Je deset hodin, a na evidenci vozidel v Táboře zhruba 70 lidí, kteří přišli odhlásit, převést či přihlásit vozidlo. Hodiny a hodiny čekají, až na ně přijde řada. Automaty na pořadové lístky hlásí plno a víc vydávat již nechtějí. Tak včera vypadala situace na městském úřadě.
„Úředníci nám nic neříkají a radši se na chodbách ani neukazují. Možná svačí? Každopádně nějaká náklonnost by byla slušností,“ slyšíme z hloučku čekajících. Někteří během čekání odcházejí na polévku, přečíst si noviny a všichni se shodují, že stačí i oběd a možná i šlofíčka. I přesto, že každý má jiný cíl – přihlášení, odhlášení, vyřazení auta – všechny spojuje nervozita a hodinová nuda.
Na poslední chvíli
Mnozí však ani přesně nevědí, za co se platí a zda mají vlastně čekat. Jako řešení by uvítali nějakého informátora.
„Jdu odhlásit auto za babičku, aby sem nemusela. Mám plnou moc i doklad o likvidaci, tak snad bude vše v pořádku. Asi sem budu muset ještě zítra, protože čekám už hodinu a půl a nevypadá to dobře. Ve 12 hodin musím pro děti do školky,“ posteskla si Lenka Zadražilová z Horek. Nakonec však nemusí nic – za trvalé vyřazení vozidla z provozu se neplatí. „Tak prý se neplatí, přijdu až po Novém roce, až bude klid,“ oddychla si po dvou hodinách zbytečného čekání. Podobně na tom je další řidička, která čekala na převod babety. Starší typy babet, které mají pouze doklad o povinném ručení, se totiž evidovat nemusejí. Dotyčné mohou být naštvané více na sebe, ostatní se hněvají na úředníky.
„Jsem tady už potřetí. V pátek na mě nezbylo číslo, v pondělí jsem byl až čtyřicátý a dnes čekám už dvě hodiny. Počtvrté sem jít nechci. Když vědí, že bude nápor, proč neposílí obsazení přepážky?“ ptá se Marek Krákora ze Sezimova Ústí.
Strach z vysokých plateb, jež mají od Nového roku postihnout zejména majitele víc než 15 let starých vozidel při převodu, v těchto dnech způsobuje na úřadě několikametrové fronty. Ty navíc umocnily nefunkční počítače. Přestaly pracovat včera ráno a „stávka“ jim vydržela celé dopoledne.
„Síť registru spadla už v předchozích dnech na více místech republiky. Systém je přetížený. Tohle je ale nejhorší den za poslední dobu. Nic konkrétního nevíme, ale opravy jsme urgovali,“ vysvětluje vedoucí odboru správních agend Antonín Hlaváček. Dodal, že ručně obsluhovat nelze a že se obává kolapsu i v příštích dnech. Posílit přepážky ani vytvořit informační centrum nejde. „Brigádníci nemají odborné vzdělání a vzít někoho z přepážky, aby lidem radil, je nemožné. Člověk by tam pak chyběl a bylo by vše ještě horší,“ říká Hlaváček.
Vzdát se, či nikoliv
Jdeme tedy k přepážce, abychom se o celé situaci informovali.
„Počítače nefungují, ale už poslali technika, aby to opravil. Lidem jsme to řekli a opakujeme jim to každou čtvrthodinu. Chápeme, že jsou naštvaní, ale mnozí nechali převody a podobně na poslední chvíli,“ sděluje vedoucí oddělení registru vozidel Miroslav Štrudl. Aby šli lidé domů a nečekali, jim říct nemůže. Zákazníka by nikdy od dveří nevyhodil. Někteří čekající boj s časem a technikou vzdávají; zejména mimotáborští se vzdát ale nechtějí a čekají. Také Hlaváček vidí hlavní problém v nedisciplinovanosti lidí. „Na tyto občany doplácejí ti, kteří si auto koupili nedávno. Víc počítačů ani zaměstnanců nemáme. Jedeme vážně naplno,“ sděluje. Upozorňuje, že auto majitel musí ze zákona přihlásit do deseti dní od koupě. Když tak neučiní, úřad mu může udělit pokutu. Zatím je však vstřícný a řeší častý přestupek pouze domluvou.
Dobrá zpráva
Cílem novely zákona o odpadech, k němuž se poplatek za likvidaci vybraných autovraků vztahuje, je bezpečnost řidičů a menší ekologická zátěž životního prostředí. Majitelé vozidel ho zaplatí pouze jednou. Udávané roky jsou orientační, zásadním údajem jsou emisní limity v technickém průkazu. Poplatku jsou zproštěni motocyklisté a majitelé přípojných vozidel, obytných přívěsů, sklopných valníků, nákladních aut nad 3,5 tuny a veteránů. Táborský odbor dopravně správních agend včera udělal vstřícný krok a prodloužil úřední hodiny.
Daniel Vacek
David Peltán