Oldřich Máslo usedá za volat auta táborských technických služeb už pět let. S nástupem zimní sezóny také jeho čekají perné služby. Začne 15. listopadu.

„Někdy je to špatný, někdy dobrý. To záleží na počasí, pak někdy jezdíme celou noc, jindy zase vůbec," přibližuje Oldřich Máslo nastávající období, kdy silnice a chodníky zasype sníh a mnohdy se i těžký sypač dostane do potíží. „Každou chvíli někdo z nás zapadne, ale žádná velká havárie, kamarád pomůže a jede se dál," usmívá se.

•Tábor na zimu potřebuje
1000 – 2000 tun štěrku
a 400 – 700 tun soli
• Solí se neošetřuje Náchod,
Stoklasná Lhota a trasy midibusů
po Starém Městě
•Sůl má původ v Polsku, štěrk
v kamenolomu ve Slapech
•S údržbou chodníků pomáhají
dobrovolníci, město jich
potřebuje celkem osm

Protože snahy opozičního zastupitele Ladislav Šedivého o převod 3,4 milionu ze šuplíku cyklotras na zimní údržbu chodníků nevyšel, počet neudržovaných míst v Táboře neklesne. „Nejde ale jen o peníze, protože také na všechna místa není vhodná technika. A navíc řidiči parkují tak, že by se kolikrát ani použít nedala," říká šéf zimní údržby Zdeněk Vrtiška.

Pomoc za úplatu

Táborským tak opět pomohou dobrovolníci, kteří se o některé chodníky za úplatu postarají. Tisícovka je za každý měsíc a za každou odpracovanou hodinu 50 korun. Zájemci, pouze občané Tábora, se mohou hlásit přímo v sídle technických služeb. Sklad techniček už se také plní posypovým materiálem. Na místě je kolem 450 tun soli a naváží se i štěrk.

„Dodavatele jsme získali výběrovým řízením, sůl například bereme z Polska a tuna stojí zhruba dva tisíce," dodal Zdeněk Vrtiška s tím, že za sezónu jí spotřebují od jednoho do dvou tisíc tun.

V těchto dnech ve skladu v Bydlinského ulici připravují pracovníci také plastové bedny. Naplněné štěrkem si je rozvezou po městě, posypat chodník si z nich mohou i samotní občané.

Mladá Vožice

„Na zimu jsme již připraveni. Sníh nás nezaskočí," hlásil včera starosta Mladé Vožice Jaroslav Větrovský. Z loňského roku žádné zásoby posypových materiálů Mladovožickým nezbyly, takže pronajaté sklady bylo potřeba celé nově zaplnit. O průjezdnost silnic a schůdnost chodníků se postarají čtyři kmenoví zaměstnanci zdejších služeb a pomohou také tři lidé na veřejněprospěšných pracích vyslaní z úřadu práce. K ruce jim bude traktor, tři multikáry a malotraktor.

• O sníh v ulicích se postarají 4 pracovníci. Radnice požádá i o tři pomocníky na veřejněprospěšné práce
• V Mladé Vožici disponují k úklidu silnic traktorem, třemi multikárami a malotraktorem

„Na zimní údržbu v rozpočtu zvlášť kolonku nemáme, takže nelze ani říci, kolik jsme na ni vyčlenili. Jde do ní tolik peněz, co je prostě potřeba," konstatoval starosta s tím, že není důležité, kolik centimetrů napadne. „Pokud napadne, pracovníci jsou v ulicích pořád a sníh odklízejí průběžně."

Veselí nad Lužnicí

Veselští se na zimu ještě připravují. Zaměstnanci Veselských služeb naváží posypový materiál a připravují techniku, tedy provádí na ní nezbytné opravy.

Podle jednatele společnosti Jaroslava Bendy z minulé zimy zbylo jen minimum materiálu, necelých deset tun. „Za zimu průměrně spotřebujeme 150 až 200 tun posypového materiálu. Je v něm zahrnutý například písek, kamenná drť i sůl," upřesňuje jednatel Veselských služeb.

• Ve Veselí padne na zimní údržbu 150 – 200 tun materiálu.
• Zima vyjde zhruba na 500 až 700 tisíc korun.
• Veselské služby mají k dispozici pět sněhových pluhů (z toho dvě šípové radlice), dva traktory, tři multikáry a dvě speciální zařízení na prohrnování chodníků.

Podle rozpočtu si vyžádá 500 až 700 tisíc korun. Vše ale vždy závisí na klimatických podmínkách. Zhruba dvacítka zaměstnanců vyjede s technikou do ulic pokud napadne tři až pět centimetrů sněhu. „Na prohrnování máme 24 hodin. To znamená, že město i přilehlé okolí,tedy Horusice, musí být za den alespoň jednou kompletně prohrnuté," vysvětlil zimní plán údržby Jaroslav Benda.

Veselští předpokládají, že na případný sníh a zledovatělé městské komunikace či chodníky budou připraveni zhruba do 20. listopadu.