Až půjdete v příštím roce po ulici, budete moci naskočit na kolo a dojet do míst, kam nevede městský autobus. Nebo si jen urychlit cestu.
Táborská radnice připravuje službu, která má doplnit přepravu po městě. Na automatickou půjčovnu kol si připravila dva miliony.
V okruhu od ulice 9. května až po Žižkovo náměstí bude sedm kolostavů se zaparkovanými černo – červenými jízdními koly.

„Cílem novinky je, aby sloužila jako záložní zdroj mobility,“ vysvětluje místostarosta Martin Jirovský.
Tábor nakoupí 56 kol, která budou v cyklostavech pod zámkem, jenž otevře čipová karta. Tu si turisté i občané koupí v infocentru na náměstí nebo nádraží. Táborská elektronická karta, jejíž zavedení si do programu dala současná radniční koalice ODS a T2020, by tak v posledním roce volebního období vstoupila do života.

„Pokud bychom na službu získali dotaci, bylo by půjčování bezplatné. Dotaci však k tomu nepotřebujeme, dva miliony už máme. Pak by sazba měla být symbolická,“ míní Jirovský a dodal, že roční náklady na provoz by se měly pohybovat kolem 40 tisíc.
Petr Kovář kola v ulicích nezatracuje, ale nedovede si představit, že by je místní občané příliš využívali.
„Nevidím to moc růžově, ale možná přijdou vhod turistům. Jen aby ale nepřišli vyznavači koní, že je také chtějí mít ustájené v ulicích,“ řekl s nadsázkou Táborák.

Táborská radnice se inspirovala především pražským Karlínem. Podobný systém ale nabízejí také České dráhy. Jejich mluvčí Radka Pistoriusová se konkurence neobává. „Určitě bychom si navzájem nevadili, máme to jen jako doplňkovou službu.“
Dráhy mají se systémem již několik let dobré zkušenosti. Podle Pistoriusové se lidé ke svěřeným kolům chovají šetrně, a tak servis potřebují jen kvůli drobným defektům. Ačkoli jsou někteří občané Tábora skeptičtí, České dráhy ztráty kol neřeší.
„Neztrácejí se, protože lidé předem platí i kauci tisíc korun za jedno kolo. U závad jde jen o drobnosti, například píchlou duši, za což je sazba třicet korun,“ řekla pro Deník Pistoriusová.
Také navrhovatel služby, místostarosta Martin Jirovský, je přesvědčený, že nápadná kola v městských barvách nebudou ke krádežím lákat. „Z elektronické karty navíc bude možné vyčíst jméno jejího majitele,“ upozornil Jirovský.

Kdo přesně se bude o systém starat, ještě není dohodnuto. Jirovský se domnívá, že by údržbu mohla zajišťovat soukromá firma. A ani zima by ji nemusela o práci připravit, kola by se do depa neměla stěhovat, neboť odolají jakýmkoli rozmarům počasí.
Slabým místem v systému jsou ulice Palackého a Pražská. „Potřebovali bychom, aby v nich cyklisté mohli jezdit i v protisměru a auta parkovala jen po jedné straně. To se ale zřejmě nepodaří prosadit,“ odhaduje Jirovský. Pokud se půjčovna osvědčí, mohly by se kolostavy objevit i na sídlištích.

Pomohou minibusy

Pro zlepšení mobility po městě má ale fungovat i vnitrolinka minibusů.
Radní tak chtějí reagovat na přání občanů Maredova vrchu, kteří si stěžují na nedostatečné spojení s centrem. Uvažované tři minibusy by pak vyplnily nedostatečné pokrytí MHD v okrajových částech města a jezdily by i po ulici 9. května. Záměr i jeho financování musí schválit zastupitelé.
Konkrétní podoba by měla vzniknout až příští rok.

Podle dosavadních propočtů Martina Jirovského by si provoz tří minibusů vyžádal ročně až 1,5 milionu korun. Peníze by měla přinést optimalizace městské dopravy, na níž vedení města již pracuje. Tím, že zefektivní spoje a tarify by měla přinést až dvoumilionovou úsporu. V záloze je navíc i třímilionová rezerva, přesto se Jirovský domnívá, že na pořízení minibusů budou hledat vhodnou dotaci. Vozy se budou vyrábět přímo na zakázku Tábora a jezdit by měly na plyn.