Mohu mluvit z vlastní zkušenosti. Při loňské vichřici se v ulici rozjel kontejner a zastavil až v mém autě. I o tomto víkendu se na místě moc nedržely. Co dělat?

Tábor má kontejnery pojištěné, nicméně získat náhradu není jednoduché. Hlavně je 
„k havárii" nutné hned volat policii nebo alespoň strážníky. Pokud vám auto vítr poničil o tomto víkendu, můžete ale na peníze zapomenout.

„Makléř nám podal informaci, že se jednalo o vítr charakteru vichřice, takže zasáhla vyšší moc a tudíž se škody nevztahují na pojištění," informovala Michaela Zadražilová ze správy majetku.

Větší šanci byste měli při větru s menší silou. V těchto případech má smysl míru zavinění poškození vašeho vozu zjišťovat.
„I tak je třeba, aby si každý hned na místo povolal policii nebo strážníky, případně si událost nafotil," doporučuje vedoucí odboru životního prostředí Jan Fišer, do jehož kompetence odpady spadají.

Zatímco jsou nádoby na odpad majetkem města, manipulují s nimi pracovníci firmy, která odpad sváží. Z toho důvodu nastupuje důkladné šetření, kde se stala chyba. Pracovníci firmy jsou podle Jana Fišera povinní kontejnery zabrzdit. „Když se prokáže, že tak neučili, vymáháme potom náhradu po nich," dodává Jan Fišer.

Přítomnost policisty, který událost zadokumentuje, je nutná i vzhledem k výši škody, která na vozidle zůstane. Jen zázrakem by nebyla vyšší než pět tisíc korun. A vyloučit ani nelze, že kdosi kontejner odbrzdí či do něj dokonce strčí, aby se rozjel.

Dokazování bývají složitá, což potvrzuje i starosta Soběslavi Jindřich Bláha. „Měli jsme takové asi dva případy. Jednou při větru ulétl plech ze střechy a spadl na auto, podruhé na něj spadl strom u pomníku Jana Husa. Pojišťovna to nechtěla uznat, pamatuji si, že jsme s ní vedli velmi komplikované jednání," vzpomíná na několik let staré události spojené s vichrem.

Ředitel Rumpoldu, který odpady v Táboře sváží, Petr Adensan uvedl, že v kompetenci města jsou i opravy či výměny kontejnerů. Jejich firma proto reaguje na požadavky města.

„Zhruba každý měsíc kolega kontejnery objíždí a pokud zjistí, že má brzdy rozbité nebo je vůbec nemá, tak je necháme opravit. Jde zhruba o jeden až dva měsíčně," dodává Jan Fišer z městského úřadu.

Tábor má v ulicích stovky velkoobjemových kontejnerů, jejichž životnost končí většinou kolem sedmého roku. Současným trendem je tyto kovové nádoby nahrazovat plastovými, jejichž pořizovací cena je nižší a navíc mají výhodu, že nereznou. Byť jsou lehčí, v zabrzděném stavu mají mít stejnou šanci náporu větru odolat jako těžší předchůdce.