Jak jste se dostal ke stavbě pirátské lodi a lodím obecně?
Známá viděla na internetu inzerát, kde dva iniciátoři stavby Josef Dvorský a Daniel Rosecký sháněli někoho na rozvody vody. Tak jsem si řekl, že bych to mohl zvládnout. O lodě se zajímám už dlouho. Už jako malý kluk jsem chtěl být pirátem, na učelišti v Písku, kde jsem vystudoval instalatérství, jsem pochopil, že to asi nepůjde. Před revolucí tam byl ale jachtklub, zašel jsem tam, něco si přečetl a následně si koupil malou ani ne pětimetrovou loď. Tu jsem pak skoro celou postavil znova, protože byla ve špatném stavu. Další lidi mi pak dali tip na Františka Zemana z Tábora, který stavěl velkou loď. S ní jsem mu pomohl a následně jsme projeli Evropu.

Co se stalo s onou malou loďkou?
Tu jsem prodal, protože mi přišla malá. Chtěl jsem větší, ale peníze šly nakonec na bydlení.

Plánujete koupi či rekonstrukci nějaké další?

Už asi ne. Říká se, že na suchu je každá loď velká, na moři malá. To co bych chtěl, na to asi nemám. Ale nevím…

Vraťme se tedy k lodi La Grace. Proč si majitelé vybrali zrovna tento typ lodi a jaké má vlastně pro představu rozměry?
Loď má mezi svislicemi – záď, příď - 24 metrů. Celkově je delší, protože čelen vpředu ji prodlužuje. Původně ale měla být větší. Majitelé se rozhodli, že chtějí postavit historickou loď. Inspirovali se modelem lodi výrobce stavebnic Směr Black Falcon a českým mořeplavcem Augustinem Heřmanem, který měl brigu La Grace z 18. století, u niž nikdo neví, jak vypadala. Black Falcon byl také z toho období, ale byl příliš veliký (32 metrů) a majitelé by museli mít kapitánské papíry na řízení velkoobchodní lodě. U nás se za jachtu považuje plavidlo do 25 metrů délky. Nakonec v Anglii sehnali plány na první typy brig, které měly ještě palubní přední a zadní nástavby zvýšené a délkou se vešly do 25 metrů. Název si vzali od Heřmana.

Co vás přesvědčilo o připojení se k projektu?
Přišlo mi to jako dobrá a zajímavá zkušenost. Loni jsem byl v Karibiku, kde jsem byl na místech natáčení Pirátů z Karibiku a uchvátilo mě to. Víte, jak se říká jezdit na zkušenou? Vyzkouším si to a když to nepůjde, maximálně mě vyhodí. Z legrace říkám, že jsem nyní největším specialistou na rozvody vody na školních plachetnicích u nás. Myslím, že toto jediná loď tohoto typu v republice.

Kdy jste tedy začali se stavbou a kdy loď vypluje na moře?
Staví se v profesionální loděnici v egyptském Suezu od konce loňského roku. Egypťané jsou specialisté na stavbu dřevěných lodí, i když ani neumí číst z plánů. Vysokoškoláci v Brně jim museli plány překreslit 1:1, protože pořád dávali žebrům tvar jejich tradičních motoráků. Za rok by měla být loď postavená a snad o zimní sezoně v Egyptě by už sloužila přepravě turistů, zážitkové turistice a školním soutěžím, které jsou tuším jednou ročně. Vše ale bude podle zájmu.

A co třeba účast ve filmu Piráti z Karibiku?
Vzhledem k tomu, že by měla působit také právě v těchto vodách, že se snad bude natáčet další díl Pirátů a že obdobím do filmu loď zapadá, je účast možná. Myslím, že proběhla i nějaká jednání. Vše je ale zatím nejisté.

Kolik lidí se prací zúčastňuje?
To nedovedu odhadnout. V Egyptě na trupu dělají tamní profesionálové, další lidi tam jezdí z Čech a různě se střídají. Klub La Grace má dva majitele a členů zhruba 50. Jsou tu party, které jezdí tam plus ti, co pracují zde v Čechách. Další lidi stále hledají na webových stránkách.

Jsou už nějací zájemci o plavbu?
Určitě to asi budou členové klubu LaGrace a nyní se shání posádka. Jeden za kapitánů bude Josef Dvorský, jeho manželka kuchař a zbytek se uvidí. Druhý turnus ještě není.

Rozvody vody máte už hotové?
Ne úplně. Je tam ještě moc práce, zatím jsou natažené rozvody teplé a studené vody, slané a teplé slané vody. Slanou se bude splachovat. Vedle toho se dělají rozvody elektřiny. Zatím je vše nahrubo a kompletovat se má v září.

Takže se na loď vrátíte?
Nevím. Někdo by to ale měl dodělat, zda to budu já, netuším. Jiný člověk se to bude muset zase naučit, možná bych se i rád svezl.

Je to asi drahý výlet, ne? Jak dlouho jste v Egyptě byl a kolik hodin denně pracoval?
Nejdražší jsou české aerolinie, které chtějí za letenku kolem jedenácti tisíc a jsou asi o pět tisíc dražší, než když letíte ze sousedních zemí. Na místě jsem ale utratil asi jen dva tisíce korun. Je tam lacino. Byl jsem tam 14 dní a chodili jsme na osm až deset hodin dělat.

Dokážete odhadnout, na kolik peněz loď přijde?
Měla by stát se vším všudy 15 milionů korun. Aby se snáze sehnali sponzoři, staví se atraktivní loď.

Co za dřevo se používá na stavbu a jak prkna těsní?
Egypťané tomu říkají švédské dřevo, ale podle všeho je to finská borovice. Potom ještě používají nějaké tamní červené dřevo, u něhož si název nepamatuji. Vím, že je pokaždé hrozně zkroucené, ale oni jsou neskutečně zruční a vždy z toho udělají, co potřebují. Loď vydrží vždy tak dva roky ve vodě, pak musí na souš a na výměnu shnilých prken. Prkna těsní tím, že se mezi ně vkládá konopný provaz a pak se natřou. Ze začátku tam voda teče, pak se to však stáhne, dokud to nezačne hnít. Na těchto lodích se vždy drhla paluba, jak je vidět ve filmech. Nebylo to však kvůli čistotě, ale právě k udržovaní vlhkosti, aby prkna nesesychala a nebyly v palubě velké díry.

Kolik taková loď váží?
Prázdná asi 50 tun a 60 tun má zátěž, aby se nepřevrátila. Dohromady tedy přes 100 tun.


Jaká úskalí vás v Egyptě potkávala?
Egypťané spoustu věcí zjednodušují. Proto rozvody vody a elektriky dělají Češi. Hodně věcí jim nelze vysvětlit. Například izolaci na trubky, kterou jsme nemohli sehnat. Proč izolaci, když tu máme 40 stupňů ve stínu, ptali se. Stěžně se například musely shánět tady v Čechách. Nemají tam tak vysoké stromy a musí mít hodně mízy. Problém byl sehnat vruty do dřeva. Ty prostě nevedou, stejně jako malá umývátka do koupelny. Na vše mají dost času a s ničím se netrápí. Nejsou hloupí, ale prostě neřeší. Nepoužívají příliš pilu, většinou tesají, ale jak!V klidu si sekají vedle bosých nohou, ale profesionálně.

Je rozdíl mezi instalateřinou na lodi a tou normální?
Jsou to jiné systémy. U sportovních jachet než spustíte vodu, musíte nejdřív zmáčknout vypínač spouštějící čerpadlo. Záchody jsou pumpovací. Jsou suché, napumpujete vodu a záchod následně vyprázdníte. Ještě musíte přepínat kohouty. Lidé, kteří jsou na lodích málo či vůbec, se s tím nedokážou za týden naučit a většinou záchod zničí. Na La Grace bude systém jako v rodinném domě či velkých lodích, aby k poškození nedocházelo.

Stavíte vy nějaké modely lodí?
Když jsem byl malý, tak právě třeba ten model Black Falcona. Také jsem si dělal srandu, že tu loď stavím vlastně podruhé. Teď už na modely není čas.

Poradil byste si, kdybyste ztroskotal na pustém ostrově. Dovedl byste si něco „spíchnout“?
Podle toho, co by bylo k dispozici. Ale myslím, že teoreticky ano. Když jsem stavěl tu mojí loďku, hodně jsem musel improvizovat. Originální díly jsou drahé.

Co musí taková loď splňovat za normy?
V Čechách neexistuje nic, podle čeho by se dalo stavět, měřit, posuzovat. Staví se podle německých norem pojišťovny Lloyd´. V Čechách vyšla knížka o plachetnicích 18. století, u niž je psáno, že je příručkou pro modeláře. My se jí hodně chytáme a státní plavební správa říkala, že podle ní bude asi typizovat. Je v ní popsáno, jak má vypadat stěžen, kolik má být hydrantů jsme určovali podle Lloyd´a a podobně.

Budou majitelé ve stavbě těchto lodích pokračovat?
Pepa tvrdí, že se to na této lodi chce naučit a za pár let by chtěl stavět 50 metrovou fregatu. To se uvidí podle toho, zda sežene lidi, sponzory, peníze. Osobně bych do toho ale nešel.

David Peltán