jakýsi hrb.
Pokud se ještě opřeme o ruční opěrku na jedné straně a dáme nohu přes nohu, páteř se zkroutí do písmena S až paragrafu. Při správném držení páteře jsou jednotlivé obratle na sebe volně položeny, jako když stavíme komín z kostek, a mezi ně jsou volně vloženy meziobratlové destičky.
Při kulatých zádech se obratle zaklíní do sebe a tlačí destičky ven proti nervovým kořenům. Proto pokud včas nereagujeme na varování těla občasnými bolestmi, může časem meziobratlová destička vyhřeznout a uskřípnout nerv. o se projevuje jako takzvaný houser, kdy nás bolesti zad zkroutí do předklonu. Pak už si obvykle dáme říct a vyhledáme lékařskou pomoc. To už bývá většinou pozdě.
Jak tomu předejít? Naše páteř je nejméně namáhána v jejím přirozeném vzpřímeném postavení. A my bychom se měli snažit jí toto dopřát. Vsedě toho dosáhneme tak, že se usadíme na okraj židle a dotýkáme se sedadla jen sedacími hrboly. To nám zaručí správné postavení pánve a tím i páteře.
Pokud si sedneme celou plochou hýždí, pánev se sklopí a páteř vyhrbí. Důležité je také zpevnění a ukotvení dolními končetinami, které by se měly aktivně vzpírat proti podlaze.